erge / Pixabay

Veel mensen beginnen het nieuwe jaar met goede vornemens. Iedereen heeft zo zijn eigen persoonlijke doelstellingen maar bepaalde voornemens zijn wel erg populair.

  • Men wil gewicht verliezen
  • Men wil iets aan zijn conditie doen
  • Men wil gezonder eten
  • Men wil stoppen met roken
  • Men wil meer tijd maken voor hobby’s in plaats van tijd te verspillen met tv kijken
  • Men wil elke maand iets meer sparen

Zoals je ziet zijn dit eigenlijk echt geen moeilijk uitdagingen en toch houdt men het nooit lang vol.
Men begint vol goede moed en na een aantal weken haakt men af.

Hoe komt dat toch ?

Heb je al goede voornemens gemaakt voor het nieuwe jaar ?
Of heb je  er geen gemaakt omdat je die voornemens van verleden jaar ook niet hebt volgehouden?

Hieronder een aantal redenen waarom het moeilijk is om deze goede voornemens vol te houden.

 

1. Je vergelijkt jezelf met anderen

Voorbeeld : Misschien is je collega verleden maand van de ene dag op de andere met roken gestopt. Je wil ook stoppen en doet dit op dezelfde manier.  Maat wat misschien voor je collega een goede manier is, is daarom voor jou niet geschikt.

Geef daarom niet op en stop met roken op een manier waarbij je je goed voelt.

Voorbeeld : Je vriend wou 5 km lopen en na 6 weken had hij zijn doel al bereikt. Na 6 weken loop jij nog maar 2 km en daarom geef je op. Heb je al eens stil gestaan bij de verschillen tussen jullie? Misschien heeft je vriend deze winter al ettelijke km’s op de fiets getraind terwijl jij eigenlijk nog nooit gesport hebt.

Vergelijk jezelf nooit met anderen als je iets wil doen.
Wat belangrijk is, is dat je volhoudt. Sta stil bij wat je al gedaan hebt.

2. Je bent ongeduldig

Tegenwoordig is alles erg snel beschikbaar.
Als je iets wil, kan je het online bestellen.
Als je iets zoekt, is het online te vinden. We verwachten, nee, we eisen, een snel resultaat.

  • Als je op een gezonde manier gewicht wil verliezen, dan neemt dit wat tijd in beslag.
  • Je kan een ongezonde gewoonte zoals roken, ook niet op 3 dagen afgooien.
  • Je loopt geen 5 km op 1 maand tijd.

Geef niet op als je vindt dat je je doel niet snel genoeg bereikt.
Bekijk wat je tot nu toe al hebt gedaan hebt vanop een afstand en feliciteer jezelf met datgene wat je tot nu al bereikt hebt.

3. Er is niemand die je steunt.

Het helpt als je iemand (je parntner, een vriend of een collega ) vertelt over je voornemens. Betrek ze bij je plannen.

Als je het moeilijk hebt om vol te houden , kunnen zij je motiveren of weer op het juiste spoor zetten.

  • Zeg dat je wil stoppen met roken. Collega’s kunnen hier rekening mee houden en zullen misschien niet roken in je buurt.
  • Zeg dat je wil vermageren. Snoepende collega’s weten dan dat ze jou niet meer moeten verleiden met traktaties.
  • Vertel dat je bezig bent met een sportieve uitdaging.

Misschien werken je voornemens wel aanstekelijk en zullen je vrienden of collega’s mee de uitdaging willen uitgaan.

4. Andere gebeurtenissen beïnvloeden je voornemens

Vol goede moed ben je begonnen aan je voornemens en je houdt het nu ook al een tijd gemotiveerd vol. Maar dan gebeurt er iets in je leven dat alles een tijdje op z’n kop zet.

  • Misschien begin je ergens anders te werken
  • Misschien verhuis je
  • Misschien krijg je een kind

Op zich zijn dat geen negatieve ervaringen maar ze brengen wel allemaal de nodige stress en spaning met zich mee.

Het kan geen kwaad als je het misschien wat rustiger aan doet met je voornemens.
Noteer wat je tot nu toe bereikt hebt en verander desnoods je dagelijkse/wekelijkse planning.

5. Je voornemens zijn onrealistisch

  • Wil je 10 kg op 1 maand afvallen
  • Je hebt nog nooit gesport en je wil binnen 1 jaar een marathon lopen.

Zelfs als je 100% gemotiveerd bent, is dit niet realistisch.
Denk na over wat je wil en wat je deadline is. Als je twijfelt, praat er dan over met iemand die al ervaring heeft.

 

Motivatie. Ondersteuning. Resultaat

Deze 3 zijn belangrijk als je je doel wil bereiken.

De motivatie komt meestal uit jezelf.
De ondersteuning komt van de mensen in je omgeving.

En het resultaat is dubbel.
Het zichtbare, datgene we zien als we ons doel bereikt hebben (wij zijn slanker, gezonder of hebben fitter lichaam, we zijn gestopt met roken, ..) en ..
het onzichtbare, datgene wat WIJ alleen voelen : dat ongelooflijke gevoel van fierheid.

Soortgelijke artikels: