We willen allemaal ons leven beter organiseren en onze tijd zo optimaal gebruiken.
We weten wel dat we bepaalde dingen kunnen verbeteren maar we beginnen er  nooit aan.
We stellen het maken van een effectief stappenplan altijd maar uit.

Hieronder vind je 5 tips om toch snel en eenvoudig een plan van aanpak te maken.
Eens je begonnen bent, kan je het plan nog altijd verbeteren en verfijnen.

webvilla / Pixabay

 

1 – Verdeel je tijd in categorieën

Werk met categorieën die de verschillende aspecten van je leven beschrijven. Dit is voor iedereen verschillend. Het zijn de delen waar het grootste deel van je tijd naar toe gaat of naar toe zou moeten gaan. Voor veel mensen is dit een probleem.

Dit zijn de meeste gebruikte categorieën:

  • Je gezin en familie
  • Jezelf: alles wat verband houdt met je persoonlijke gezondheid, ontspanning en vrije tijd, …..
  • Je thuis: hieronder komt alles wat met je huishouden te maken heeft: poetsen, boodschappen doen, kleine herstellingen, ….
  • Je werk: hieronder vallen alle werk-gerelateerde verplichtingen en verantwoordelijkheden.
  • Je financiën: alles activiteiten die te maken hebben met je inkomen, leningen, betalingen, …

Het is altijd mogelijk dat je zelf nog andere categorieën hebt gekozen.

2 – Bepaal je doelen en uitdagingen : wat wil je  ?

Neem aan aantal lege papieren of open je tekstverwerker. Elke bladzijde krijgt de naam van een categorie. Kies voor elke categorie een uitdaging. Iets dat je wil afwerken.

Voor de categorië “jezelf” kan je kiezen voor een sportieve uitdaging of het leren van een taal.
Voor “financiën” kies je misschien om meer te sparen.

Kies wel iets dat haalbaar is. Als je nog nooit gesport hebt, kan je moeilijk verwachten dat je binnen 6 maanden een marathon loopt.
Kies een realistisch doel binnen een realistische tijd.

3 – Werk je doelen uit.

Onder elk doel (vb. “leren van een taal” of “meer sparen” ) werk je een stappenplan uit.
Wat moet je doen om te beginnen ?
Wat moet je eerst weten ?
Heb je nog informatie nodig ?

Schrijf alles op wat in je neerkomt en wat je denkt dat moet gebeuren om jouw doel te bereiken.

4 – Werk een planning uit.

Werk een schema uit waarin je al je taken en verschillende stappen vastlegt.
Schrijf de verschillende stappen op in een logische volgorde. Gebruik hiervoor een agenda of een planner. Werk eventueel met kleuren.

5 – Plan dagelijks en wekelijks.

Bekijk je planning aan het begin van elke week.
Zondagavond is prima. Bekijk wat je deze week moet doen.

Maak dan elke avond op voorhand een planning voor de volgende dag.
Maak tijd voor de dingen die je gepland hebt.

Wat vind je van deze tips om te starten met een planning ?
Ik hoor graag je mening.

Soortgelijke artikels: