Michael Gelb en Tony Buzan, de auteurs van Lessons from the Art of Juggling, is je zorgen maken hetzelfde als negatief visualiseren. Zorgen maken over dingen leidt tot spanning, stress en afmatting. In plaats van je energie weg te laten vloeien en te blijven tobben, kan je onderstaande richtlijnen lezen. Ze helpen je om positief te blijven en om aan meer belangrijke en productieve zaken te denken.

DeniMix / Pixabay

Wat maakt van jou een piekeraar ?
De eerste stap is om vast te stellen welke zaken of scenarios je zorgen baren. Is het de gedachte om te falen ? Om je doelen niet te halen ? Om bepaalde mensen teleur te stellen ? Het kan vanalles zijn. Schrijf eens op wat je allemaal dwars zit. Dit kan je helpen om een duidelijk en helder beeld te geven van de redenen waarom ze je dwars zitten. Het helpt je ook om te denken aan mogelijk manieren om die bezorgde gedachten aan te pakken.

Deel je bezorgheid
Er is niets dat zo ontspannend en kalmerend werkt dan het delen van je gedachten en je bezorgdheden. Het is niet dat je vrienden je problemen ineens kunnen oplossen maar het simpele idee dat iemand je bezorgdheden deelt, is al een hele opluchting. Na een drukke dag op het werk, is het altijd prettig als je je gevoelens even kan luchten bij je partner. Ook al weet je wel dat deze niets aan je probleem kan doen, het eenvoudig delen van je zorgen en muizenissen kan erg opluchtend zijn.

Heb vertrouwen in jezelf.
Elke keer als je jezelf erop betrapt dat je je zorgen maakt om dingen die nog moeten gebeuren (dat feestje volgende week, die vergadering overmorgen, ..), herinner jezelf er dan aan dat je de touwtjes in eigen handen hebt en dat je uiteraard ook bekwaam genoeg bent om alles af te handelen. Onthoud dat jijzelf de eerste bent om jezelf te vertrouwen! Denk eens aan andere gebeurtenissen in je leven waar je soortgelijke dingen goed hebt volbracht. Waarom zou het je geen tweede keer lukken ?

Blijf bezig
Meestal begin je te piekeren en je zorgen te maken op momenten wanneer het kalm is. Dus, in plaats van geobsedeerd te doen over iets dat je tijd niet waard is, doe iets wat je bezig houdt, ver weg van spanning en bezorgdheid

Wees optimistisch !
Mensen staan tegenwoordig niet meer stil bij de dagelijkse gebeurtenissen in hun leven omdat ze te druk bezig zijn met zaken die in de toekomst moeten gebeuren. Sta eens stil bij het nu; geniet van wat er nu gebeurt. Later is voor later. Probeer van dat genieten eens een gewoonte te maken; het helpt echt.

Heb je zelf nog manieren om je hoofd leeg te maken van muizenissen en zorgen.
Je mag het hier altijd laten weten.

Soortgelijke artikels: