TimeManagement Tips #21

Behandel je mail in 1 keer

Als je een email leest of opent, laat hem daarna niet onbehandeld in je inbox zitten.

  • Ofwel gooi je hem direct weg,
  • Ofweg klasseer je de mail (als je bepaalde info later nog nodig hebt),
  • Ofwel beantwoord je de mail direct als het niet langer dan 2 minuten duurt
  • En anders verschuif je deze mail op je ToDo-lijstje om later te behandelen.

 

By Ingrid V.

Creatieve 1000-poot en freelance trainer met interesses als GTD, productiviteit, persoonlijke ontwikkeling, management, blogging, technologie,

3 comments

  1. Zo verwerk ik inderdaad mijn inbox, met één uitzondering: mail waar ik wat langer over na moet denken voor ikkan beslissen wat voor antwoord ik wil sturen of wat voor actie ik eraan kan koppelen laat ik in mijn inbox staan.

    Zo zie ik die email regelmatig en krijgt mijn brein steeds een impuls om daar een beslissing over te nemen. Na een tijdje weet ik dan vaak ‘ineens’ wat ik wil antwoorden of doen. En dan kan ik de 2-minuten regel toepassen of de mail op mijn todo-lijst zetten.

    Als zo’n mail op mijn todo-lijst staat, zie ik ‘m pas weer als ik dingen ga doen. Dan leidt nadenken over wat ik met zo’n mail wil doen af, omdat mijn hersens dan in de ‘doen’ stand staan en niet in de ‘beslis’ stand.

  2. Dag Erwin,

    Dat is inderdaad een goeie manier om dat soort mails te behandelen !

    De tips die ik meegeef kan men als een soort leidraad gebruiken en sommige lezers doen dat ook zo.
    Maar omdat we allemaal toch werken in verschillende omstandigheden (functie, soort bedrijf en industrie, jobinhoud, …) haal je pas het meeste voordeel uit de tips als je zelf aanpast aan je eigen situatie.
    Dank je wel om je tip te delen.

Leave a comment

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.