Eerst..wat is LinkedIn ?

LinkedIn is een virtueel sociaal netwerk, actief sinds mei 2003, dat gericht is op vakmensen en professionals. Begin december 2009 waren er wereldwijd meer dan 53 miljoen geregistreerden. Vooral binnen Europa groeit LinkedIn de laatste jaren zeer sterk.

Je  kunt er een profiel aanmaken met informatie over je opleiding en werkervaring. Je kan ook een link maken door middel van “connections” met de profielen van andere LinkedIn gebruikers.
Het belangrijkste doel van de website (http://www.linkedin.com/) is geregistreerden te laten profiteren van elkaars (zakelijke) netwerk. Dat gebeurt door contacten te leggen met anderen die je vertrouwt.

Deze lijst van contacten en kenissen kan als volgt worden gebruikt:

  • Een netwerk is opgebouwd uit je directe contacten, de relaties van je contacten, enzovoort. Al deze personen kunnen behalve direct haar of zijn netwerk ook uitbreiden via een introductie door een reeds in het eerste- of tweedelijnsnetwerk aanwezige contactpersoon.
  • Het netwerk kan gebruikt worden voor het vinden van een baan, andere personen of zakelijke kansen, via aanbevelingen vanuit je netwerk.
  • Werkgevers kunnen vacatures plaatsen en mogelijke kandidaten zoeken.
  • Werkzoekenden kunnen het profiel van managers raadplegen en ontdekken welke van hun bestaande contacten haar of hem kan introduceren.
  • Mensen met een LinkedIn-profiel kunnen elkaar vragen stellen die andere vakmensen kunnen beantwoorden. LinkedIn Answers lijkt op Google Answers en Yahoo Answers, maar is evenals AnswerBag gratis. De vragen zijn bovendien meer zakelijk georiënteerd.
  • Bovendien heeft LinkedIn de beschikking over groepen. Deze zijn te vergelijken met de clans van Netlog.

Door het systeem van doorverwijzen via een in je netwerk aanwezig contact ontstaat vertrouwen tussen de deelnemers aan het netwerk.

 

Wat zijn de nadelen van LinkedIn?

Als je een groot netwerk hebt dan kan het aantal berichten en verzoeken enorm zijn. Je moet dus verstandige verstandige keuzes maken met betrekking tot de groepen waar je aan deelneemt en de berichten die je wilt ontvangen. Sluit je niet zomaar lukraak aan bij een aantal groepen: je kan dan immers de stroom berichten niet meer volgen. Op den duur heb je tijd niet meer en verwaarloos je je netwerk en dat is nu uiteindelijk niet de bedoeling van de groepen.

 

Hieronder volgen een aantal tips om je LinkedIn account nog beter te gebruiken.

1. Maak je uitnodigingen persoonlijk.
LinkedIn heeft een standaard formulier om andere mensen tot je netwerk uit te nodigen, maar dit is nogal onpersoonlijk.

“I’d like to add you to my professional network on LinkedIn” komt nu eenmaal niet hetzelfde over als “Hallo Peter. Hoe gaat het ermee ? Mag ik je aan mijn netwerk toevoegen ? “.

Volgens dezelfde gedachte, neem even de tijd als je een uitnodiging accepteert. “ Bedankt voor de uitnodiging. Tot ziens ! “
Je verhouding met deze relatie wordt nu toch iets persoonlijker.

 

2. Maak je status niet te persoonlijk.
LinkedIn is hetzelfde als Facebook. Je LinkedIn update is meer een redelijk belangrijke zakelijke mijlpaal of toch tenminste business gerelateerd. Ook moet je deze status niet zo dikwijls updatens als bij andere netwerk-sites. Het is heel normal dat je status een aantal weken hetzelfde blijft.

 

3. Vraag niet naar aanbevelingen
Als je professioneel op een hoog niveau staat, is het afgeraden om naar aanbevelingen te vragen. Als je echter aan het begin van een carrier staat, kan het natuurlijk. Maar iedereen op LinkedIn weet immers dat je deze aanbevelingen krijgt, omdat je ze meesatl zelf vraagt en dat ze uiteindelijk niet anders zijn een soort eigen lof op commando.

 

4. Doe mee aan discussies
Als je een vraag tegenkomt, die je kan beantwoorden, neem er dan even de tijd voor. Het is goed om ook anderen te helpen en LinkedIn niet alleen te gebruiken voor je eigen voordeel. (Trouwens, het is leuk om gekend te zijn als de persoon die van veel op de hoogte is)
Ook, als je zelf iets wil weten, gebruik de “Answers” gebruik. Je hebt zo immers toegang tot een bron van nuttige informative en kennis.

 

5. Word lid van groepen
Lid worden van een groep bezorgt anderen een snel overzicht van je interesses en voorkeuren. Als een kennis je vraagt om lid te worden van een groep, toon je interesse door lid te worden, op voorwaarde natuurlijk dat de groep ook echt interessant is voor jou. Nadien kan je deelnemen aan discussies. Het maken van opmerkingen en het geven van commentaar is er een goede manier om betrokken worden bij de LinkedIn gemeenschap.

 

6. Begin je eigen groep
Dit is een uitstekende manier om je kennis van een bepaald domein op te eisen, vooral als je de omvang van de groep kunnen beperken tot een kleine nichegroep of -publiek. Je kan de hoofdrolspeler worden in deze niche door het opstarten en het onderhouden van een LinkedIn-groep.

 

Wat is jouw ervaring met LinkedIn ? Heb je veel contacten ?

Soortgelijke artikels: