We can always choose to perceive things differently. You can focus on what’s wrong in your life or you can focus on what’s right. – Marianne Williamson

Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen realiteit. Je kan een bepaalde situatie of een periode in je leven op 2 manieren bekijken : ofwel zie je de positieve kant, ofwel zie je enkel de negatieve kant. De ‘bril’ waarmee je deze situatie bekijkt, wordt bijna altijd gekleurd door je manier van denken.

Positieve gedachten trekken andere positieve gedachten aan. Aan de andere kant : negatieve gedachten dragen bij tot een gevoel van ontevredenheid en teleurstelling. Daarom is het erg belangrijk om je negatieve gedachtengang om te zetten.

Hieronder volgen een aantal algemene denkpatronen.
Het bewust worden van deze patronen is essentieel en noodzakelijk om je negatieve gedachten om te zetten in een positieve overtuiging.

1. Blijf uit de buurt van “alles-of-niets” denken

Als we terecht komen in het “alles-of-niets” denkpatroon, dan zien we de zaken in een zwart-wit perspectief, met weinig plaats voor de dingen daartussen. Door iets meer “grijs” te denken, krijgen we een frisser perspectief, dat ons laat zien dat er meer mogelijkheden bestaan.

Om een emotioneel gezond leven te leiden, moeten onze emoties ook mooi in evenwicht zijn. Woorden zoals altijd, nooit, onmogelijk, verschrikkelijk en perfect zijn star en laten weinig ruimte voor interpretatie of om flexibel te denken. Als je iets meer leeft en denkt vanuit het centrum, heb je al een eerste stap gezet in een evenwichtigere manier van denken (en leven).

Ontdek het “grijze” in de volgende zinnen :

Ik kan een intelligente mens zijn en toch af en toe iets geks doen
Ik kan van mijn vrouw houden en toch kan ik af en toe ook kwaad op haar zijn
Ik geniet van sommige delen van mijn leven zijn en van sommige delen krijg ik stress.
Mijn kinderen geven me geluk en vreugde en soms maken ze me ook gek.

Het belangrijkste woord in deze zinnen is EN. Dit woordje wijst op een evenwicht.

2. Vermijd de verleiding om te over-veralgemenen

Oververalgemening  is hetgene dat maakt dat , als 1 ding mis of verkeerd gaat, dat je dan gelooft of denkt dat alles wat volgt ook wel gedoemd tot mislukken is.

Jij luistert nooit naar mij.
Iedereen denkt dat ik dom ben.
Zij denkt altijd dat ze gelijk heeft.
Ik word altijd voor de saaie klusjes uitgekozen.

Woordjes zoals nooit, altijd, iedereen, … zijn populair bij deze manier van denken.
Eigenlijk is over-veralgemening een andere manier van negatief denken. Denk nog eens na over je woorden en herfomuleer je denken. Probeer de omstandigheid op een positieve manier te zien.

“Jij luistert nooit naar mij” kan je herkaderen naar “Ik ervaar dat je nu even niet naar mij luistert, toch zijn er al genoeg momenten geweest dat je wel aandacht had.”

Deze herkadering ligt waarschijnlijk dichter bij de waarheid en is minder overdreven. Die andere persoon zal nu ook meer geneigd zijn om over je mening na te denken dan wanneer je zegt “Jij luistert nooit naar mij”.

3. Wat verkies je ? Gelijk of geluk ?

Ik ken iemand die erg koppig is. En soms moet hij daar een prijs voor betalen. Door zijn koppigheid mist hij kansen om bepaalde zaken van een andere kant te bekijken. Voor deze persoon is het belangrijker om gelijk te hebben dan om de innnerlijke geruststelling te ervaren. (geluk)
De behoefte om gelijk te hebben zorgt voor meer negatieve gedachten omdat we ons (onbewust) verzetten tegen de kwestie die er in de eerste plaats was. Om innerlijk rust en geluk te vinden, is het soms nodig om alles achter ons te laten, om dingen van je af te zetten.

4. Verander je mentale filter

Als we niet oppassen, kan hardnekkig pessimisme een gewoonte worden. Chronisch negatief denken wordt de manier waarop je naar de dingen kijkt. Het glas is dan steeds half-leeg.

Je kan je mentale filter veranderen door positieve gedachten toe te laten. Probeer het goede te zien van elke mogelijkheid of gebeurtenis.
Die lange wachtrij in de supermarkt is misschien een mooie gelegenheid om even met je kind/partner te babbelen.
Dat stressvolle moment op je werk is misschien de trigger om even stil te staan bij je eigen innnerlijke kracht.

Het spreekwoord “met citroenen maak je limonade” is de perfectie herinnering om stil te staan bij je eigen mentale filter.

5. Wacht even voor je besluiten neemt

Als je geconfronteerd wordt met een minder prettige gebeurtenis, neem dan even de tijd om diep te ademen. Doe een stapje achteruit, overzie de volledige situatie en probeer zo het volledige plaatje te bekijken.

Vraag jezelf eens af “Wat is de rest van het verhaal”. Bekijk jou verhaal of situatie eens door de ogen van de andere partij. Op deze manier kan je je eigen negatieve denken beperken.

6. Stop met “Ik zou”

Door dikwijls de woorden “Ik zou” te gebruiken, oordeel je feitelijk erg negatief over je eigen daden en gedrag.

Ik zou beter wat meer tijd met mijn gezin doorbrengen.
Ik zou wat vaker langs mijn ouders moeten langsgaan.
Ik zou gezonder moeten eten.

Met deze “zou”-uitspraken suggereer je zelf dat je huidige toestand of status niet genoeg of voldoende is. Het zijn negatieve gedachten die je weghouden van de positieve mindset. Met deze “zou”-manier van denken, beperk je jezelf om de andere oplossingen te zien.

7. Word bewust van je emotionele gedachtengang…

Wie kent Spock, het personage uit Star Trek? Ongeacht de situatie denkt hij steeds logisch en rationeel.

Gelukkig zijn wij niet allemaal zo. Wij gebruiken onze emoties als we denken. Maar toch gebeurt het dat we TE emotioneel reageren, vooral als we te maken hebben met een confronterende situatie, met onze kleine kantjes.

Het is erg belangrijk om te weten dat je, ondanks deze confrontatie, zeker niet minderwaardig wordt. Het wil gewoon zeggen dat je, enkel op dat korte tijdstip, een bepaalde ingesteldheid hebt. Deze ingesteldheid bepaalt echter niet je hele persoonlijkheid.Vat niet alles zo persoonlijk op
Dit klinkt een beetje hard, maar niet alles draait rond jou.
Angst, een beetje achterdocht en een hoeveelheid onzekerheid zorgen er soms voor dat we ervan overtuigd zijn, dat de reactie van anderen, direct op onszelf van toepassing is. Als iemand uit je werkomgeving commentaar heeft op je werk, dan is dat waarschijnlijk gegrond. Je werk kan aangepast en verbetert worden. Het wil NIET zeggen dat JIJ moet veranderen.

8. Stop met door dat vergrootglas kijken

Je hebt perceptie (de waarneming, een kijk op iets) en je hebt de realiteit.
Als we deze twee beginnen te verwisselen, beginnen de negatieve gedachten te komen.

Een goede manier om met beide voeten op de grond te blijven staan is om een situatie te bekijken zoals ze echt is, in plaats van met je gevoelens. Als je een situatie door het vergrootglas bekijkt, dan geef je vergroot je het probleem; je zorgt ervoor dat de situatie of het probleem nog groter wordt, dan het eigenlijk is. Neem afstand.

9. Vier!

Vier de goede dingen je overkomen. Negeer of minimalizeer ze niet.

Tegenslag, een mislukking en andere obstakels kan je niet vermijden. Ze horen bij het leven.
Daarom moet je op dagen dat alles wel goed gaat, genieten van de dingen. Hoe klein ze ook zijn, waardeer dit.
Soort zoekt soort. Positieve gedachten en geluk trekken hetzelfde aan. Daarom is het belangrijk om de positieve dingen bewust te ondergaan. Geniet ervan.

 

Betrap jij jezelf al eens op negatief denken ?
Wat doe jij er dan aan ?

Soortgelijke artikels: