Positief denken is een keuze.

Het is een geestelijke instelling  die een goede en gunstige uitkomst verwacht.
Positief denken is de vaardigheid om met de negatieve dingen van het leven om te kunnen gaan.
Het  zorgt voor innerlijke rust, succes, een betere gezondheid en meer voldoening in je leven.

Van gebeurtenis naar gedrag

We koppelen een waarde aan alles wat we meemaken.
Bewust en onbewust proberen we in te schatten…

  • Wat betekent dit voor mij ?
  • Wat moet ik hiermee doen ?
  • Heb ik hier een voordeel aan  ?

We maken een evaluatie van de situatie en door deze evaluatie ontstaan onze gedachten.
Ons denken.
Uit dit denken komt dan ons gedrag voor.

Zo kan 1 bepaalde gebeurtenis voor verschillende mensen tot een erg verschillend gedrag leiden.

Twee fietsers staan bovenaan een heuvel en zien voor zich een smal kronkelend paadje dat naar beneden leidt.

  • De ene fietser stapt af en gaat voorzichtig te voet naar beneden.
  • De andere fietser gespt zijn helm wat vaster en geniet van de afdaling.

Het is nacht en het hangt een onweer boven jouw buurt

  • De ene persoon gaat voor het raam staan en geniet van  de bliksems in de donkere nacht.
  • De andere persoon kan niet slapen van de schrik en kruipt diep onder de lakens weg.

Onze manier van denken over gebeurtenissen bepaalt hoe we omgaan met deze gebeurtenissen. We bepalen zelf hoe we omgaan met bepaalde situaties in plaats van dat we ons laten sturen door het leven.

Waarom is het gemakkelijker om een negatieve houding te hebben dan een positieve ?

Alle ervaringen die we opdoen en alle uitdagingen waar we mee worden geconfronteerd, maken ons erg gevoelig voor negatief denken. Zo ontstaan er – onbewust – patronen van negatieve emoties en gevoelens.
Zeker als we moe of overwerkt zijn, is het moeilijk om deze negatieve gevoelens te relativeren. Deze gevoelens en gedachten nemen ons rationale denken over en we kiezen ervoor om ze te geloven.

De grote vraag is “Hoe krijg ik een positieve instelling?”

De onderstaande tips kunnen je hierbij helpen

#1 – Word je bewust van je gedachten

Denk eens kritisch na over wat je denkt. Ons negatieve gedrag  en onze woorden komen dikwijks voort uit negatieve  gedachten, uit wat in ons omgaat.
Zoals ik al aan het begin van dit artikel : Positief denken is een keuze.
We hebben de mogelijkheid om over ons denken te beslissen.

Vanaf het moment dat een negatieve gedachte in ons opkomt, moeten we er doelbewust een punt van maken om deze gedachte te vervangen door een positieve. Dit lijkt in het begin misschien moeilijk maar met doorzettingsvermogen en vastberadenheid, is dit gemakkelijk te doen.

#2 – Schrijf je gedachten eens op in een “gedachten-dagboek”

Hou eens een overzicht bij van je gedachten, je houding en wat je allemaal doet.
Je moet er geen schrijverstalenten voor hebben; gewoon wat notities maken is voldoende.

Schrijf deze gedachten op zodra je je ervan bewust wordt. Nadien kan je deze notities kritisch bekijken.

#3 – Daag jouw negatieve gedachten uit!

Het doel van het uitdagen van je negatieve gedachten is om snel te kunnen “lezen” of deze gedachten volledig verkeerd zijn of dat  er misschien toch een bron van waarheid inzit.
Op deze manier kan je een bepaalde graad van positiviteit vinden in elke negativiteit.

Toch moet je er altijd voor zorgen dat, indien je achter de negatieve gedachte staat, dat ze ook echt belangrijk is voor het bereiken van je doelen en uitdagingen.

#4 – Gebruik positieve affirmaties om de negatieve gedachten te counteren.

Sommige lezers zullen deze tip “te wollig” of “te zweverig” vinden. Als jij dit ook zo vindt, sla deze dan gerust over.

Deze tip vereist constant oefening. Met constant oefening met positieve affirmaties, zal positief denken een ingesteldheid worden, die steeds groter en groter wordt en meer en meer effect zal hebben in je dagelijkse leven.
Het geeft je een opwindende voldoening om de verschillende uitdagingen in je persoonlijke en professionele leven, met gemak en vastberadenheid aan te gaan. Neem de tijd om een krachtige en positieve affirmatie te schrijven en herhaal deze voortdurend.

Zeg tegen jezelf dat je vooruitgang boekt, dat je op de juiste weg bent (zelfs als is dat op het huidige moment nog niet ). Deze gedachte zal zich in je denken vastzetten en je zal op deze manier beginnen te handelen.

#5 – Bekijk het van de positieve kant

Een positieve kijk helpt je om positieve gedachten te ontwikkelen. Hoe moeilijk of frustrerend je situatie is, probeer het positief te bekijken. Probeer voorzichtig te zoeken naar een positief aspect van je situatie. Als je deze insteek vindt, haal er dan je voordeel uit.

#6 – Hou je focus op de belangrijke dingen

Bepaal je doelen en prioriteiten voor wat je denkt en doet.
Maak een lijstje en doe de belangrijkste dingen eerst.
Focus je op de belangrijkste zaken.

#7 – Droom van succes

Voor je start met je plannen, focus dan eens op een succesvol resultaat. Zie in gedachten wat je wil bereiken. Zie het resultaat.
Als je met deze ingesteldheid aan je plannen begint, behaal je een beter resultaat. Vermijd negatieve reacties en meningen. Als er zich problemen voordoen, zoek dan snel naar een gepaste oplossing in plaats van in een negatieve gedachtenspiraal te geraken.

#8 – Omring je met positieve mensen

Kies je gezelschap zorgvuldig uit.
Het is goed om je te omringen met mensen die een positieve ingesteldheid hebben.

#9 – Vermijd negatieve mensen.

Je denkt misschien : “Hé, dit is dezelfde tip dan hierboven”.
Het is niet omdat je je omringt met positieve mensen dat alles opgelost is. Negatieve denkers hebben een grotere negatieve invloed dan je zou vermoeden.

Laat je niet beïnvloeden door mensen met negatieve uitspraken en meningen.

#10 – Ontwikkel nieuwe gewoontes

Onze huidige houdingen zijn gewoontes die we ontwikkeld hebben van de feedback van onze ouders, vrienden, collega’s en onze omgeving. Dit vormt ons wereldbeeld.

Je kan dit veranderen ! Je kan nieuwe gewoontes leren en dus ook starten met een nieuwe ingesteldheid van positief denken.

Verander je negatieve houding en denken door een positieve !

Soms zijn je oude gewoontes wat vastgeroest maar met vastberadenheid en doorzettingsvermogen is de vernadering mogelijk.

Soortgelijke artikels: