geralt / Pixabay

1. Laat je geest fitnessen

Probeer elke dag een puzzel op te lossen.
In elke krant of weekblad vind je wel een sudoku of een kruiswoordraadsel.
Probeer ook elke dag je geheugen te trainen. Je vindt op het internet ontelbare spelletjes die je kan doen.

Online Memory

Online Sudoku

2. Spreid je maaltijden over de dag

In plaats van 2 (of soms 3 ) keer per dag te eten, kan je beter je porties verkleinen en meerdere keren per dag iets eten.

Laat je energie-inname niet alleen afhangen van die ene grote avondmaaltijd.
Eet regelmatig kleine porties, gedurende de hele dag.

Als je in 1 keer een te grote maaltijd neemt, gaat je sukerspiegel flink de hoogte in. Kort daarna echter, daalt deze weer erg snel. Dit veroorzaakt een korte inzinking en heeft grote invloed op je geheugen.

Door je calorie-inname over de dag te verspreiden, verbeter je geheugen en vermijd je pieken.

3. Beweeg

Beweging is goed voor de bloedtoevoer naar je hersenen. Studies hebben ook aangetoond dat beweging de kans op Alzheimer verkleint.

Beweging heeft ook nog andere voordelen : het kalmerende effect vermindert stress en brengt je gedachten tot rust.

4. Eet meer anti-oxidanten

Voeding die anti-oxidanten bevat zoals bessen, broccoli en spinazie, hebben een positieve invloed op ons geheugen. Hetzelfde geldt voor voedsel dat omega-3 vetzuren bevat.

Lees meer:

Beter geheugen met antioxidanten

Alzheimer: Omega-3 vetzuren kunnen geheugen versterken

5. Gebruik ezelbruggetjes of rijmpjes

Een ezelsbruggetje is een trucje om iets te onthouden.

Hier zijn er een aantal ….

De volgorde van Romeinse cijfers

Vervang Xanders Lekkere Citroenen Door Mandarijnen
I = 1
V = 5
X = 10
L = 50
C = 100
D = 500
M = 1000

Is het voltooid deelwoord met een T of een D ?

Het bekendeste ezelsbruggetje van allemaal:  ‘t Kofschip.

Dit wordt gebruikt om de vervoeging van de zwakke werkwoorden te vinden. Haal van het werkwoord de uitgang -en af; de vorm die overblijft wordt de stam genoemd. Is de laatste letter van de stam een medeklinker uit ‘t kofschip? Zo ja, dan wordt de verleden tijd gevormd met -te en het voltooid deelwoord met –t

De kleuren van de regenboog

Om de volgorde van de kleuren van de regenboog te weten gebruiken we het woord ROGGBIV
ROGGBIV: rood ; oranje ; geel ; groen ; blauw ; indigo ; violet

Hoe gekker je ze maakt, hoe gemakkelijker je ze kan onthouden

6. Slaap voldoende

Wie niet voldoende uitgerust is, presteert niet zoals het moet.

Op fysiek vlak wil dit zeggen dat je kracht en conditie verminderen; op mentaal vlak uit zich dit in concentratiestoornissen en somberheid.

7. Concentreer

Dikwijls vergeten we dingen gewoon omdat we ons van in het begin niet genoeg concentreren. Omdat we een beetje lui zijn.

Als je iets nieuw moet leren of met nieuwe informatie geconfronteerd wordt, probeer je dan al van in het begin te focussen.
Luister en maak desnoods notities. Alleen al het feit dat je het opschrijft, zal ervoor zorgen dat je het beter onthoudt.

8. Maak je niet TE druk

Soms vergeten we bepaalde dingen omdat we te veel moeite doen om ze niet te vergeten.
Het is een self-fulfilling prophecy.

Vertrouw op je geheugen; het is meestal beter dan je zelf denkt.

 

Heb je zelf nog tips die je gebruikt om je geheugen te verbeteren ?
Wat doe je en waarom ?
Deel je ervaring met de andere lezers. Bedankt!

Soortgelijke artikels: