“Ach, da’s te moeilijk voor mij”
“Dat houd ik nooit vol”
“Nee, ik ben een ramp in de keuken”

Iedereen hoort zichzelf wel eens zoiets zeggen. We vinden het normaal. In plaats van te zeggen dat we ergand goed in zijn, verkiezen we onze prestaties te minimaliseren.

Maar waarom eigenlijk? Het is nergens voor nodig.

Hieronder een paar tips hoe je deze negatieve zelfbeoordeling wat kan temperen.

ptrabattoni / Pixabay

Word je bewust van die negatieve praat.
We zijn het zo gewoon dat we er op den duur niet meer bij stilstaan. Het wordt een gewoonte. Je moet je er weer bewust van worden dt je het doet. Elke keer als je jezelf iets negatiefs hoort zeggen, maak je een mentale notitie. Doe dit eens gedurende een week. Je zal ervan versteld staan hoe dikwijls je die negatieve weg opgaat.

Probeer uit te zoeken waar die negativiteit vandaan komt.
Tijdens de tweede week ben je je al meer bewust van die slechte gewoonte. Nu is het de bedoeling dat je probeert te begrijpen waarom je zp handelt.
Wat geeft de aanleiding ? Er is immers altijd een reden. Het kan soms iets subtiel zijn als een lichte frons van je gesprekspartner. Of een verontschuldiging van jou kant, nadat je eerder per ongeluk een fout maakte. Omdat je te bescheiden bent en daarom liever zegt dat het eigenlijk je ding niet is.

Denk rationeel na over de negatieve zelfbeoordeling
Je bent je al bewust van de negatieve zelfbeoordeling, je begrijpt hoe het ontstaat..nu is het nodig om het te rationalizeren.
Je kijkt in de spiegel en je haar ziet er wat onverzorgd uit, maar ben je daarom de lelijkste persoon die er rondloopt? Natuurlijk niet. Negatieve zelfbeoordeling is van nature uit al irrationeel. Denk rationeel. Het is niet meer dan het is.

Denk positief.
Probeer die negatieve gedachten eens om te zetten. Denk aan de positieve eigenschappen die bij je horen.
Ben je geen keukenprinses ? Denk dan : ik kan enkel simpele dingen klaarmaken, maar ik werk wel proper en ordelijk.
“Ik ga nooit met dat programma kunnen werken.” Zeg tegen jezelf : iedereen hier op kantoor kan ermee werken. Waarom ik dan niet.

Betrap jij jezelf er wel eens op negatieve zelf-praat ? In welke situatie?
Wat doe je ertegen ?

Laat een commentaar na. Dit kan je onderaan het artikel doen.
Bedankt!

Soortgelijke artikels: