Ken je iemand die regelmatig met nieuwe dingen begint en die deze dan nooit afmaakt?
We denken dan nogal snel slecht over deze persoon maar … misschien is hij wel een perfectionist.

Perfectionisme kan positief zijn omdat het de prestaties kan verhogen.
“Gezonde perfectionisten” zetten hoge standaarden voor zichzelf maar ze kunnen deze standaarden laten vallen in bepaalde situaties.

Maar soms is perfectionisme eerder negatief.
Wanneer iemand overdreven en onrealistische verwachtingen van zichzelf heeft en hij deze niet kan waar maken.
Deze perfectionisten zijn zeer intolerant voor fouten en zijn extreem zelf-kritisch.

Zo zorgt perfectionisme voor gevoelens van angst en stress.
Men heeft dan angst om te falen.
Daarom is het soms gemakkeljk om gewoon op te geven.

Hieronder volgen een aantal tips die je misschien kunnen helpen om wat minder perfectionistisch door het leven te gaan.

Les 1 : Leer het principe van Wabi-Sabi kennen.

Perfectionisme is absoluut allergisch aan het principe van WabiSabi.

Wabi Sabi is een Japanse levensfilosofie die je in aanraking brengt met de schoonheid van het vergangkelijke en het onvolmaakte.
Het wil zeggen dat je het feit aanvaardt dat alles niet perfect is en dat juist deze imperfectie de dingen mooi maakt. 

Lees meer : U hoeft niet perfect te zijn

Wees niet te streng voor jezelf en aanvaard het eenvoudige feit dat de meeste dingen niet perfect zijn.

Les 2 : Plan minder en doe meer

Gewoon doen is één van de beste manieren om je innerlijke perfectionist het zwijgen op te leggen.
Perfectionisten durven zich wel eens verstoppen achter eindeloze planningen.

Plannen is zeker goed, maar enkel tot op een bepaald punt.
Je kan niet alles plannen en je kan niet op alles voorbereid zijn. Stel jezelf flexibel op en sta open voor veranderingen in je omgeving.

Probeer een evenwicht te vinden tussen een bepaalde mate van planning en voldoende flexibiliteit.

Les 3 : Wees bereid om fouten te maken.

Een perfectionist heeft schrik om fouten te maken.
Daarom probeert hij er alles aan te doen om altijd en overal de beste prestaties neer te zetten.

Je kan nooit helemaal zeker zijn van de dingen die je doet.
Fouten maken is normaal en het is ook een deel van een leerproces. Als je echt nooit fouten wil maken, stop dan met nieuwe dingen te doen.

Het is geen schande om fouten te maken, ook niet voor een perfectionist.

Les 4 : Werk met deadlines

Leg jezelf deadlines op, ook als je er geen hebt.
Een perfectionist wil zijn werk steeds verbeteren en blijft allerbei veranderingen maken. Zo schuift het einde steeds weer op of geraakt het werkt zelfs nooit klaar.

Als je werkt met deadlines, moet je je perfectionistische trekje aan de kant schuiven.
Als je werkt met deadlines, kan je je niet permitteren om je eindeloos met de details bezig te houden.

Les 5 : Iemand opmerkingen ?

Een perfectionist is nooit tevreden.

Als je je zorgen maakt omdat je denkt dat er nog iets mis is met de details van je opdracht/werk, vraag dan eens aan je collega’s of er hen nog iets opvalt.
Zeg niet wat je denkt dat fout kan zijn, maar vraag gewoon of er hen nog iets ongewoon opvalt. De kans is groot dat ze niets ongewoons vinden en dat je innerlijke perfectionist gewoon op zoek was naar perfectie.

De mening van anderen vragen is een goede manier om te achterhalen of jij jezelf gek maakt met een zoektocht naar minuscule details.

Als er echte fouten zijn, zullen ze zeker snel opgemerkt worden door de frisse kijk van iemand die niet de hele tijd met jouw werk bezig was.

Les 6 : Maak je verwachtingen realistisch !

Perfectionisten hebben zo’n hoge verwachtingen dat ze soms gewoon niet realistisch zijn. Probeer een evenwicht te vinden tussen je verwachtingen en doelen enrzijds en de realiteit anderzijds.

Aanvaard je beperkingen én die van de mensen in je omgeving.
Perfectie is niet iets dat je kan opleggen.

Les 7 : Geniet van wat je al hebt bereikt

Leer om je eerdere inspanningen en je prestaties te waarderen en te eren.
Geniet van wat je tot nu toe bereikt hebt. Focus je op het totaalbeeld en staar je niet blind op de details.

  • Wees tevreden over de inhoud van je rapport, maak je niet boos dat de titels niet allemaal juist gecentreerd zijn.
  • Geniet van een ontspannen diner met je vrienden en maak je niet druk omdat de saus te dun was.

Les 8 : Schaam je niet om negatieve gevoelens

Als je wil omgaan met je perfectionisme, aanvaard dan sommige negatieve gevoelens zoals spijt en teleurstelling.
Probeer deze gevoelens wel los te laten en blijf niet eindeloos piekeren en nadenken.

In zijn boek “The Pursuit of Perfect” schrijft Tal Ben-Shahar het volgende :

 “Rather than having thoughts playing in an endless loop in our heads (ruminating), we would be better off expressing our thoughts verbally or in writing.”

Les 9 : Maak je dromen waar

Sommige mensen hebben een droom en ze handelen daarnaar.
Ze plannen en zorgen ervoor dat ze hun doelen bereiken.

Perfectionisten hebben een droom maar maken hem soms niet waar omdat ze bang zijn om fouten te maken.
Doe het gewoon !
Als het niet lukt van de eerste keer, probeer je gewoon opnieuw.

Zorg ervoor dat je later nooit spijt krijgt van de dingen die je nooit geprobeerd hebt.

“Be bold and courageous. When you look back on your life, you’ll regret the things you didn’t do more than the ones you did.” H. Jackson Brown, Jr.

Soortgelijke artikels:

  • geen soortgelijke artikels gevonden!