Als je met collega’s of vrienden praat over “gewoontes”, dan heeft men het bijna altijd over de slechte gewoontes.

“Ik moet stoppen met roken” ,
“Ik eet de laatste tijd te ongezond”,
“Ik zou dringend wat meer tijd moeten besteden aan sport”,

Toch zijn er ook genoeg positieve gewoontes. Wie zich daarop focust, kan er alleen maar op vooruit gaan.
Sterker nog …wie zich bezig houdt met het ontwikkelen van deze positieve gewoontes, zal merken dat de negatieve één voor één zullen verdwijnen.

Hieronder een bescheiden lijstje met opbouwende en positieve gewoontes die je kan aanleren.

 

1. Neem tijd voor jezelf

Iedereen weet dat dit  belangrijk is en toch is dit één van de eerste gewoontes die men verwaarloost. Misschien kan je hier geen dagelijkse gewoonte van maken, maar probeer toch 1 moment per week voor jezelf te houden.  Lees, luister muziek,  ga sporten, spreek met je eigen vrienden af, ….  er zijn zo veel dingen die belangrijk zijn voor onze eigen identiteit en die we te veel verwaarlozen.

2. Beweeg (bijna) elke dag.

Er is al veel geschreven en gesproken over de voordelen van een kleine hoeveelheid dagelijkse beweging.
Je moet geen halve marathon lopen, een eenvoudige wandeling van 30 minuten heeft echt al serieuze voordelen.

  • Je metabolisme loopt gesmeerd,
  • je onderhoudt je spieren,
  • je slaapt er beter van,
  • je hebt meer energie en
  • je vergroot je weerstand tegen ziektes

3. Eet gezond

Gezond eten moet niet ingewikkeld en duur zijn. Het is niet nodig om allerlei speciaalzaken te bezoeken en uren achter je kookvuur te staan.
Met een aantal eenvoudige veranderingen kan je je eetgewoontes al enorm verbeteren.

  • Eet elke morgen een stuk fruit bij je ontbijt
  • Eet ’s middags bij je lunch een extra stuk fruit of groente
  • Probeer je thee of koffie af en toe zonder suiker te drinken
  • Las elke week een paar suiker-vrije dagen in
  • Probeer wat meer water te drinken

Dit zijn slechts kleine en eenvoudige veranderingen in je dagelijkse gewoontes.
Als je hier bewust aan werkt, kan het echt niet moeilijk zijn om ze toe te passen. 

4. Bekijk het eens door de bril van een ander

Empathie of inlevingsvermogen wordt dikwijls onderschat.
Het is altijd erg gemakkelijk om te denken dat je gelijk bent. Toch zijn je eigen overtuigingen en gewoontes (zoals die van iedereen)  niet altijd de juiste. We denken dat ze “juist” zijn omdat we ze zo gewoon zijn.
Probeer de dingen ook eens te bekijken vanuit het standpunt van een ander; dit kan soms erg bevrijdend en geestverruimend zijn.

5. Sta open voor verandering

In onze hedendaagse maatschappij gaat alles erg snel. Onze wereld is er niet bepaald eenvoudiger op geworden. Toch is verandering eigen aan een maatschappij.
Sta open voor elke verandering; zorg ervoor dat je betrokken blijft.
Blijf leren en sluit je niet af van andere ideeën, technologiën, meningen, ….

6. Mediteer

Dit is een moeilijk voorstel en ligt misschien wat moeilijk bij sommige mensen. Niet iedereen is hiervoor te vinden en mediteren wordt nogal snel onder het hoofdstukje “zweverig” geplaatst.
Studies hebben aangetoond dat wie regelmatig mediteert, zowel zijn mentale als fysieke gezondheid verbetert.
Probeer gewoon om elke dag  eens 10 minuten rustig te zitten en je te concentreren op je ademhaling.
Probeer zo weinig mogelijk te denken.
Dwalen je gedachten af (wat automatisch gebeurt als je weinig meditatie-ervaring hebt), maak je dan niet druk.
Doe rustig verder. Concentreer je op die ademhaling.

Op deze website vind je meer informatie over meditatie : abc vban meditatie

7. Lezen

Mijn favoriet ! :-)
Lezen is een eenvoudige en toch zo weldadige gewoonte. Lezen vergroot je wereld. Het kan zelfs je leven veranderen.
Lezen geeft je zelfvertrouwen : hoe meer je leest, hoe meer kennis je verzamelt, hoe meer zelfvertrouwen je krijgt.

Lees hier ook over 10 voordelen van lezen (dit is wel een engelstalig artikel )

8. Hou contact met je vrienden en familie

Mensen met een actief sociaal network, zijn gelukkiger en gezonder.
Met alle hedendaagse communicatie middelen, is het erg gemakkelijk geworden om contact te houden met je familie en vrienden.

9. Positief denken

En als laatste… ook een erg belangrijke….
Probeer een positieve manier van denken en houding te ontwikkelen.
Wie met deze ingesteldheid door het leven stapt, ervaart het leven anders.

Alles wat je doet, begint met je denken. De manier waarop je denkt is belangrijk.

Lees een eerder artikel op MindWell  : Denk positief !

Door jezelf te focussen op deze positieve gewoontes, zullen de negatieve gewoontes stilaan naar de achtergrond verdwijnen.
Ga deze uitdaging aan en merk het zelf !

Vorig jaar schreef ik op MindWell een artikel over het veranderen van je gewoontes
Je leeft het  hier : “Een nieuwe gewoonte in 15 dagen”

Soortgelijke artikels: