Tips om je presentatie te verbeteren !

Je hebt het zeker al eens meegemaakt.
Je zit in een overvolle zaal op een ongemakkelijke stoel. Geroezemoes in de zaal. Dan komt de spreker en je zit vol verwachting klaar. Tot je grote spijt spreekt de spreker erg saai, monotoon. De slides die hij toont zijn moeilijk te lezen en te volgen. Je aandacht verslapt en je begint op je uurwerk te kijken.

Klinkt dit bekend ? Spijtig genoeg gebeurt het af en toe dat we teleurgesteld worden.

geralt / Pixabay

Hieronder een aantal richtlijnen en tips om zelf goede presentaties te geven.

 Stappen

  1. Gebruik een eenvoudige template met een groot contrast tussen de tekst en de achtergrond.
    Een witte achtergrond met zwarte tekst is te vermijden; dit vergt extra inspanning van de  kijker.
  2. Vermijd achtergrond in gradaties.
    De helderheid van de tekst wordt hierdoor onstabiel. De scherpte van de tekst gaat bij gebruik van sommige monitors en projectors verloren.
  3. Weersta de verleiding om je logo op elke slide te laten zien.
    Hoe meer je het laat zien, hoe minder het opvalt.
  4. Gebruik voor de hele presentatie niet meer dan 5 verschillende lettertypes en lettergroottes.
    In de ontwerp-wereld wordt het gebruik van 3 of meer fonts “ransom noting” genoemd. Dit maakt het verschil tussen een expert en een amateur.
  5. Maak gebruik van de 8 x 24 regel: niet meer dan 8 lijnen en 24 woorden, in total, per slide.
    Meer details kan je in de notes-sectie afhandelen.
  6. Lees je PowerPoint slide NOOIT letterlijk af (tenzij je je publiek als kleuters wil behandelen.)
    Als je alles letterljk afleest, lijkt het of je niet wet waar je over praat. De aandacht van je publiek verslapt ook.
  7. Gebruik schreefloze lettertypes (zoals Arial, Helvetica) omdat ze op een scherm veel makkelijker te lezen zijn.
    Lettertypes met schreef (zoals Times Roman) zijn dan weer gemakkelijk te lezen als ze afgedrukt worden.
  8. Ga spaarzaam om met woorden in HOOFDLETTERS. Ze vertragen het ritme.
  9. Laat je publiek weten hoever je met je presentatie staat door het volgende pagina formaat te bruiken : x van y of x/y
  10. Eindig je presentatie niet met het saaie zwarte scherm [End of Show] .
    Voeg een eind-slide toe waarom je je publiek bedankt of waar je toelaat om vragen te stellen.
  11. Gebruik NOOIT de animatie waarin je letter per letter je tekst toont.
    Het is niets zo vervelend als iets proberen te lezen, dat letter per letter verschijnt.

 Tips

  • Gebruik zo weinig mogelijk woorden per slide.
    Het duurt immers 1/3 langer om alles te lezen dan jij vertelt en het is zeker niet je bedoeling om je praatje te vertragen tot iedereen is bijgelezen.
    Laat lidwoorden zoals de, het en een weg.
  • Beperk de animatie tot een minimum. Het is storend en ouderwets.
    Het is niet prettig voor je publiek dat de tekst over het scherm vliegt terwijl men nota probeert te nemen.
  • Geef je publiek de kans om ook echt te genieten van je presentatie. Vermijd storende en moeilijk begrijpbare  grafieken.

Hoe maak jij je presentaties ?
En wat stoort je als je zelf een presentatie bijwoont ?  

By Ingrid V.

Creatieve 1000-poot en freelance trainer met interesses als GTD, productiviteit, persoonlijke ontwikkeling, management, blogging, technologie,

8 comments

  1. Op deze manier wordt een presentatie zeker beter, zoals ook in dit geweldige filmpje wordt verteld http://www.youtube.com/watch?gl=NL&v=ORxFwBR4smE.

    Maar het kan nòg beter met de volgende tips:
    – Gebruik geen saaie layout / achtergrond die bij elke slide dezelfde is
    – Gebruik wel mooie foto’s of andere illustraties die aansluiten bij het onderwerp
    – Ja, zo min mogelijk woorden. Mijn voorkeur is als het even kan één woord.
    – Gebruik nooit opsommingstekens (zie ook dat filmpje op youtube).

    Met één punten ben ik het niet eens: Aangeven hoe ver je met je presentatie bent. Zorg er liever voor dat je het publiek zó boeit dat ze niet willen weten wanneer het afgelopen is, maar dat ze juist willen dat je door blijft gaan. Via de klok en het programmaoverzicht kunnen ze prima inschatten hoe lang ze nog van je kunnen genieten.

  2. Bedankt voor je commentaar Erwin.

    De tips die ik opsom, zijn uiteraard richtlijnen. Iedereen geeft er zijn eigen persoonlijke toets aan.

    Foto’s maken je presentatie wel aantrekkelijker; alleen moet je zien dat deze foto’s niet met alle aandacht gaan lopen.

  3. Ik kwam bij een organisatie die vermaard was om haar moeilijke presentaties. Het was daar gebruikelijk om de slides van tevoren als hand-out te verspreiden. Zo – meende men – was de presentatie beter te volgen en konden de deelnemers zich voorbereiden.
    Mijn suggestie om de slides te vereenvoudigen en ondersteunende grafieken als hand-out uit te delen, stuitte op zeer veel verzet. Powerpoint werd daar namelijk gebruikt om informatie te delen – hiervoor lijkt het mij echter minder geschikt.
    Wat vind jij hiervan, Ingrid?

  4. Als je informatie wil delen, dan denk ik dat je beter een mooi Word document opmaakt. Om alles overzichtelijk te houden kan je eventueel bullets gebruiken.
    Belangrijke dingen kan je dan weer BOLD maken.

    Naar mijn bescheiden mening dient een powerpoint ter ondersteuning van je spreekbeurt. Het publiek kan sommige dingen iets makkelijker memoriseren als men ze kan lezen. Een powerpoint kan dus nooit gelijkwaardig zijn aan de spreekbeurt. Hand-outs worden soms uitgedeeld omdat men er voor zichzelf opmerkingen kan bijschrijven.

  5. @Ingrid, mee eens. Foto’s moeten niet de volledige aandacht trekken, maar alleen je punt illustreren. Als het bv over niet goed samenwerken gaat zou je een foto van 2 mensen die met de rug naar elkaar zitten kunnen gebruiken met tussen hen in het woord “samenwerken?” Ze mogen best een beetje verrassend zijn, geef dan je publiek even de tijd om die verrassing te verwerken. Maar kies geen foto’s waar heel veel op te zien is of die zó mooi zijn dat je er uren naar kunt kijken. Dan schiet je het doel voorbij.

    @Martine, grafieken kunnen in het algemeen twee doelen hebben: een globaal beeld geven (trend) of een nauwkeurig beeld. Voor een presentatie zijn eigenlijk allen grafieken die een globaal beeld geven geschikt. “De winst stijgt steed sneller”. De functie van het plaatje is dan vergelijkbaar met een foto zoals ik hierboven bedoel. Hoeveel die winst dan precies stijgt en hoeveel sneller dit jaar t.o.v. vorig jaar is meer iets voor in een rapportage. Tijdens een presentatie heeft je publiek eenvoudig te weinig tijd voor zo’n nauwkeurige analyse. Die rapportage zou je dan vooraf kunnen verspreiden ter voorbereiding. Bij de betreffende slide met de globale grafiek kun je dan voor de details verwijzen naar de grafiek in de rapportage op pag. x.

  6. @Erwin, dat is een mooie middenweg. Ik denk dat de wens om propvolle PP’s te maken zodat ze geschikt zijn als hand-out, is ingegeven door de wens om niet ook nog een aparte rapportage of Word-document te moeten maken 😉

  7. 113204 938922I believe this really is one of the most significant info for me. And im glad reading your article. But want to remark on some general issues, The web website style is perfect, the articles is really excellent : D. Excellent job, cheers 279805

  8. Hi superb website! Does running a blog similar
    to this take a massive amount work? I have no expertise
    in coding however I had been hoping to start my own blog in the near future.
    Anyways, should you have any suggestions or techniques for new blog owners please share.

    I understand this is off subject nevertheless I simply
    wanted to ask. Kudos!

Leave a comment

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.