niekverlaan / Pixabay

Ben jij een optimist of een pessimist ?
Ga je ervan uit dat alles wel goed zal aflopen of verwacht je nogal snel dat alles fout zal aflopen ?

Pessimisten verwijten optimisten dikwijls dat zij (de optimisten) niet realistisch zijn. Dat ze moelijkheden en tegenslag negeren en dat ze naïef zijn.

Dit is niet waar.
Optimisten kijken hoopvol naar de toekomst. Ze verwachten dat gebeurtenissen goed zullen aflopen.

Het is belangrijk om evenwicht te vinden. Doe niet alsof  tegenslag NOOIT kan gebeuren. Als je hiervan overtuigt bent, ga je onpraktische en verkeerde beslissingen nemen.

Een “evenwichtige” optimist kijkt op een realistische manier naar moeilijkheden en obstakels. Hij laat zich hier niet door ontmoedigen. Hij stelt zijn best zodat de kans op succes zo groot mogelijk is.

Een optimist gaat er niet van uit dat de dingen zich vanzelf oplossen maar hij is proactief.
Hij maakt beslissingen en voert ze uit.

Waarom kan je beter optimistisch zijn  ?
Optimisme houdt je gemotiveerd en in beweging. Met optimisme werk je vol zelfvertrouwen en happiness aan je ambitie.

Tips om met een optimistische mindset door te leven te gaan.

1.
Pak jezelf niet te hard aan als je merkt dat je alles wat negatief ziet. Het is menselijk. Aanvaard gewoon dat het menselijk is om wat negatiever te denken als je moeilijkheden tegen komt.

2.
Je kan je pessimistisch ingesteldheid niet van de ene dag op de andere veranderen. Aanvaard dat dit wat tijd nodig heeft. Wees geduldig.

3.
Soms kunnen inspirerende of motiverende quotes je juis die extra mentale steuntje in de rug geven.
Bewaar een paar quotes in je smartphone of in een kleine boekje dat je steeds bij je hebt. Lees ze regelmatig.

4.
Luister 1 keer per dag  naar je favoriete muziek.
Verzorg je humeur.

5.
Probeer een paar keer per week wat te bewegen in de frisse buitenlucht.
Laat die negatieve gedachten wegwaaien.

6.
Verwen jezelf elke dag met een half uurtje tijd voor jezelf. Dit kan vanalles zijn.

  • Een half uurtje ongestoord naar het avondjournaal kijken.
  • Een half uurtje om ongestoord de krant te lezen.

7.
Lach meer.
Kinderen lachen een hele dag. Volwassenen lachen nog amper.

8.
Besteed zorg aan je uiterlijk en aan je kleding. Sta stil bij wat je ’s morgens aantrekt.
Je moet dit zeker niet extravagant zien. Ik kan ’s morgens al erg blij worden omdat m’n favoriete sokken terug in de kast liggen.

9.
Probeer de positieve kanten te ontdekken van een slechte situatie.
Dit is moelijk omdat je op dat moment alleen de korte termijn –gevolgen voor ogen hebt. Probeer het eens op lange termijn te bekijken.

10.
Slaap genoeg.
Als je niet voldoende of niet goed genoeg slaapt, word je sneller humeurig, ontevreden en ongeduldig.
Wie uitgerust is, gaat opgewekter en optimistischer door het leven.

11.
Vermijd het gezelschap van negatieve mensen.
Als dit moeilijk is, probeer je dan niet te laten beïnvloeden door hun geklaag.

12.
Aanvaard het verleden en laat het los. Als je fouten hebt gemaakt, trek er dan lessen uit.
De volgende keer doe je het beter en anders.

In het verleden blijven hangen stimuleert ontevredenheid en pessimisme.

 

Een optimist ziet een uitdaging in elke moeilijkheid; een pessimist ziet een moeilijkheid in elke uitdaging.
Winston Churchill

One of the things I learned the hard way was that it doesn’t pay to get discouraged. Keeping busy and making optimism a way of life can restore your faith in yourself.
Lucille Ball

Soortgelijke artikels:

  • geen soortgelijke artikels gevonden!