Verkeerde manieren van denken

Wat is het

Een denkfout, ook wel cognitieve fout of redeneerfout, is een irrationele, foutieve gedachtegang die een negatief zelfbeeld in stand houdt of versterkt.

De denkfout wordt  veroorzaakt door de automatische gedachte; het is een manier om zonder directe aanleiding een situatie op een bepaalde manier te beoordelen.

Die vervorming komt voort uit onze opvoeding; er zijn ons allerlei systemen aangeleerd, die onze denkwijze bepalen, zoals bijvoorbeeld:

  • het streven naar perfectionisme;
  • de behoefte altijd gelijk te krijgen;
  • de behoefte alles te controleren;
  • de behoefte altijd je zin te krijgen.

Hieronder een overzicht van een aantal denkpatronen

Filteren
Je onthoudt enkel de negatieve details en vergroot deze uit.
Je blijft hierover nadenken zodat je visie op de realiteit er negatiever uit ziet. De positieve aspecten van een situatie verlies je uit het oog.

Alles of niets
Je ziet de dingen als zwart of wit, goed of slecht.
Je moet perfect en je mag geen fouten maken, anders ben je een mislukking. Er is geen middenweg.

Labelen
Dit is een extreme vorm van alles of niets denken.
Als je een fout maakt, hang je een label aan jezelf “Ik ben een loser.”

Overgeneralisatie: Je komt bij een algemene conclusie op basis van één enkele gebeurtenis. Je ziet die ene negatieve gebeurtenis als de start van een oneindig patroon van tegenslagen. Je gebruikt de woorden “altijd” of “nooit”.

Overhaaste conclusies trekken
Je maakt een negatieve interpretatie, ook al zijn er geen concrete feiten die je conclusie ondersteunen

A : Je kan gedachten lezen
Jij weet, zonder dat men je het vertelt, wat anderen denken, voelen en waarom ze iets doen. Beter zelfs, je weet wat anderen over je denken.

B : Je kan voorspellen
Je gaat ervan uit dat alles verkeerd zal aflopen en je maakt jezelf wijs dat jouw voorspelling al een vaststaand feit is.

Vergroten of verkleinen

A. Je overdrijft het belang van de dingen.
Je verwacht altijd het ergste. Je hebt iets gehoord over een probleem of iets dat mis kan gaan.
Direct begin je te denken in scenarios als “Wat als….” ; “Misschien vraagt iemand wel…… “

B. Je minimaliseert de belangrijkheid van de eigenschappen en kwaliteiten die je wil.
Als je iets goed gedaan hebt, denk je snel dat het toch niet goed genoeg was en dan iemand anders het wel beter kon. Het afbreken van je positieve ervaringen neemt voldoening weg en zorgt ervoor dat je je onbekwaam voelt.

Personaliseren
Je beschouwt jezelf als de oorzaak van een aantal externe negatieve gebeurtenissen, waar je in feite niet verantwoordelijk voor bent.
Personalisatie leidt tot schuldgevoel, schaamte en gevoelens van ontoereikendheid.

Schuld geven
Ofwel houd je anderen verantwoordelijk voor je eigen situatie, ofwel leg je altijd de schuld bij jezelf voor elk probleem dat op je afkomt.

Moeten
Je zegt tegen jezelf dat alles moet lopen zoals jij het verwacht.  Je hebt een lijst met regels en afwijken van deze regels bezorgt je een slecht gevoel. Als deze regels gericht zijn op anderen dan leiden ze meestal tot woede en frustratie.

Ik ben nou eenmaal zo
Ik doe het gewoon op mijn manier.
Daar moeten zij maar aan wennen.

 

Emotioneel redeneren
Je gelooft dat wat jij voelt, automatisch de realiteit voorstelt. “Ik voel me slecht, dus deze situatie is inderdaad slecht”.

Verandering
Je verwacht dat andere mensen zullen veranderen om jou een plezier te doen, als je ze maar genoeg onder druk zet of genoeg in de watten legt.  Je vindt het je plicht om mensen te veranderen jouw hoop op geluk en succes van deze mensen afhangt.

Gelijk hebben
Je bent altijd bezig met bewijzen dat jouw meningen en principes de juiste zijn. Anders denken is ondenkbaar en je zal er alles aan dien om anderen van je gelijk te overtuigen.

Wat kan je eraan doen

  1. Leer de patronen kennen.
  2. Maak jezelf vertrouwd met de 10 vervormde denkpatronen.
  3. Erken vervormde denkpatronen.
    Als je eenmaal over de patronen lezen hebt en je begrijpt, kan je bij jezelf bepaalde denkpatronen herkennen.
  4. Daag jezelf uit
    Probeer na te gaan in welke situaties je in een bepaalde denkpatroon hervalt.
    Waarom doen je dat  ? Wat denk je  ?

Interpreteer de situatie en probeer in te zien dat je denkpatroon alleen maar negatief werkt. Bekijk je situatie eens door een andere bril

In de komende dagen verschijnt op MindWell MegaZine een artikel over de RET-theorie.

De Rationele Effectiviteits Training (RET) is een methode om ongewenst gedrag of emoties van jezelf om te buigen naar meer effectief gedrag of effectievere emoties.

By Ingrid V.

Creatieve 1000-poot en freelance trainer met interesses als GTD, productiviteit, persoonlijke ontwikkeling, management, blogging, technologie,

23 comments

  1. When someone writes an paragraph he/she keeps the plan of a user in his/her brain that how a user
    can know it. Thus that’s why this article is amazing.

    Thanks!

  2. First off I would like to say fantastic blog! I had a quick question which I’d
    like to ask if you don’t mind. I was curious to know
    how you center yourself and clear your thoughts before writing.
    I’ve had difficulty clearing my thoughts in getting my ideas out.
    I do take pleasure in writing however it just seems like the first 10 to 15
    minutes are usually wasted simply just trying to figure out how to
    begin. Any ideas or tips? Thank you!

  3. I have been exploring for a bit for any high-quality articles or weblog posts on this sort of house .
    Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this site.
    Reading this info So i’m glad to show that I’ve a very good uncanny feeling I came upon just what I needed.
    I so much surely will make certain to do not disregard this
    web site and provides it a glance on a constant basis.

  4. Good day! Would you mind if I share your blog with my zynga group?
    There’s a lot of folks that I think would really appreciate your content.
    Please let me know. Thanks

  5. Doostang, which gets its name from the Latin word for “reaching for talent,” caters especially to workers in their 20s and 30s.

  6. Yesterday, while I was at work, my sister stole my iphone and tested
    to see if it can survive a 30 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad
    is now destroyed and she has 83 views. I know this is entirely
    off topic but I had to share it with someone!

  7. Heya juѕt wanted to give you a quick heads up and let
    yoᥙ know a few of the images aren’t loading proⲣerly.

    I’m not sure why but Ӏ think its a ⅼinking iѕsue. I’ve tried iit in two ⅾifferent internet broѡsedrѕ and both show the same results.

  8. I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and
    was curious what all is required to get setup?
    I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
    I’m not very internet savvy so I’m not 100% sure.
    Any suggestions or advice would be greatly appreciated.
    Kudos

  9. Howdy would you mind letting me know which webhost you’re using?
    I’ve loaded your blog in 3 completely different internet browsers and I must say this blog
    loads a lot faster then most. Can you recommend a good internet hosting provider at a honest price?
    Thanks, I appreciate it!

  10. Please let me know if you’re looking for a article
    writer for your site. You have some really good articles and I feel I would be a good asset.
    If you ever want to take some of the load off, I’d love to write some content for
    your blog in exchange for a link back to mine. Please blast me an e-mail
    if interested. Cheers!

  11. Howdy! This is kind of off topic but I need some help from an established blog.
    Is it very difficult to set up your own blog? I’m not
    very techincal but I can figure things out pretty fast.
    I’m thinking about creating my own but I’m not sure where to start.
    Do you have any ideas or suggestions? With thanks

  12. We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community.
    Your web site offered us with valuable information to work
    on. You have done a formidable process and our entire group will be thankful to you.

Leave a comment

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.