“We first make our habits, and then our habits make us” – John Dryden

 Ik had al eens een artikel geschreven over het aanleren van een nieuwe gewoonte. Lees hier.
Als je elke dag oefent en volhoudt, dan heb je na 2 of 3 weken een krachtige gewoonte ontwikkelt. Deze gewoonte is een nieuwe steen in de weg van zelfontwikkeling.

Nu kreeg ik het idee om een lijstje te maken van een aantal dagelijkse gewoontes die de moeite waard zijn om aan te leren.
Ik heb het lijstje verdeeld in de ochtend, overdag en ’s avonds, alhoewel sommige gewoontes gemakkelijk op meer plaatsten zijn terug te vinden.

De Ochtend 

1. Sta vroeg op
Het lukt me nog niet altijd maar ik ben een grote fan van opstaan rond 5 uur ‘s morgens. Die eerste uren vind ik erg prettig om te werken en ze geven me een grote voorsprong voor de rest van dedag.

2. Beweeg
Begin de dag met wat oefeningen. Fysiek is dit uiteraard alleen maar goed, maar ook mentaal is dit een energiebom!
Je kan een ochtendlijk loopje of wandeling doen, maar zelfs zoveel inspanning is niet vereist. Gewoon wat stretch-oefeningen en wat spierversterkende reeksen afwerken zijn ook voldoende.

3. Bekijk je doelen nog eens
We hebben allemaal doelen en plannen. De bedoeling is dat we naar deze doelen toe werken. Wie rijk wil worden, zal moeten werken aan het vinden van het juiste werk. Wie een eenvoudiger doel heeft, zoals goed worden in het ontwerpen van kleding, zal een cursus moeten volgen. Elk doel bestaat uit een aantal stappen.

Begin je dag met je doelen in vraag te stellen en te zien wat de volgende stappen zijn die je kan ondernemen. Op deze manier ben je je meer bewust van je doelen en zal je ze sneller bereiken. 
Robin Sharma, een auteur van leiderschap en persoonlijke ontwikkeling,  zegt:

“With better awareness you can make better choices and when you make better choices, you will see better results.”

4. Lees en/of luister naar motiverende bronnen.
‘s Morgens heb je nog een hele dag voor je. Alle mogelijkheden liggen nog open. Ik motiveer mezelf door wat rond te surfen en artikels te lezen over persoonlijke ontwikkeling. Sinds kort heb ik via iPad ook een aantal interessantie podcasts ontdekt.

5. Visualiseer de dag die gaat komen
Neem een paar minuten de tijd (dit kan je zelfs onder de douche doen, dan ben je erg ontspannen en is je onbewuste meer toegankelijk.)
Probeer je de dag die voor je ligt, voor te stellen.

6. Maak een to-do lijstje.
Elke morgen ( altijd tijdens de week, soms tijdens de weekends) werk ik met een to-do lijstje. Ik heb hiervoor zelfs een klein boekje aangeschaft. Voor mezelf is dit een manier om een overzicht te hebben en ik heb gemerkt dat ik de dingen minder uitstel, als ik op deze manier werk.

7. Check even de hoofdpunten van het nieuws.
Ik vind het belangrijk om toch een klein beetje op de hoogte te zijn van het reilen en zeilen in de wereld. Op internet vind je erg veel online krantensites die een brede waaier van nieuws aanbieden.

8. Multivitamine
Neem elke dag een vitamine tabletje. Zo krijg je alle vitaminen en mineralen binnen die je nodig hebt.

9. Ruim op
Als je huis of werkplek vol rommel ligt, ben je meer geneigd om verstrooid en ongestructureerd te werken.

10. Let op je uiterlijk.
Ikzelf vind het een spijtige zaak maar het is nu eenmaal een feit dat we op ons uiterlijk beoordeeld worden. Neem elke morgen een paar minuten de tijd om jezelf dat kleine beetje te verfraaien: kam nog even je haar, maak je nagels proper, zorg dat je kleren niet onder de vlekken zitten… deze details kunnen een verschil.

Overdag

11. Organiseer je taken.
Leer je werk te organiseren. Maak een onderscheid tussen de dringende en de belangrijke zaken.

12. Ga af en toe naar buiten
Het is gezonder om dagelijks wat tijd buiten door te brengen. Maak desnoods wat tijd tijdens je lunchpauze. Ga naar buiten en wees je bewust van de lucht. Adem eens diep in.

13. Eet gezonde tussendoortjes.
Vervang de chips, snoep en de chocolade door fruit, rauwe groenten en noten.

Het is niet alleen gezonder maar het verlost je meteen van een hoop negatieve energie zoals schuldgevoelens en spijt.

14. Wees procatief. Anticipeer

Door proactief te zijn, laat je zien dat je initiatief neemt. Als je wil dat iets gebeurt, vraag jezelf dan af:”Wat moet ik doen zodat het zal gebeuren ? Wat kan ik zelf in gang zetten ? “

15. Spaar.
Probeer tenminste 10% van je inkomsten te sparen.

‘s Avonds

16. Familietijd.
Het is heel normaal dat je ‘s morgens geen tijd hebt voor je vrouw/man en kinderen. Niet iedereen heft de luxe om van thuis uit te werken en alles wat rustiger aan te doen.

Daarom is het belangrijk dat je ’s avonds tijd maakt voor je gezin. Verander de avondmaaltijd in een gezinsmoment. Praat met elkaar.
Kinderen hebben ’s avonds huiswerk en iedereen wil natuurlijk die ene leuke serie volgen op tv. Maar maak toch tijd, spreek desnoods 1 avond op de week af, waarop je spelletjes speelt.

17. Kom tot rust
Probeer een uur voor je naar bed gaat de computer en de tv uit te zetten. Geef je hersenen de tijd om tot rust te komen zodat je je volledig kan voorbereiden op je nachtrust.

18. Bespreek en evalueer je dag
Evalueer deze dag. Wat heb je allemaal gedaan ?
Wat kon beter ?
Heb je een persoonlijke overwinning behaald ?

19. Lees
Mijn favoriet! Ik lees erg graag en da’s een understatement.
Probeer elke dag voor je naar bed gaat (of in bed) wat te lezen. Over elk onderwerp is er wel literatuur te vinden.

20. Ga op een redelijk uur slapen
Ik ben dit lijstje begonnen met “Sta vroeg op”. Dit kan je alleen maar volhouden als je op een redelijk uur naar bed gaat. Probeer een persoonlijk maar niet te extreem ritme te vinden.

 

Wat vind je van dit lijstje ? Zijn er gewoontes die je zelf al toepast  ?
Heb je nog andere gewoontes die bijdragen tot een aangenamer leven ?

Deel je ervaring met ons via commentaar.
Bedankt.

Soortgelijke artikels: