Het is weer zover. Het nieuwe jaar is juist begonnen en om de een of andere redenen associëren we dit altijd met het maken van goede voornemens.

Iedereen denkt er aan, maar niemand begint eraan.
En waarom niet…omdat we het nooit volhouden. We beginnen enthousiast maar na een paar weken (of zelfs dagen) vervallen we weer in onze oude gewoontes.
Dus na een aantal jaren van mislukte voornemens, houden we er helemaal mee op.

MJO / Pixabay

Hieronder volgen een aantal tips, zodat je het dit jaar WEL kan volhouden.

1. Zet je voornemens op papier.

Inderdaad, elk artikel over het stellen van doelen zal je dit vertellen, maar…het is waar. Je kan er niet onderuit. Je moet je voornemens opschrijven. Doe dit in een klein apart schriftje, een kleine agenda, zodat je het elke dag even kan bekijken. Als je nog plaats hebt kan, je eventueel je evolutie opschrijven.
Of je schrijft het gewoon op een stukje papier dat je in je portefeuille steekt en je kijkt er niet meer naar.

Maar net zoals je je vakantieplannen of andere prettige zaken opschrijft, doe je hetzelfde met je voornemens…schrijf ze op!

2. Zet het in een schema!

Of je nu een city trip wil maken, gewicht wil verliezen of meer wil gaan sporten…maak er een schema van! Leg een datum vast wanneer je je doel wil bereiken en werk hierdan naar toe. Als je een deadline hebt, ben je geneigd om bewuster met je voornemen om te gaan.

3. Plan!

Je mag niet zitten wachten tot de ideeën vanzelf in je schoot vallen. Het doel zal niet  uit zichzelf naar je toe komen. Je moet in gedachten een plan hebben zodat je weet op welke manier je je voornemen wil bereiken.

Besteed hier even wat tijd aan. Denk eraan dat het slagen niet vanzelf komt, je moet een plan hebben om er te geraken.

4. Maak geheugensteuntjes

Om je op je doel, je voornemen te blijven concentreren, moet je geheugensteuntjes of ‘reminders’ gebruiken. Je kan kleine kaartjes gebruiken, met daarop je hoofddoel geschreven. Je kan dit altijd bij je dragen en er een paar keer per dag naar kijken. Je kan het ook opschrijven in je agenda. Het is niet het ‘kijken’ dat belangrijk is, maar elke keer dat je de tekst leest, ben je weer mentaal met je voornemen bezig.

5. Verander je gewoonte

Of je nu gewicht wil verliezen, of wil stoppen met roken, of meer tijd met je gezin wil doorbrengen, je moet je gewoonte veranderen. Er zal niets veranderen als jij niet verandert. Als je merkt dat je hervalt in je oude gewoonte, dan ben je niet echt gemotiveerd om je voornemen te halen.

6. Maak jezelf aansprakelijk

Voor deze tip heb je hulp van anderen nodig. Je moet verantwoording kunnen afleggen aan iemand – aan vrienden, aan gezinsleden, collega’s, …
We vinden het meestal niet zo erg, als we onszelf in de steek laten. Maar als er anderen zijn, die ons in het oog houden, iemand die ons opvolgt, dan doen we meestal iets meer moeite om vol te houden.

7. Dagdroom –Visualiseer

Stel je zelf voor dat je je doel bereikt hebt ! Visualiseer het resultaat.
Probeer je in te beelden hoe het voelt.

Doe dit regelmatig. Het zal ervoor zorgen dat je gefocused blijft.

 

Heb jij goede voornemens ? Wat doe jij om ze vol te houden ?

Als je tips hebt, mag je ze altijd achter laten. Bedankt!

Soortgelijke artikels: