Over vragen en antwoorden….

In onze werkomgeving worden we dagelijks met problemen en uitdagingen geconfronteerd. Dit hoeft niet noodzakelijk negatief te zijn.

Problemen zijn er om opgelost te worden. We kunnen ervan leren en onszelf verbeteren.
Daarom is het belangrijk om de juiste antwoorden te krijgen. Maar … om de juiste antwoorden te krijgen, moeten we ook de juiste vragen stellen.

Hieronder vind je 5 tips die van pas kunnen komen als je op zoek bent naar bepaalde informatie of gegevens

#1 Stel open vragen

Een gesloten vraag is een vraag met een ja of nee-antwoord. Zo’n vraag lokt geen discussie uit en getuigt niet altijd van een open visie.

Door het stellen van een open vraag, krijg je meestal interessantere antwoorden.

Gesloten vraag :
>>> Is het resultaat goed ?
Open vraag :
>>> Ben je tevreden over het resultaat en wat kan er eventueel verbeterd worden ?

#2 Laat je niet verblinden door veronderstellingen van anderen

Soms trekken we bepaalde conclusies die gebaseerd zijn op veronderstellingen en dan kan het al eens gebeuren dat we de verkeerde beslissingen nemen.

Soms is het beter om even stil te staan bij bepaalde zaken.
Vraag jezelf eens af waarom er wordt uit gegaan van die bepaalde veronderstelling.
Wat is de achterliggende reden ?
Wat is er vroeger allemaal gebeurd ?

Probeer deze veronderstelling te analyseren zodat je de situatie volledig begrijpt.

Veel fouten gebeuren door bepaalde veronderstellingen zomaar aan te nemen.

#3 Er zijn altijd verschillende versies

Soms krijg je slechts 1 versie van het verhaal mee. Achteraf moet je dan soms een beetje beschaamd toegeven dat je eigenlijk maar de helft van het verhaal kent en zelf verkeerde conclusies getrokken hebt.

Het overkomt ons allemaal wel.
Luister naar alle kanten van het verhaal

#4 Begeleid je collega’s zoals een mentor doet

Een goede manier om je mensen te begeleiden en te ondersteunen is door het stellen van vragen in plaats van gewoon te zeggen wat ze moeten doen.

 Het is natuurlijk heel gemakkelijk om je medewerkers gewoon te zeggen wat ze moeten doen maar je bereikt veel meer als je je medewerkers zelf aan het denken zet. Laat hen meedenken en je krijgt soms andere en originele invalshoeken.

#5 Feiten en geruchten

  • Soms weet je iets omdat je de feiten kent.
  • Soms denk je dat je iets weet.

Dit zijn twee verschillende dingen!

Soms neemt men beslissingen die niet op feiten gebaseerd zijn maar op wat men “denkt” te weten. Als je denkt dat je iets weet of dat iets waar is, probeer dan de bron eens te achterhalen.

Als je geen directe bron kent, is het misschien tijd om even te dubbel checken.

#6 Stel geen vragen en luister gewoon

De eerste tip ging over het stellen van open vragen. Soms echter kom je ook veel te weten door gewoon te luisteren naar mensen.
Zeg zelf niet veel maar luister met aandacht naar je collega’s.  Je zal merken dat men vrijwillig soms veel meer informatie deelt, dan wanneer je er zelf op een directe manier zou naar vragen.

Tot slot…

Als je vragen stelt, schrijf dan zoveel mogelijk op.
Zo toon je ook respect aan degene aan wie je de vragen stelt. Als je alles opschrijft, heb je later ook iets om op terug te vallen.

Soortgelijke artikels: