Verleden week kon je in het eerste deel al kennis maken met tip 1 tot en met tip 17.
Vandaag gaan we verder met tip 18.

18. Erken je fouten.
Niemand is perfect, iedereen heeft foutjes.
Het belangrijste is om deze fouten te begrijpen en te erkennen.
Wat zijn jouw fouten, wat kan je verbeteren ?
Word je bewust van je fouten en werk eraan.

 

19. Schiet in actie.
Een goede manier om te leren en jezelf te verbeteren is om in actie te schieten.
Is er iets dat je gepland had? Wat je wou doen?
Wachten is geen optie.  Begin eraan en leer van wat je doet!

 

 

20. Leer van mensen die je inspireren.
Wie bewonder je? Denk aan iemand die je inspireert. Deze mensen hebben kwaliteiten en eigenschappen die je zelf graag zou hebben. Welke kwaliteiten zijn dit ?

21. Weg met die slechte gewoonte!
Heb jij slechte gewoontes die je kwijt wil? Misschien te lang in bed blijven liggen, te veel snoepen, te lui zijn, roken, …

22. Ontwikkel een nieuw gewoonte
Ik heb al een aantal nieuwe en goede gewoontes opgesomd: lees meer boeken (#1), vroeger opstaan (#8), meer bewegen (#9), ….
Denk eens na en maak voor jezelf uit wat jij belangrijk vindt.

23. Laat negatieve mensen links liggen.
Jim Rohn, een Amerikaanse Business filosoof, zei

 “Je bent het gemiddelde van de 5 mensen waar je het meeste tijd mee doorbrengt”.

Je komt altijd wel negatieve mensen tegen. Mensen die klagen. Breng er alleen niet te veel tijd mee door; geef ze niet al je persoonlijke aandacht.

24. Leer omgaan met moeilijke mensen
Net zoals bij negatieve mensen, is het onvermijdelijk dat je ook moeilijke mensen tegenkomt. Probeer de neiging te onderdrukken om direct met deze mensen in discussie te gaan.

White77 / Pixabay

 

25. Leer van je vrienden.
Ook al hebben we allemaal fouten (#18), toch heeft iedereen ook mooie eigenschappen. Zeker je vrienden, mensen die je graag in je omgeving hebt, hebben eigenschappen die je aanspreken.
Denk eens even aan een vriend.
Welke eigenschap of vaardigheid van hem/haar zou jij ook willen hebben?
Spreek je vriend er eens over aan; hij/zij zal blij zijn je te kunnen helpen.

 

 

26.  Begin een dagboek.
Het schrijven in een dagboek is een goeie manier om jezelf beter te leren kennen. Het is een heel proces van zelf-reflectie. Terwijl je schrijft, krijg je een helder inzicht in je eigen gedachten. Je kan je dagboek prive houden (in een ouderwetse dagboek) of publiek (op een blog die iedereen kan meelezen)

27. Zoek een mentor.
Je kan op zoek gaan naar een coach die je persoonlijk begeleidt. Meestal zijn dit diensten waarvoor je moet betalen. Je mentor kan ook iemand zijn uit je omgeving – een ouder familielid, een leraar van vroeger-  iemand die je regelmatig ziet en waarmee je diepe persoonlijke en/of filosofische gesprekken hebt.

stux / Pixabay

 

28. Leer schaken (of een ander strategisch spel).
Schaken is een erg strategisch spel en het scherpt je intellect erg aan. In het begin is het moelijk om vol te houden, maar eens je ermee weg bent is het niet alleen prettig om te doen, je oefent ook erg je analytische vaardigheden.

 

 

29. Stop met tv kijken!
Schrijf eens gedurende een week op wat je allemaal ziet. Welke programma’s je volgt.
Zijn deze echt nodig?
De meeste programma’s en series vragen niet echt veel denkwerk. Ze maken ons mentaal erg lui.
Evalueer je lijstje en schrap een aantal programma’s. De tijd die hierbij vrijkomt kan je aan andere zaken spenderen.

30. Mediteer.
Meditatie helpt je te ontspannen en om je bewuster van jezelf te worden.

31. Doe mee met ToastMasters.
Toastmasters is een internationale organisatie die mensen traint om in publiek te spreken. Er bestaan wereldwijd verschillende clubs. In publiek spreken is de grootste angst van mensen ( de tweede is dood gaan).
Bij Toastmasters leer je beter te communiceren, jezelf te presenteren én een publiek te betrekken.

32. Laat het verleden los.
Zijn er zaken zoals klachten, verdriet of wrok, uit het verleden waar je nog steeds mee worstelt. Als dit het geval is, wordt het stillaan tijd om het los te laten. Als je deze negatieve zaken vasthoudt, kan je niet verder groeien en een beter persoon worden.
Laat het verleden los en vergeef jezelf of anderen die verantwoordelijk zijn voor je verdriet.

33. Toon de mensen uit je opgeving genegenheid.
Je kan nooit te vriendelijk zijn. In feite tonen we het nooit genoeg. Door vriendelijk te zijn ontwikkelen we ook andere eigenschappen zoals medelijden en geduld. Als je dit gelezen hebt, probeer dit dan eens toe te passen. Kijk hoe de mensen erop reageren.

34. Neem een pauze.
Heb je te hard of te lang gewerkt ?
Zelf-verbetering wil ook zeggen dat je dit gedrag herkent. Neem op tijd een pauze en vul je geestelijke tank.
Ontspan, herbron en laad je batterijen op.

Tot slot….

35. Betrek jezelf actief bij je groei.
Je kan erg veel boeken of artikels lezen over persoonlijke groei, maar zolang je niet de intentie hebt om het ook actief toe te passen, heeft het allemaal geen zin.
Uiteindelijk ben jij zelf verantwoordelijk voor je eigen groei, niet één of ander boekje.

Maak voor jezelf het besluit en engageer jezelf voor een leven van groei en bewustzijn. Misschien kan je al een begin maken met het lijstje uit dit artikel. Je ziet niet altijd direct resultaat, maar als je volhoudt, zie je uiteindelijk wel positieve veranderingen in jezelf en je leven.

 

Wat vond je van deze artikelreeks ? Zijn er dingen die je al toepaste of die je nu wil toepassen?
Deel je mening zodat andere lezers er ook van kunnen leren.

Alvast bedankt!

Soortgelijke artikels: