Positief denken : verminder je zorgen met deze 6 tips

Positief denken is tegenwoordig een geliefd advies.
Als je over dit onderwerp boeken of artikelen leest, klinkt het inderdaad allemaal erg logisch. Met positieve gedachten zijn al je problemen opgelost. 🙂

Hoe komt het dan toch dat we onszelf zo gemakkelijk bedriegen en negatieve en bezorgde gedachten hebben ?

Een belangrijke oorzaak van negatief denken is dat we vertrouwen op een aantal onwaarheden.

  • We denken dat we de toekomst kunnen veranderen als we ons NU al zorgen beginnen maken.
  • We denken dat sommige dingen in het verleden minder erg worden, of zelfs uitgewist kunnen worden als we piekeren.

Als we deze onwaarheden begrijpen, kunnen we er iets aan doen.
Als we onszelf erop betrappen, kunnen we ze ontkrachten.

Verminder je zorgen door positief denken

 

geralt / Pixabay

Als je merkt dat je je dikwijls onnodig zorgen hebt gemaakt, dan kunnen de onderstaande tips je misschien helpen.

1. Het verleden bestaat enkel nog in je geheugen.

Verkeerd denkbeeld:
Dingen uit verleden worden minder erg of verdwijnen als ik maar genoeg pieker.

Het verleden bestaat enkel nog in je geheugen. Dit is een erg eenvoudige en voor de hand liggende waarheid, die velen toch niet echt begrijpen of onthouden.

Het verleden is voorbij.
Het zal niet opnieuw gebeuren. Blijf niet piekeren over of spijt hebben van dingen die voorbij zijn.

2. De toekomst bestaat enkel als voorstelling in je gedachten

Verkeerd denkbeeld:
Ik weet wat de toekomst in petto heeft als ik NU over alles zorgen maak.

Weet jij met zekerheid wat er in de toekomst gaat gebeuren ?
Hoe dichter de gebeurtenis bij ons ligt, hoe zekerder we zijn dat iets gaat gebeuren. Dat wel.

  • Je bent vrij zeker wat er binnen 5 minuten gaat gebeuren.
  • Je hebt een goed vermoeden maar je weet nog niet goed hoe morgen eruit zal zien.
  • Je weet eigenlijk niet hoe je situatie er binnen een jaar zal uitzien.

En dus…. hoe dichter de gebeurtenis bij je ligt, hoe zekerder je bent dat iets gaat gebeuren maar eigenlijk kan je daar ook nooit echt zeker van zijn.

Het is een illusie in je denken.
Zorgen, ongerustheid en stress die voortkomen uit piekeren over de toekomst hebben absoluut geen zin.

Positief denken gaat gepaard met de realiteit. In plaats van je energie te richten op de toekomst, hou je je bezig met het NU

 Worrying does not take away tomorrow’s troubles, it takes away today’s PEACE

3. Stop met je te verzetten

Verkeerd denkbeeld:
Het is mogelijk om over ALLES controle te hebben.

Je kan niet altijd alles controleren. Laat die controle los.

Het leven is als een rivier. Hoe meer je tegen de stroom wil zwemmen, hoe meer weerstand je tegenkomt.

4. Focus je enkel op vandaag

Verkeerd denkbeeld:
Wat vandaag gebeurt is niet zo belangrijk. Ik leef met 1 voet in het verleden en ik focus met op wat kan gebeuren.

En ondertussen gaat de dag voorbij.

Het enige moment waar je invloed op hebt, is NU.
Het verleden bestaat enkel in je geheugen en de toekomst is een projectie/voorstelling.

Focus je energie op wat er nu rondom je gebeurt.

5. Het geluk ligt in een klein hoekje.

Verkeerd denkbeeld:
Details zijn niet zo belangrijk. Ik zal later wel genieten.

1 manier om alles positief te bekijken is om te genieten van details in plaats van je steeds te focussen op het grote geheel.

Kleine zegeningen maken elk moment de moeite waard.
Geniet van elk moment; dat is een uitstekende manier om stress te verminderen. 

6.  Dagdromen mag

Verkeerd denkbeeld:
Ontspanning en meditatie zijn tijdverspilling. Alles moet vooruit gaan.

Nog een andere manier om stress te verminderen door positief te denken, is door te dagdromen, door te visualiseren.

Als je onder stress staat of als je veel zorgen hebt, neem dan meerdere keren per dag een kleine mentale pauze. Zorg dat je even alleen kan zijn en beeld jezelf in dat je in een erg ontspannen en aangename omgeving bent.

  • Zie jezelf op je favoriete vakantieplaats
  • Zie jezelf wandelen op een mooi strand, bos, landschap, ….

Je lichaam reageert hier direct op. Je wordt kalmer.
Dagdromen is een effectieve manier om je stress tijdelijk aan te pakken.

Wat vind je van bovenstaande tips ?
Heb je zelf tips of ervaringen die je wil delen met de andere lezers ?
Alvast bedankt !

By Ingrid V.

Creatieve 1000-poot en freelance trainer met interesses als GTD, productiviteit, persoonlijke ontwikkeling, management, blogging, technologie,

7 comments

  1. Goeie tips.
    De dagdromen en visualiseren tip is mijn favoriete.
    Op mijn eigen website had ik ook enkele tips hierrond verzameld.
    Bezwaar als ik deze ook daar toevoeg?

  2. ik wil al mijn zorgen kwijt en dat durven delen
    eerlijk zijn is belangrijk
    ga van het positieve uit
    ik vind het leven heerlijk als ik mijn vertrouwen met iedereen kan delen ik wil bereiken dat ik zelf gelukkig ben ik wil mij zelf nuttig maken door vrouwen lief te zijn ik heb er een positief gevoel als ik met vrouwen wederzijds is die mij gezeldschap houden.
    ik wil meer open staan voor vrouwen en voor mijn verloofde
    ik kan het leven een positieve indruk geven als de andere ook mee werken.

  3. 415437 624307This is a proper weblog for would like to locate out about this topic. You realize a whole lot its almost challenging to argue along (not that I personally would wantHaHa). You in fact put the latest spin with a subject thats been discussed for a long time. Amazing stuff, just great! 273923

  4. 689329 510031Your home is valueble for me. Thanks!? This internet page is truly a walk-via for all of the details you required about this and didn know who to ask. Glimpse proper here, and you l undoubtedly uncover it. 885002

Leave a comment

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.