In september heb ik iets gepost over de rode stoplichten in je leven, over obstakels die eigenlijk gewoon excuses zijn.

Je kan dit artikel nog eens herlezen : Wat houdt je tegen?

Wat vind je van de volgende obstakels ?

1. Perfectie houdt je tegen…

Je gebruik perfectie als een excuus.

“Ik kan dat echt niet beter doen.”
“Ik ben gewoon sportief en ik erken dat anderen het beter kunnen”

Perfectie bestaat niet. Als je iets wil verbeteren of veranderen, dan besef je dat de huidige situatie/toestand ook niet perfect is.

Hoe pak je dit aan?
Je kan niet perfect zijn. Doe je gewoon je best.

2. Je wacht op het juiste ogenblik

“We willen nog geen kinderen. Die verandering past nu niet in ons leven.”
“Ik wacht nog wel 5 jaar voor ik voor een andere carrière kies.”

Het juiste moment is een illusie. Als je het nuchter bekijkt, is er nooit een juist moment, want er is altijd wel een obstakel. Daarom wil je ook veranderen.
Het moment is NU, waarom zou je nog uitstellen. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het is om te ontsnappen uit die slechte situatie. (omdat je nu eenmaal gewoon bent geworden aan die situatie)

Hoe pak je dit aan?
Analyseer je situatie, bekijk WAT je kan doen en maak een concreet stappenplan

3. Het verleden is een veilige haven.

Het verleden is iets waarop je kan terugvallen. Je kent die situatie. Zelfs als het niet altijd ideaal is, dan kan je toch terugvallen op die zekerheden.

De toekomst is onbekend. Niemand kan die voorspellen. Laat je niet afschrikken door die onbekendheid.

Hoe pak je dit aan?
Gebruik de lessen uit het verleden om een nieuwe toekomst te ontdekken.

4. Arme jij

“Ik heb vroeger geen kansen gekregen van mijn ouders.”

Ja , dat kan wel waar zijn maar zo zijn er veel mensen. Het is niet omdat je vroeger weinig er geen gekregen hebt, dat je ze nu niet kan aangrijpen.

Zelfmedelijden is een slecht en overdreven excuus om initiatief te ontlopen.

Hoe pak je dit aan?
Stop met zelfmedelijden.

5. De comfort zone

“Waarom zou ik veranderen, ik doe dit al dit al 20 jaar op deze manier.”

We verstoppen ons achter onze gewoontes.
En we voelen ons gerust en veilig bij een gewoontes omdat we weten hoe we moeten reageren. Ook als de gewoontes slecht of minder productief is, houden we er ons aan vast. Gewoon omdat het gemakkelijk is.

Als je alleen maar dingen doet vanuit je comfort zone, stop je met groeien en ontdekken.

Hoe pak je dit aan?
Probeer eens iets nieuw, kijk verder dan je horizon.

6. Als je naar de anderen kijkt …

Een gemakkelijk excuus om geen initiatief en verantwoordelijk te moeten nemen is dit : Vergelijk jezelf met de mensen in je omgeving en dan vooral die mensen die beter zijn. Als je dat doet, kan je zonder schuldgevoel zeggen

“Die anderen zijn beter, het heeft geen zin dat ik dat doe.”
“Ik zal altijd de tweede zijn, waarom nog mijn best doen ?”

Stop daarmee. Er zullen altijd anderen zijn die beter, slimmer, sneller, … zijn. Maar dat wil nog niet zeggen dat JIJ zelf niet beter kan worden. Als je jezelf met ander blijft vergelijken, dan zal je altijd mislukken.

Hoe pak je dit aan?
Werk aan je eigen verwachtingen en je zal meer voldoening halen uit je leven.

7. Waarom, waarom

  • Waarom gebeurt dit met mij ?
  • Waarom krijgt hij die promotie en ik niet ?
  • Waarom kan ik niet vermageren ?
  • Waarom kan ik dat niet ?

De Waarom-vragen zorgen ervoor dat jij altijd maar op zoek bent naar redenen WAAROM dit of dat…

Hoe pak je dit aan?
Focus op de Hoe-vragen. Je zal meer bereiken met deze verandering van mentaliteit

  • Hoe kan ik me verbeteren ?
  • Hoe is dit kunnen gebeuren ?

8. Dromen in plaats van daden

We mogen allemaal dromen (en we doen het ook allemaal).

Als ik de lotto win dan …
Als ik op die afdeling kon werken dan …

Maar zet niet al je geld in op je dromen. Als je blijft dromen, zal je niet ver komen.

Hoe pak je dit aan?
Zet je droom om in een doel en koppel daar bepaalde acties aan.

9. Televisie houdt je tegen.

Als je de bovenstaande obstakels leest, over dromen, schuld geven, perfectie, dan is deze stopper nogal een nuchtere.

Sta eens stil bij hoeveel tijd je besteedt aan televisie kijken.
Kan je deze tijd niet beter besteden aan sporten, lezen, studeren, tijd doorbrengen met familie ?

Ik wil absoluut niet de moraalridder uithangen maar dikwijls is televisie ook een mooi excuus om de koe niet bij de horens te vatten.

Hoe pak je dit aan?
Maak deze week een overzicht van je televisie-gewoontes.
Welke programma’s bekijk je allemaal ?
Hoeveel uur per dag kijk je ?
Dit lijstje kan soms erg confronterend zijn.

10. De anderen houden je tegen.

Het zijn altijd de anderen ( of andere omstandigheden) die je kwetsen, zowel fysiek, mentaal en emotioneel.

Hoe pak je dit aan?
Stop ermee om anderen de schuld te geven. Het helpt je zeker niet als je meer wil bereiken.

11. Je weet niet wat je wil

Velen zijn ongelukkig in hun job. Soms is dat terecht, omdat de job inhoud niet meer voldoet aan je capaciteiten. Maar soms is het gewoon uit verveling. Uit frustratie. Omdat men eigenlijk beseft dat de huidige job niet de juiste is maar omdat men ook beseft dat men nog niet weet wat dan wel de juiste job is.

Hoe pak je dit aan?
Probeer uit te zoeken wat je echt wil. Wat jou echt voldoening geeft.
Als je dat weet, kan je aan een nieuwe uitdaging beginnen.

Wat vind je van dit overzicht ?
Ken je nog andere obstakels die je aan dit lijstje kan toevoegen ?

Ik hoor graag je mening !
Alvast bedankt

Soortgelijke artikels: