Probeer elke dag eens wat vroeger op te staan.
Je zult verbaasd staan hoe dit je routine kan veranderen. Hieronder een een aantal tips om zonder problemen vroeg uit bed te komen.

richardadams / Pixabay

1. Zorg dat je een goede reden hebt

Om een vroege vogel te worden heb je een goede reden nodig. Dit is een erg belangrijke voorwaarde.
Als je ’s morgens voorzichtig je ogen opentrekt en je hebt niet direct een goede reden, dan is de kans groot dat je je nog eens omdraait. Elke avond kan je met jezelf afspreken waarom je de volgende dag vroeg zal opstaan. Je kan zeggen dat je even een half uurtje wil mediteren, rustig de krant lezen, nog wat persoonllijke administratie afwerken, wat in je dagboek schrijven….redenen genoeg om ’s morgens in alle stilte en rust je dag wat vroeger te beginnen.

2. ’s Morgens ben je productiever

Zoals je hierboven hebt gelezen is het erg belangrijk om een goede reden te vinden. Wat even belangrijkis,  is om deze reden natuurlijk te volgen. De reden uitstellen is absoluut NOT DONE.
Als je ’s morgen vroeg iets doet dat je jezelf had voorgenomen, dan heeft dit een cummulatief effect op de rest van de dag. Je bent meer gemotiveerd.
Dus…hou je vast aan je plan.

3. Zorg dat je genoeg slaap krijgt.

Als je je gedurende de ganse dag moe voelt, dan wil je lichaam je iets duidelijk maken. Als je echt moe bent, dan is het niet lonend om toch vroeg op te staan. Dus om vroeg op te staan, moet je zien dat je uitgerust bent. Zorg voor voldoende slaap en ga op tijd naar bed.
Laat gaan slapen en vroeg opstaan, houd je echt niet lang vol.

4. Ga op tijd naar bed.

Een logisch gevolg van nummer 3 hierboven.
In plaats van te laat op te blijven en de volgende ochtend moe wakker te worden, ga eens wat vroeger naar bed.
Is die late serie op televisie nu echt zo belangrijk ? Ben jij eigenlijk nog productief bezig ’s avonds ? Probeer eens een uurtje vroeger naar bed te gaan. Als je bent bijgeslapen, kan je gemakkelijk een uurtje vroeger opstaan. Deze gewonnen tijd besteed je sowieso veel effectiever. Dit is ook de belangrijkste reden om vroeg op te staan.
De hoeveelheid slaap die je nodig hebt, hangt af van persoon tot persoon. Dus, luister naar je eigen lichaam en ga naar bed als je je moe voelt.

5. Slaap effectiever

Langer slapen wil niet altijd zeggen beter slapen. Soms slaap je 9 uur en lijkt het of je helemaal niet geslapen hebt. Sommige dagen ben je erg alert en gefocused, terwijl je juist die nacht minder uren geslapen hebt.
Hoe kan je effectiever en beter slapen ?
Zorg voor een goede matras.
Verlucht de kamer voldoende.
Probeer , als je gaat slapen , je dag mooi af te sluiten en niet met allerlei zorgen en ongemak naar bed te gaan.

6. Nog 10 minuutjes…

Iedereen heeft een persoonlijkheid met twee gezichten. Langs de ene kant wil je goed zijn. Je wil leven als een goede persoon en je wil jezelf en je gewoontes steeds verbeteren.

Dan is er die andere kant…dat kleine stemmetje dat zegt dat het geen kwaad kan om nog 10 minuutjes in dat warme bed te blijven liggen. Natuurlijk weet iedereen dat je beter niet naar dat kleine stemmetje luistert. Die 10 minuutjes worden weer 10 minuutjes en ….
De volgende keer als je dat kleine stemmetje hoort, zeg je gewoon NEE en stap je uit bed.

7. Spring uit bed!

Om jezelf echt te veranderen in een vroege vogel kan je het beste direct uit bed springen. Eens je uit dat warme en comfortabele bed bent, schiet je vanzelf in actie. Doe zo snel mogelijk iets warm aan en verlaat je slaapkamer. Doe dan wat je je de vorige avond had voorgenomen.

8. Gebruik een wekker!

Gebruik een wekker die luid en met een ongenaam geluid klinkt. Gooi die wekker met de zingende volgeltjes weg. Zet je wekker ook niet te dichtbij zodat je zeker een klein eindje uit dat warme bed moet komen. Zo’n wekker zorgt ervoor dat je ook direct wakker bent en niet terug insluimert.
Je zal zien dat je na een tijdje wakker wordt voor de wekker afgaat.

9. Ontwikkel een routine

Zie je lichaam als een instrument dat je kan trainen en africhten. Als je elke morgen een zekere routine ontwikkelt, zal je zeer snel een vroege vogel worden. Sta elke dag rond hetzelfde uur op, en doe steeds hetzelfde.
Ga jij eerst je tanden poetsen of is het eerste wat je doet op de knop van je koffiemachine drukken? Als je alles op dezelfde manier doet, krijg je strucuur en dit zorgt er dan voor dat vroeg opstaan voor jou geen vervelende gewoonte wordt, maar iets waarnaar je uitkijkt.

10. Zie dat je iets hebt om naar uit te kijken

Het is niet altijd gemakkelijk om vroeg uit bed te springen. Zie dat je iets hebt om naar uit te kijken. Dat half uurtje in rustige stilte zodat je de krant kan lezen.
Eerst een uurtje administratie verwerken en dan genieten van een verdiende kop koffie.

11. Word je bewust van de consequenties

Stel , je slaapt 1 uur langer. Beeld je even in wat je allemaal met deze tijd had kunnen doen. Het verlies van dit extra uur kan een grote invloed hebben op de rest van je dag ( en zelfs op de rest van de week).
Als je uitslaapt moet je misschien langer op je werk bliven.
Als je uitslaapt, heb je ’s avonds minder tijd voor je gezin.

Word je bewust van de extra tijd die je moet inhalen als je langer in bed blijft liggen.

12. Zoek iemand die even gemotiveerd is.

Vertel aan je vrienden en kennissen dat je er een gewoonte van wil maken om vroeger op te staan. Sommigen zullen je aanmoedigen en sommigen willen misschien ook een gewoonte maken van vroeg opstaan. Dit kan je motiveren om het vol te houden.
Bespreek met anderen wat je allemaal aan tijd kan winnen.

13. Hou een overzicht bij van alles wat je hebt kunnen doen

Hou een overzicht bij van alle dingen die in deze gewonnen uurtjes hebt gedaan. Het is ook belangrijk om dit af en toe te bekijken. Om even stil te staan bij alles wat je bereikt hebt. Als je kan terugkijken op deze kleine overwinningen, geeft dit je zelfvertrouwen een enorme boost.

Tot besluit

Het is niet altijd gemakkelijk om vroeg op te staan. Dit ondervindt je pas als je ermee begint. Toch geeft het enorm veel voldoening als je het volhoudt. Je wordt productiever gedurende de dag.

Als je het zelf wil proberen, volg dan de bovenstaande tips. Sommige zullen werken voor jou, en sommige niet. Probeer er toch een aantal toe te passen, je zal zien dat je vrij snel resultaat boekt.

Ben jij een vroege vogel ? Heb je ook tips om makkelijker op te staan ?
Laat je ons via deze site weten!

Soortgelijke artikels: