Goede voornemens. Ze komen elk jaar terug.

  1. Iedereen kent het.
  2. Velen doen eraan mee.
  3. Weinigen houden vol

Hier een top 10 van goede voornemens.

  1. Gezonder eten en afvallen.
  2. Meer bewegen.
  3. Beter omgaan met de persoonlijke financiën, sparen
  4. Stoppen met roken
  5. Een andere job vinden.
  6. Een nieuwe hobby zoeken
  7. Een nieuwe taal leren
  8. Een andere partner zoeken
  9. Meer tijd doorbrengen met vrienden
  10. Vrijwilligerswerkzoeken

Effectieve manier om je nieuwe voornemen vol te houden

1. Schrijf je voornemen of je doel op.

Onderzoek heeft aangetoond dat het opschrijven van doelen en uitdagingen ook de kans vergroot dat je echt zal slagen. Schrijf niet alleen op wat je doel is maar ook hoe je het gaat aanpakken.

2. Denk na over je doel en maak er een stappenplan van .

Het klinkt misschien onoverkomelijk om 8 kilo af te vallen maar als je jezelf engageert om elke maand 2 kilo af te vallen, dan ziet je plan er ineens veel gemakkelijker uit.
Denk na over je doel of voornemen en splits het op in duidelijke stappen.

3. Vertel je goede voornemen aan je vrienden en collega’s.

Als je je doel aan je vrienden vertelt, is de kans op slagen veel groter. Z
ij kunnen je controleren, stimuleren en motiveren als het moelijker gaat.

4. Maak je voornemen specifiek en meetbaar.

Iedereen zegt wel : “Ik wil afvallen” of “Ik wil een andere job.”
Maar als je het hierbij laat, gebeurt er niet veel.

A = Specifiek  wil zeggen dat je je voornemen concreet en duidelijk maakt.

Wat wil je ?
Ik wil 10 kilo vermageren
Ik wil een expert worden in excel

Wanneer ga je het doen ?
Deze week ga ik met in wat boeken verdiepen en volgende week begin ik gezonder te koken
Ik schrijf me in voor de volgende cursus excel

Waar gebeurt het ?

Zijn er andere personene betrokken ?

B = Meetbaar wil zeggen dat je op een bepaalt ogenblik kan bepalen (meten) hoe ver je staat.
Ik weeg mezelf op het einde van de maand en dan ben ik 2 kilo kwijt. (Dit is zeker haalbaar)

5. Ken je zwakke momenten

Voor je met je goede voornemens aan de slag gaat, moet je eens even stil staan bij je zwakke plekken.
Waar kan je moeilijkheden verwachten ?

  • Als je wil vermageren, dan is de wekelijkse luchafspraak op je werk, misschien een valkuil.
  • Als je een extra cursus wil volgen, is het misschien moeilijk om vol te houden omdat je ’s avonds laat dikwijls moe bent en geen motivatie hebt om naar de cursus te vertrekken.

Denk hier eens over na en probeer deze valkuilen op voorhand te vermijden.
Als je te maken krijgt met zo’n zwak moment ( en dat zal je zeker overkomen) dan ben je voorbereid en kan je anticiperen.

6. Hou de eindstreep in gedachten.

  • Sommige voornemens zijn niet altijd gemakkelijk om vol te houden.
    Misschien heb je die ene keer toch dat sigaretje gerookt ? Geef er zeker niet de brui aan, als je 1 keer zondigt.
  • Misschien ben je een hele week niet gaan joggen omdat het elke keer regende ?
    Geef niet op en begin de volgende week weer met volle moed.

Hou de eindstreep in gedachten. Stel je voor hoe het zal zijn als je je goede voornemen wel volhoudt.

  • Als je de cursus tot een goed einde brengt, ben jij een expert in excel
  • Als je die 10 kilo vermagert, zal je je beter en fitter voelen. Geen gehijg meer als je de trap opgaat.
  • Stel je eens voor hoe het moet voelen als je die 5 km in 1 keer kan uitlopen.

Hou je goede voornemens en je nieuwe “stijl” vol.
Hoe langer je dit doet, hoe gemakkelijker het wordt.

Je voornemen is geen uitdaging meer maar een gewoonte. En dan zal je je afvragen waarom het ooit anders was.

Eerdere posts op MindWell over voornemens :

Soortgelijke artikels: