Dit is het tweede deel in een 3-delige reeks over prioriteiten.

Lees hier het eerste deel : Wat doe je nu, wat doe je later ?

Doe-nu taken zijn alle taken die je NU moet doen.

Er zijn ongetwijfeld veel taken die je onmiddelijke aandacht vragen. Als je deze taken vastlegt, kan dit je helpen om te weten wat voor jou de meest belangrijke zaken zijn. In een lijstje kan je een onderscheid maken tussen wat nu en wat later gedaan moet worden.

Doe-nu taken zijn zowel eenvoudige als complexe taken

Voor ingewikkelde taken en taken die veel tijd vragen, is het belangrijk om een degelijke planning te maken. Het kan gebeuren dat je andere taken moet opzijn schuiven, om je te focussen op wat echt belangrijk is.
Eenvoudige en kleine taken kan je misschien samenbundelen, zodat je je tijd ook efficient besteedt. Een voorbeeld van taken groeperen is bijvoorbeeld het plegen vna verschillende telefoontjes of het beantwoorden van een aantal standaard brieven.

Pas dit stappenplan toe op je doe-nu taken :

1.    Bepaal
2.    Groepeer
3.    Stel prioriteiten

1.Bepaal

Het maakt niet uit welke taken je hebt én welke er ondertussen nog bijkomen (meetings, telefoontjes, emails, …), schrijf ze allemaal op. Maak een lijst. Vertrouw niet op je geheugen.

2.Groepeer.

Groepeer al je taken op 1 plaats zodat je een overzicht hebt. Dit kan in je agenda, op een blad papier, op een vaste plaats bij je bureau, in online GTD-tools, … Rr zijn veel manieren om met een to-do lijstje te werken. Kies een manier waar jij je goed bij voelt. Maak er een gewoonte van om al je taken op dezelfde manier te groeperen en centraliseren.

Hier vind je een overzicht van een aantal gratis to-do lijstjes

3.Stel prioriteiten.

Als je aan je dagelijkse lijst met taken begint, zet ze dan in volgorde van belangrijkheid. Als je taken hebt op een vast tijdstip, dan pin je deze natuurlijk eerst vast. Hou je focus bij je belangrijkste taken.

Gebruik deze stappen zodat je steeds weet wat je nog moet doen en wat je eerst moet doen.
Op deze manier kan je je met zelfvertrouwen op je werk focussen.

Soortgelijke artikels: