Einstein heeft gezegd dat, als hij 1 uur had om de wereld te redden, dat hij dan 55 minuten zou besteden om het probleem te beschrijven en slechts 5 minuten om de oplossing te vinden.

The formulation of a problem is often more essential than its solution, which may be merely a matter of mathematical or experimental skill.

Deze quote laat ons een belangrijk punt zien: vooraleer zomaar op de oplossing te duiken, is het beter om even afstand te nemen en tijd en moeite te nemen om het probleem te begrijpen.

Hieronder zijn 10 strategieën waarmee je problemen vanuit verschillende hoeken leert bekijken. Je krijgt op deze manier de belangrijkste stap onder de knieën, namelijk het helder beschrijven van het probleem.

KevinKing / Pixabay

Het probleem is te begrijpen wat het probleem is

Het definiëren van het probleem is het cruciale punt van al je inspanningen om het probleemop te lossen.

Daarom is het noodzakelijk  om hieraan zoveel mogelijk aandacht en toewijding te besteden. Wat er meestal gebeurt is dat we zo  gretig  onze oplossingen willen vinden dat we de tijd die nodig is om het problem te begrijpen, uit het oog verliezen.

Wat de meesten onder ons niet realiseren – en dat is waar Einstein op zinspeelde – is dat de kwaliteit van de oplossingen die we bedenken direct in verhouding staat met de kwaliteit van de beschrijving van het probleem (dat we proberen op te lossen).

Hoe meer tijd je besteedt aan het doorgronden van het probleem, hoe rijker en van betere kwaliteit je oplossing zal zijn.

Tools en strategieën  om je probleem te beschrijven

Het goede nieuws is dat de vaardigheid om het probleem vanuit alle standpunten te kekijken, iets is dat je kan leren en verder ontwikkelen.
Hieronder vind je een aantal strategieën, die je hierbij kan gebruiken.

1. Leg het probleem op een andere manier uit

Als een manager zijn werknemers vraagt om eens na te denken over “manieren om de productiviteit te verhogen”, krijgt hij vragende blikken terug. Als hij vraagt “om eens na te denken om het werk te vereenvoudigen”, wordt hij bedolven onder de suggesties.

Woorden bevatten een uitgesproken betekenins en zijn daarom erg belangrijk als je een probleem wil begrijpen. In het bovenstaande voorbeeld kan “productiviteit” impliceren dat je een offer zou moeten maken voor je bedrijf. Als je echter spreekt over “ werk vereenvoudigen”, dan lijkt het ineens iets wat je als een eigen voordeel kan zien, ook al heeft het bedrijf er ook voordeel aan.

Beide voorstellen van de manager bedoelen hetzelfde, maar zijn geformuleerd met andere gevoelens en vanuit een andere standpunt.

Speel eens wat met de manier waarop een probleem wordt geformuleerd.
Vervang sommige woorden eens door synoniemen. Een rijke woordenschat speelt een belangrijke rol. Je kan altijd een woordenboek gebruiken om sommige dingen op te zoeken.

2. Daag sommige meningen en hypotheses eens uit. Ontmasker ze.

Elk probleem – hoe simpel dan ook – krijgt te maken met een lijst van hypotheses en veronderstellingen. Veel van die veronderstellingen zijn helemaal niet juist en zorgen ervoor dat de vaststelling van je probleem onvolledig en onzorgvuldig is.

De eerste stap om van deze slechte veronderstellingen af te geraken is om ze helder en uitdrukkelijk te stellen. Neem een papier en schrijf alle veronderstellingen op, zeker degene die het meest voor de hand liggen en die waar lijken.

Alleen al dit opschrijven brengt meer helderheid in je probleem. Maar je bent er nog niet. Test elke veronderstelling op waarheid: probeer te denken dat ze niet waar. Dat wat ze veroorzaakt  ook niet waar is.
Je zult versteld staan van de uitkomst : veel van deze veronderstellingen heb je jezelf opgedrongen. Met objectieve controle kan je ze achterwege laten.

Bijvoorbeeld : je wil een restaurant beginnen. Een van je veronderstellingen kan zijn dat “Alle restaurants hebben een menu”.
Alhoewel dit op het eerste gezicht waar lijkt te zijn, moet je toch eens proberen deze hypothese uit te dagen. Misschien kom je wel op andere interessante modellen, zoals een resaturant waar de klant zelf suggesties kan maken.

3. Maak van de losse stukjes weer een geheel.

Elk probleem is een klein deel van een groter probleem. Net zoals je een probleem in de diepte kan bekijken, kan je het ook in de breedte bekijken.

Als je te veel word afgeleid door details probeer dan eens van op afstand naar het geheel te kijken. Vraag jezelf af : “Van wat is dit een voorbeeld ? “; “Van wat is dit nu een deel?” of ook “Wat is de eigenlijke bedoeling hierachter ?”.

Een andere aanpak die kan helpen om een meer algemeen zicht op je probleem te krijgen is om de woorden in je probleemstelling te vervangen door Hyperoniemen. Dit zijn woorden die een ruimere betekenis hebben dan het oorspronkelijk woord. (Het woord voertuig is bijvoorbeeld een hyperoniem van trein, auto en fiets) .

4. Hak in stukjes

Dit is het tegenovergestelde van hierboven: als een probleem deel uitmaakt van een groter geheel, dan wil het zeggen dat elk probleem ook uit kleinere deeltjes bestaat. Het ontleden van een probleem in veel kleine deeltjes kan je soms ook meer inzcht geven.

‘Het probleem opsplitsen’ (of het meer specifiek maken) is vooral handig als je door de bomen het bos niet meer kan zien.
Typische vragen die je je hierbij kan stellen zijn : “Uit welke delen bestaat dit probleem ? “

5. Zoek meerdere perspectieven

Voor je je stort op het oplossen van het probleem, bekijk het probleem eens vanuit verschillende hoeken. Als je het probleem bekijkt door een andere bril, kan het gebeuren dat je ineens – geheel onverwacht- een nieuw inzicht overvalt.

Bijvoorbeeld. Je hebt je eigen zaak en je wil je verkoop verhogen. Probeer het probleem dan eens door de ogen van je klant te bekijken. Je komt zo misschien op een idee waarvan je weet dat de klant hier zeker geld aan wil geven.

Herschrijf je probleemstelling een paar keer, telkens vanuit een ander standpunt. Bekijk het door de ogen van andere mensen, in andere rollen.

6. Maak gebruik van effectieve zinsbouw

Om je probleem duidelijk te formuleren, bestaat er niet 1 standaard formule. Toch zijn er bepaalde zinnen die je kunnen helpen om de probleemstelling effectiever te:

  • Ga uit van een groot aantal oplossingen. Een uitstekende manier om met je probleemstelling te bginnen is : “Op welke manier kan ik ….” Deze uitdruking is beter dan “Hoe kan ik ….” Deze laatste zin laat je juist 1 oplossing bedenken, terwijl je met de eerste zin al direct op verschillende dingen kan komen. Deze twee zinnen klinken erg simpel maar het gevoel van verwachting in het eerste voorbeeld, laat je brein toe om meerdere oplossingen te vinden.
  • Formuleer het positief. Negatieve zinnen vereisen meer cognitieve kracht en vertragen je denken. Positieve statements helpen je om het echte antwoord op het probleem te vinden. Een bijkomend voordeel is dat het ook motiverend werkt.
  • Giet je probleem in de vorm van een vraag. Onze hersenen houden van vragen. Als de vraag krachtig en boeiend is, zullen onze hersenen alles doen om ze te beantwoorden. Dit gebeurt nu eenaal buiten onze wil : onze hersenen gaan aan de slag met het probleem en blijven er mee bezig. Ook als we er ons niet van bewust zijn.
  • Als je vastzit, kan je het volgende proberen
  • “Op welke manieren – onderwerp  – kenmerken, etiket actie eind resultaat?”
    Bijvoorbeeld: Op welke manieren kan ik  mijn boek (onderwerp) aantrekkelijker (kenmerk) verpakken (actie) zodat klanten er meer van zullen kopen (eind resultaat)?

7. Maak het boeiend

Niet alleen de manier waarop je je zin opbouwd is belangrijk (zie hierboven) maar ook het gevoel dat bij de vraag hoort, moet goed gekozen worden. Het moet je geest uitdagen om met het probleem aan de slag te gaan. Als je het probleem saai voorstelt, zullen je hersenen er weinig energie aan verspillen.

Je kan je “verkopen verhogen” (saai), maar je kan ook “kietel je klanten”.
Of “maak een personal development blog” maar beter is dan “daag je lezers uit om ten volle van het leven te genieten”. Zie je het verschil ?

8. Draai het probleem eens om

Een truuk die meestal ook helpt als je vastzit is om het probleem om te draaien.

Als je wil winnen, denk dan eens even na wat je zou kunnen doen verliezen. Als je geen oplossing kan vinden om “je verkoop te verhogen”, denk dan eens na wat je verkoop kan doen kelderen.
Daarna moet je al je antwoorden omdraaien. Sommige antwoorden zijn ineens evident als we het probleem hebben omgedraaid.

Deze methode lijkt niet intuïtief op het eerste gezicht, maar door het probleem om te draaien worden sommige voor de handliggende oplossingen (die we over het hoofd zien ) ineens erg duidelijk.

9. Verzamel feiten

Onderzoek de oorzaken en de omstandigheden van het probleem. Ga op zoek naar details. Zeker als het probleem vaag is, ben je productiever als je eerst de details onderzoekt in plaats van direct op het probleem te vliegen.

Stel jezelf vragen over het probleem? Wat weet je niet ? Kan je het probleem in een diagram gieten ? Is het probleem begrensd ? Zo ja, wat zijn die grenzen ?

Wees nieuwsgierig. Stel vragen en verzamel feiten. Een goed gedefineerd probleem is dikwijls al voor de helft opgelost.

10. Maak van je probleem beschrijving  ook een probleem

Ik weet dat dit een riskante manier is; voor je het weet zit je in een oneindige lus van denken. Maar, zoals je hierboven al hebt kun lezen, is het begrijpen van het probleem, het in het juiste perspectief zien óók een probleem op zich.

Daarom, gebruik een creatieve-denk methode om je te helpen. Hieronder een kleine opsomming van een aantal technieken waaruit je kan kiezen

  • Schrijf een lijst met 100 oplossingen.
  • SCAMPER je probleem definitie (hierover later meer)

Tot besluit

De eerste keren is het niet evident om een mooi evenwicht te vinden tussen je investering in het definieren van het probleem en het eigenlijk oplossen van het probleem.  Hoe meer je dit oefent, hoe beter het zal gaan.

Je zal ook ondervinden dat het niet altijd gemakkelijk is om het probleem te definieren. Maar, uiteindelijk zal de oplossing zo goed zijn, dat het zeker de investering van tijd waard is.

Hoe los jij je problemen op ? Slaap je er gewoon eens een nachtje over of durf je al eens een papier te nemen om wat dieper op je probleem in te gaan ?
Je mag je mening hier gerust achter laten.

Bron : klik hier

Soortgelijke artikels: