Ik ben normaal niet zo’n fan van routineus en saai werk en het monotoon afratelen van procedures. Toch kunnen bepaalde routines en gewoontes de kwaliteit van je werk en persoonlijk leven echt verbeteren. Vooral dan als deze routines helemaal niet saai blijken te zijn.

In dit artikel ga ik wat dieper in op dit soort routines.

jenny2dance / Pixabay

Dagelijkse routines

De volgende zaken kan je dagelijks doen.

Plan je dag.
Het eerste wat je moet als je op je werk komt, is je planning nakijken. Kijk in je kalender wat er allemaal moet gebeuren en maak aan de hand hiervan een lijstje op. Verdeel dit in 2 categoriën.

• A staat voor wat vandaag moet gebeuren
• B staat voor wat uitgesteld kan worden.

Maak aan de hand hiervan je dagelijkse TO-DO lijstje op.
Ook in je persoonlijke leven kan je werken met een dagelijkse planning.

Beweeg
Dit is iets wat je zeker zou moeten doen. Zelfs al heb je weinig tijd, probeer dagelijks een beetje tijd vrij te maken voor beweging.
Begin desnoods met 15 minuten en ga wandelen. Ga een blokje om. Je zal verbaasd zijn wat een effect zo’n korte wandeling op je kan hebben.
Met de nodige moeite moet het zeker mogelijk zijn om je gewoontes zo te veranderen dat je gemakkelijk een half uur per dag kan vrijmaken voor wat beweging.

Maak je inbox leeg
Hou je inbox onder controle.
Lees hierover meer in mijn artikel over inbox management.

Wekelijkse routines

De volgende zaken kan je doen op een wekelijkse basis

Je persoonlijke wekelijkse overzicht
Probeer eens stil te staan bij de volgende vragen:
• Wat heb ik deze week bereikt ?
• Is er iets dat ik kan verbeteren of anders kan aanpakken ?
• Waar moet ik zeker op letten ?
• Wat moet ik nog extra doen om mijn doelen te bereiken ?

Je doelen voor de volgende week
Wat wil je de komende week afwerken ?
Schrijf je doelen op in een klein schriftje of in je kalender en bekijk deze doelen elke dag.
Neem de vragen hierboven (bij je persoonlijke wekelijkse overzicht) ook in overweging.

Bekijk je budgetten
Bekijk wekelijks het overzicht van je bank en je persoonlijke rekeningen.
• Heb ik deze week extra uitgaven ?
• Zijn deze uitgaven noodzakelijk ?
• Is er een manier waarop ik sommige uitgaven kan beperken ?

Denk even na over je uitgaven voor de komende week, met deze vragen in het achterhoofd.

Maandelijkse routines

Dit zijn een paar belangrijke dingen waar je elke maand even bij kan stilstaan.

Bekijk je doelen
• Zijn mijn doelen nog relevant of is mijn persoonlijke situatie ondertussen veranderd ?
• Werk ik nog altijd naar mijn doelen toe of ben ik met de verkeerde dingen bezig ?

Sta maandelijks even stil bij je doelen – zowel op professioneel als op persoonlijke gebied – kijk of je nog altijd op het juiste spoor zit.

Spaar
Probeer elke maand om 10% van je inkomen te sparen. Maak hiervan een permanente opdracht.
Is 10% toch echt een te groot bedrag, probeer het dan eens 5%.
Zet dit geld aan het begin van de maand opzij. Wat je niet hebt, kan je ook niet uitgeven.

Misschien denk je “Ach, wat is nu 5%? Dat is te weinig om te sparen. Ik kan ze beter nu uitgeven.” Misschien is dit maandelijks een klein bedrag maar het is beslist de moeite waard na 12 maanden sparen.

Verzorg je vrienden.
Sommigen vinden het gemakkelijk om af te spreken met vrienden op wekelijkse basis (bijvoorbeeld tijdens het wekelijkse sportuurtje) maar het is niet voor iedereen evident om tijd te maken voor vriendschappen.
Toch is het belangrijk om je vrienden te blijven zien. Vriendschap is een waardevol goed.
Probeer maandelijks 1 avond per week in je agenda te plannen om met 1 of meerdere vrienden af te spreken.

Hoe hou je het overzicht van deze routines ?
Om al deze routines op te volgen, kan je ze het best opschrijven in een klein notitieboekje of in een electronisch document.
Maak lijstjes met items om af te vinken of steek een handige tabel of planner in elkaar. Je kan hierin zo ver gaan als je zelf wil.

Heb jij zelf nog routines of gewoontes die je op regelmatige basis afwerkt ? Routines waarvan jij vindt dat ze bijdragen tot een beter leven.
Deel ze met de andere lezers hier op deze website.

Soortgelijke artikels: