Stress beheerst ons leven op veel verschillende gebieden. Het heeft een negatieve invloed op ons, veroorzaakt gezondheidsproblemen, spanning op het werk, echt fysieke pijn.
Het heeft ook een belangrijke invloed op ons vermogen om rationeel te denken en beslissingen te nemen.

ashishacoway / Pixabay

Hoe kan je met stress en druk omgaan ?

1. Word je bewust van stress

Dit is de eerste en belangrijkste manier om met stress om te gaan. Je moet het eerst bewust herkennen.
Gewaar worden dat de stress bestaat is de beste manier om er tegen in te gaan. Als je de stress niet herkent terwijl je er al onder de invloed van bent, is het veel moeilijker om stress en spanning te beheersen en te controleren.
Kijk naar de verschillende manieren waarop je bewust kan worden van stress, ook als je er de oorzaak nog niet kent.
Vraag eventueel aan anderen of ze bij jou iets opmerken.

Misschien herken je al een aantal van de volgende symptomen:

  • irritant gedrag en frustraties
  • vermindering van lichaamsbeweging
  • meer eten (of meer junkfood eten)
  • moeilijker kunnen concentreren
  • moeilijker beslissingen kunnen nemen
  • onrust
  • moeilijker de slaap kunnen vatten
  • wisselende gemoedsinstellingen
  • emotionele uitbarstingen
  • negatieve houding.

Andere fysieke signalen kunnen zijn:

  • spierpijn
  • maagpijn
  • uitslag of huidproblemen
  • kortademig zijn, onregelmatig
  • zweten

2. Leer negatieve stress kennen

Al de signalen hierboven kunnen je helpen om stress te herkennen, zonder dat je de bron of oorzaak al kent.
Daarom is het belangrijk om de verschillende soorten stress te herkennen; de welke positief en de welke negatief is.

Ons lichaam reageert op deze verschillende vormen. Sommige hormonen zorgen ervoor dat je angstig of alert wordt, sommige zorgen voor een meer relaxed gevoel.

Negatieve stress is de manier om met gevaar om te gaan; er komt adrenaline vrij en onze zintuigen worden alerter.
Bij positieve stress komt serotonine, endorfine en dopamine vrij; ze ontspannen je en je voelt plezier tijdens je handelingen. Dit plezier zorgt er ook voor dat je je activiteit afwerkt en er de volgende keer ook weer opnieuw aan begint.

Overdreven stress van elk type is tegelijk gevaarlijk maar ook een klein beetje nodig om motivatie en aansporing te krijgen die nodig is om te veranderen en te groeien. Zonder een beetje stress of druk is motivatie niet gemakkelijk.
Negatieve stress is het resultaat van iets waarvoor je schrik hebt of van iets waarvan je weet dat je het niet onder controle hebt.
Als ongecontroleerde stress je acties beheerst is het moeilijk deze uit te schakelen omdat de overtuiging die de stress ontwikkelt, dezelfde overtuiging is door deze stress wordt benadrukt. Zo kom je eigenlijk in een negatieve spiraal en wordt de stress vanzelf groter.

Het zijn juist deze gewoontes en overtuigingen die aangepakt moeten worden. Herken en verander je reactie zodat ze positiever wordt. Dit voorkomt dat de stress hardnekkiger wordt.

3. Verander stress in iets beloftevols

Het verschil tussen positieve en negatieve stress in je lichaam is erg subtiel. De vrijgekomen hormonen zijn verschillend maar dit verandert echter snel als we op een bepaalde manier reageren op een gebeurtenis.

Het is mogelijk om negatieve stress om te zetten in positieve; gewoon door onze reactie leren te controleren.
Als we ervan uitgaan dat we onze situatie beter willen maken ( en niet met onze gedachten in negatieve gebeurtenissen uit het verleden blijven hangen) kan stress ervoor zorgen dat je enorm gemotiveerd kan geraken om de situatie te verbeteren.

Je kan stress ook bekijken langs twee kanten; zoals het beroemde half lege of half volle glas. Ofwel ga je gemotiveerd aan de slag, ofwel laat je je gaan met de negatieve spiraal.
Blijf geloven dat wat ook de stress veroorzaakt, dat er ook steeds een positieve uitkomst is.

Hoe zit het momenteel met de stress in je leven ?
Wat voor goeds kan eruit voort komen ? En wat kan je ervan leren ?

4. Leer van je fouten en laat je hoofd niet hangen

Je kan ook leren van je fouten die je zijn overkomen in stressvolle situaties. Kijk naar alle voordelen die je eventueel te winnen hebt. Dit is moeilijk om in te zien als je gebukt gaat onder stress en druk, maar het is toch een goede oefening om ervoor te zorgen dat de stress je niet de baas wordt.
Het is nu eenmaal niet mogelijk om alle stress weg te nemen. Daarom kan je er maar beter het beste van maken en er iets van leren. Misschien kan je anderen wel laten delen in je lessen.

5. Praat de stress weg

Sommigen kunnen beter omgaan met stress omdat ze omringd zijn door vrienden, familie of collega’s waarmee ze hun frustrates kunnen delen. Probeer over je frustraties te praten.
Ga op zoek naar iemand die je vertrouwt en die kan luisteren zonder te oordelen. Door te praten zal de stress wel niet verdwijnen, maar het verlicht wel je zorgen.

6. Relax, ontspan en verlicht de stress

Stress geeft ons het gevoel dat we niet de contole hebben. Om deze druk te verlichten moet je de invloed van de stres uit de weg gaan. Daarna moet je tijd maken voor dingen die je lichaam en geest kalmeren.
Maak tijd voor jezelf, voor je hobbies, je vrienden en familie, voor sport, …Er zijn erg veel dingen die ervoor zorgen dat de druk even van de ketel gaat.
Probeer iets te vinden dat je kan doen, zodra de eerste tekenen van stress, spanning of druk verschijnen. Als je dit leert vanaf het begin, kan je de stress en druk vanaf het eerste moment controleren.

7. Vraag hulp

Het zou kunnen dat je niet weet hoe je met stress moet omgaan. Of misschien weet je het wel, maar vergeet je het eens je onder spanning gebukt gaat. Het is niet abnormaal dat je je vermogen om te rationaliseren en om beslissingen te maken, vergeet als je onder stress staat.

Op zo’n momenten is het nodig om hulp te vragen aan anderen die niet in dezelfde stressvolle situatie zittel als jezelf. Zij kunnen je dan gemakkelijk begeleiden en helpen.

8. Verander je activiteiten die negatieve stress veroorzaken

We hebben alles wat we doen onder controle. Daarom kunnen we ze ook aanpassen zodat we stress kunnen elimineren. We weten welke situaties we moeten vermijden. De beste geledenheid waarop we dit kunnen doen is wanneer we NIET onder stress staan. Je kan dan betere beslissingen nemen omdat je het grote geheel kan zien; je hebt overzicht op de situatie.
Analyseer je activiteiten. Als je stress wil vermijden, moet je bepaalde activiteiten en handelingen veranderen.

9. Verander je overtuiging over stress

Deze laatste tip gaat over iets wat volgens mij een erg grote impact heeft op stress. Je overtuigingen en je geloof in stress.

Als je ervan overtuigd bent dat stress niet onder controle te krijgen is en dat het altijd negatief is, dan reageer je op een manier waarop je emoties die bij deze gedachten horen (de negatieve emoties) de overhand krijgen. Zo krijg je ook wat je verwachtte.

Als je er in geloofd dat stress iets is dat je kan controleren en leren begrijpen, dan zal de stress iets worden dat je dingen over jezelf leert, iets waardoor je zelf kan veranderen en iets waardoor je je acties en handelingen bewuster zal uitvoeren. Op deze manier gebruik je de stress om er een positieve ervaring van te maken en om je situatie te verbeteren.

Denk eens na over bovenstaande tips. Misschien kan je bepaalde zaken toepassen in je werk en je leven. Lees eens een boek over mensen die spanning en stress in hun leven hebben gekend en hoe zij ermee omgingen.

Als je erin geloofd kan je van stress en drukte iets maken waardoor je meer en bewuster in het moment gaat leven.
Negatieve stress en spanning zal er altijd zijn, maar als je wil kan je er iets van leren.

Soortgelijke artikels: