Je hersenen hebben oefening nodig, net zoals je spieren.
Als je je hersenen dikwijls gebruikt en op de juiste manier , word je een meer ervaren denker en vergroot je je vermogen om je te concentreren.
Als je je hersenen nooit gebruikt, dan zal je vermogen om te denken en te leren zeker verminderen.

Hieronder 5 eenvoudige manieren om meer uit je grijze massa te halen

1. Kijk minder televisie

Deze tip is moeilijk om te verkopen. Veel mensen houden ervan om ‘s avonds te vegeteren voor de televisie. (Ik beken schuld).
We zijn moe na een lange dag werken en we willen ontspannen zonder al te veel inspanning, met ons verstand op 0.

Het probleem is dat televisie kijken geen gebruik maakt van je grijze denkcellen of dat je je mentale batterij ermee oplaadt.

Voel jij je soms niet volledig leeg, na een aantal uur voor de televisie hangen?
Met ogen die geprikkeld en moe zijn omdat ze te lang op die lichtgevende doos gefocused waren.

Als je behoefte hebt aan ontspanning, lees dan eens een boek.
Als je hiervoor te moe bent, luister dan eens naar ontspannende muziek.
Je zal merken dat dit ook ontspannend kan zijn.

2. Beweeg, sport

Vooral onder studenten leeft het idee dat je beter al je tijd kan besteden aan lezen en studeren. Sporten wordt verwaarloosd wegens tijdsverspilling. Er zijn zo veel betere dingen te doen.

Onderzoek heeft aangetoond dat sporten (buiten het voordeel van een verbeterde conditie en gezondheid) ook zorgt voor een grotere productiviteit.
Sporten is geen tijdverspilling. Wie sport, presteert daarna veel beter.

Gebruik je lichaam om je hersenen af te stoffen. Sporten geeft je een energie boost. Na het sporten, voel je je versterkt en kan je je beter concentreren.

3. Lees uitdagende en stimulerende boeken

Veel mensen houden ervan om populaire en spannende fictie te lezen. Ik wil absoluut niet denigrerend doen over dit   soort literatuur, ik lees dit zelf ook en kan er van genieten. Het kan af en toe erg ontspannend zijn om een boek te lezen zonder veel inspanning te doen, maar… dit soort boeken zijn geestelijk niet erg stimulerend.

  • Als je je denk- en schrijfvermogen wil verbeteren, dan moet je boeken lezen waarvoor je je moet concentreren, waarvoor je je moet inspannen.
  • Het kan geen kwaad als je af en toe eens een woord moet opzoeken. Je kan eventueel een soort leesboekje bijhouden waarin je bepaalde woorden kan opschrijven, waarin je bepaalde quotes of ideeën noteert.
  • Lees eens een boek in een andere taal.
  • Het kan ook geen kwaad als je bepaalde passages nog eens moet herlezen omdat je het  idee niet direct begrijpt.
  • Soms duurt het ook even omdat je gewoon moet worden aan de stijl van de auteur.

Lees ook : 12 manieren om opmerkingen te maken in je boek

4. Met de kippen op stok gaan

Te weinig slaap is 1 van  de belangrijkste factoren  van verlies van concentratie.
Wie vroeg naar bed gaat en niet meer dan 8 uur slaapt, zal verkwikt en fris opstaan.
Wie te laat opblijft en dit compenseert door langer in bed te blijven liggen, zal zich loom en slaperig voelen en zal het moeilijker vinden om zich te concentreren.

In mijn ervaring zijn de ochtenduren dikwijls het productiefst en het rustigste. Wie vroeg opstaat heeft meer productieve uren en maximaliseert zijn mentale scherpte voor de rest van de dag

Als je de mogelijkheid hebt (waarschijnlijk niet) neem dan in de namiddag, als je een dipje voelt opkomen, een korte powernap van 20 minuten. Een kort dutje kan erg verfrissend zijn. Maar nogmaals, dit voordeel is slecht mogelijk voor enkelen.

5. Neem tijd om na te denken

Onze levens zijn soms zo hectisch. We worden door allerlei zaken overspoeld zonder dat we er bij stil staan. We hebben geen tijd om af en toe naar ons geweten te luisteren.

Neem regelmatig de tijd voor wat reflectie en sta eens stil bij je verantwoordelijkheden. Zo krijg je een beter zicht op wat belangrijk is in je leven en wat niet.
Je kan die storende gedachten eindelijk loslaten en de onbelangrijke zaken links laten liggen.Je zal je minder bedrukt  en energieloos voelen

Ik wil niet zeggen dat je in kleermakerszit moet beginnen mediteren maar neem eens de kans om af en toe van wat stilte en teruggetrokkenheid te genieten.

Besluit

Zoals je leest, zijn deze tips erg eenvoudig.
Maar eenvoudige en alledaagse antwoorden zijn soms nog het meeste waard. De uitdaging ligt erin om eraan te beginnen en om de moed te vinden om vol te houden.

Wie de bovenstaande 5 tips in zijn leven integreert, wordt beloond met een verbeterde mentale scherpte en vergroot zijn kennis.

Soortgelijke artikels: