- Met rommel veroorzaak je chaos
- Van chaos krijg je stress
Iedereen kent de periodes waarin we te maken hebben met stress die veroorzaakt wordt doordat we het het overzicht verliezen.
- We hebben te weinig tijd om dat rapport af te werken
- We moeten een aantal belangrijke persoonlijke financiele documenten invullen en we vinden ze niet terug in onze persoonlijke administratie
Hieronder een aantal middelen die je misschien kunnen helpen om terug wat orde in de chaos te brengen.
Je online leven
1. Dropbox
Een online dienst waar je al je foto’s, documenten,videos, …. kan bewaren. Alles wordt gesyncroniseerd met je computer, smartphone, …
Je kan ook je files delen met anderen.
2. Remember the Milk
Een online plan- en taakmanager die je via SMS of mail herinneringen stuurt.
3. Evernote
Evernote maakt het eenvoudig om grote en kleine dingen te onthouden uit alle facetten van je leven, met behulp van je computer, telefoon en het internet.
Je bewaart al je zaken, je hebt van bijna overal toegang en je vindt alles snel terug.
Je werk
4. GTD of Getting Things Done of ”The Art of Stress-Free Productivity”
In dit boek lees je alles over GTD, de productiviteitsmethode van David Allen
Lees ook
GTD of Getting Things Done : wat is het ?
Prioriteiten stellen, wat doe je en wat doe je later
In deel twee lees je meer over de doe-nu taken en in deel drie krijg je tips om de doe-later taken aan te pakken.
GTD Times , dit is de titel van David Allen’s blog, waarop je kan lezen over zijn persoonlijke ervaring met tools en GTD-ondersteunende technologie.
5. Inbox Zero
6. Tungle.me
Tungle.me is een tool waarmee je erg gemakkelijk meetings kan plannen en beheren.
Je verliest geen tijd meer door eindeloos over en weer te mailen/bellen voor een geschikt tijdstip.
Voor al de rest
7. Genius Scan
Genius Scan is een zak-scanner voor je iPhone waarmee je in een paar seconden je documenten ( zoals recepten, visitekaartjes, … ) kan scannen en versturen in .pdf-format.
8. 7 eigenschappen van effectief leiderschap.
Dit is een boek van Stephen R. Covey
In dit boekt vertelt de schrijver hoe we de kwaliteit van ons werkende leven, privé-leven en gezinsleven kunnen verbeteren. Zijn filosofie is van alle tijden en spreekt nog steeds nieuwe generaties aan.
9. Lifehacker.com
Op deze website vind je elke dag nieuwe artikelen met tips en tricks over organisatie en productiviteit, zowel voor thuis als op het werk.
10. Taking Control : The Organizing Podcast
Taking Control : The Organizing Podcast
Hier vind je elke week een nieuwe podcast over
- organiseren en opruimen, zowel thuis als op je werk
- gezonde gewoontes in je leven te introduceren,
- het verminderen van stress
- het onder controle houden van je eigen leven
Wat zijn jouw favoriete boeken en tools die je al geholpen hebben bij het organiseren van je werk en je leven ?