Wat is de beste manier om een probleem op te lossen ?

Ik denk niet dat er 1 juiste manier is.
Alles hangt af van de aard van je probleem, de impact en grootte van het probleem en van je persoonlijkheid, hou je op dat probleem reageert.

Toch zijn er  een aantal tips die je kan gebruiken om gemakkelijker met problemen om te gaan.
Het is niet zo dat alle tips je altijd kunnen helpen bij alle problemen maar sommige zijn toch wel eens de moeite van  het overwegen waard.

1. Aanvaard het probleem.
Dit is iets wat je kan doen elke keer als je met een probleem geconfronteerd wordt. Aanvaard het probleem en stop  met je ertegen  te verzetten.
Als je je tegen het probleem blijft verzetten, dan steek je er steeds meer en meer energie in en wordt het probleem ook steeds groter in je hoofd.
Gebruik je energie om oplossingen te zoeken.
Om actief te werken aan je probleem.

2. Vraag jezelf af wat het ergste is dat er kan gebeuren
Als je te veel over het probleem blijft nadenken, dan wordt het onbewust groter en groter. Je ziet  probleem niet meer in het juiste perspectief.
Doe een stapje achteruit en vraag jezelf af wat het ergste is dat je kan overkomen. En soms blijkt dat dan allemaal wel mee te vallen….

3. Verzamel informatie, wees op de hoogte
Wie genoeg informatie en uitleg heeft over zijn probleem, kan meestal al wat zorgen en angsten wegnemen.
Als je je problem begrijpt, verdwijnen er al heel wat zorgen.

4. Denk proactief en denk na over eventueel bijkomende problemen
Dit is iets wat je zelfs kan doen vóór het probleem zich voordoet.
Wees voorbereid.
Als je op zoek bent naar informatie (zoals in tip 3) probeer dan eens voor te stellen wat er allemaal nog kan gebeuren naar aanleiding van je probleem. Zoek eventueel oplossingen voor side-effects.

5. Vraag hulp
Vraag anderen om hun ervaring. Vraag hoe zijn met een eventueel probleem zouden omgaan, hoe zij een soortgelijk probleem zouden aanpakken.
Ook boeken, blogs en fora zijn een uitstekende bron van informative als het over ervaringen van anderen gaat.

6. Laat je Grote Gelijk eens los.
Sta open voor een oplossing die werkt. Ook als dit wil zeggen dat je soms eens van je eigen overtuiging en ervaring moet afstappen.

Om over na te denken : De behoefte om je gelijk te halen en je eigen plan door te drijven staat soms wel eens een betere oplossing in de weg.

7. Zoek naar meerdere oplossingen.
Je weet natuurlijk niet of iets werkt voor je het geprobeerd hebt.
Wat in theorie soms een goede oplossing is, kan in de praktijk helemaal anders uitdraaien.
Organiseer een brainstorm sessie en zorg ervoor dat je meerdere oplossingen hebt. Als je eerste idee dan toch niet het juiste is, heb je altijd nog een plan B.

8. Wat is jouw definitie van “mislukking” ?
Dit is een erg belangrijke vraag als je wil omgaan met de angst voor mislukking en als je zonder aarzelen met een aantal oplossingen aan de slag wil.

Voor bijna iedereen is een mislukking een negatieve ervaring. Mensen die succesvol zijn maken er niet zo’n groot drama van. Zij weten dat het niet het einde van de wereld is.
Ze bekijken mislukking langs de positieve kant : het is iets waarvan ze kunnen leren en dat ze de volgende keer kunnen verbeteren. Ze trekken er lessen uit en proberen opnieuw.

Probeer naar mislukkingen te kijken als een methode van feedback voor een succesvol leven.

9. Breek het probleem in stukken.
Als een bepaalde taak of probleem te groot is, dan kan het  je soms overweldigen en afschrikken.
Het is te groot, te veel om in 1 keer aan te pakken.
Probeer wat helderheid te scheppen en verdeel het probleem in stukken. Probeer eens te ontdekken uit welke stukken het probeem bestaat en los elk stukje apart op.

10. Gebruik de 80/20 regel
Gebruik 80 procent van je tijd om oplossingen te zoeken en slecht 20% van je tijd om te klagen en zelfmedelijden te hebben.

11. Gebruik de wet van Parkinson.
Deze wet zegt dat elke taak zich uitbreid naar de tijd je ervoor gepland hebt. De wet van Parkinson is in algemene bewoordingen als volgt te formuleren: de vraag naar iets zal zich altijd aanpassen aan de maximale beschikbaarheid ervan.

Als je tegen jezelf zegt dat je tegen volgende week een antwoord wil hebben op een bepaalde vraag, dan zal het zeker een week duren.
Je zal niet plots tijd maken om morgen al aan dat antwoord te werken.
Geef jezelf een uur (in plaats van een dag) of een dag (in plaats van een week) om een oplossing te vinden. Op deze manier dwing je jezelf tot actie.

“Work expands to fill the time available for its completion.”

Nog iets om over na t denken : Parkinson nam waar dat het aantal mensen in een bureaucratie, onafhankelijk van het werkaanbod, met 5-7% per jaar toeneemt zonder dat hiervoor een logische verklaring te vinden was.

12. Welke les kun je leren?
Er is dikwijls ook een goede kant aan een probleem.

  • Het houdt ons alert.
  • We kunnen eruit leren en ons verbeteren.

Als je een bepaald probleem op deze positieve manier bekijkt, dan vermindert dit de negatieve emotionele invloed dat het probleem op ons heeft. Misschien zie je er op de duur wel de goede kant van in.
Als je met een probleem geconfronteerd wordt, vraag jezelf dan af

  • Hoe kan ik dit gebruiken ?
  • Wat is hier goed aan ?
  • Is dit een opportuniteit ?

13. Communiceer duidelijk over je probleem
Dikwijls ontstaan er problemen omdat er een verkeerde interpretatie was.
Omdat iemand iets verkeerd had begrepen.
Omdat er verkeerd (of te weinig ) gecommuniceerd werd.

Zorg steeds dat iedereen die met je probleem te maken heeft, voldoende weet wat er  aan de hand is en wat er in de toekomst gaat gebeuren. Zorg dat alle betrokkenen ook actief aan de communicatie kunnen deelnemen.

14. Zorg niet zelf voor problemen
Veel van onze probleem worden door onszelf veroorzaakt.
Je bespaart jezelf heel wat moeite

  • als je proactief denkt,
  • twee keer nadenkt voor je iets zegt en
  • als je nadenkt voor je met een probleem aan de slag gaat.

1 manier om je problemen te verminderen is om de woorden van Dale Carnegie te onthouden : “Never critize, complain or condemn”.

Veel van onze problemen zijn verbonden aan relaties met anderen ( je familie, vrienden of collega’s) dus een goede manier om een aantal problemen te vermijden is het leren van bepaalde sociale vaardigheden.

15. Gebruik de kracht van woorden in  je voordeel
Een probleem is een woord met een negatieve betekenis.
Let ook eens op hoe je je probleem soms beschrijft.

Versie 1 : Dat verslag is te lang en uitgebreid om op 1 dag te bewerken. Ik ben doodop als ik er alleel al maar naar kijk. Dat gaat nooit afgewerkt geraken tegen het einde van de week.

Probeer in plaats daarvan positieve en/of neutrale  woorden te gebruiken om je probleem te beschrijven.

Versie 2 : Dat verslag is wel groot. Ik ga mijn dagplanning even moeten bekijken om het zo te plannen dat het morgen wel klaar is.

Als je beide versies leest, dan voel je direct dat het verslag uit de tweede versie, minder erg wordt voorgesteld dan het verslag uit de eerste versie. Je zal ook met meer enthousiasme werken aan het verslag uit de tweede versie.

Probeer je deze gewoonte eigen te maken om op een positieve of neutrale manier over een probleem te spreken.

16. Blijf gemotiveerd
Het is erg gemakkelijk om de moed te laten zakken, vooral als je eerste oplossing niet was wat je ervan verwachtte. Opgeven lijkt dan wel een gemakkelijk oplossing.

Zet het probleem even uit je hoofd en doe iets anders.
Nadien ga je weer met volle moed aan de slag.

Zelfs de langste weg, begint met 1 stap.

Heb jij bepaalde manier en gewoontes om je probleem aan te pakken. Je mag jouw mening altijd delen met de andere lezers via een commentaar.
Alvast bedankt!

Soortgelijke artikels:

  • geen soortgelijke artikels gevonden!