“Stress” is een woord dat we jammer genoeg allemaal kennen.
We worden er allemaal mee geconfronteerd in ons dagelijks leven.
Ook op het werk kennen we periodes waarin onze agenda te vol zit en er amper tijd is om het even wat rustiger te doen.

En voor sommigen onder ons is dat helaas dagelijkse kost.

Andrys / Pixabay

Niet iedereen kan even goed om met de stress van een te volle agenda.
Als die stress op de werkvloer te lang aansleept, loopt men het risico op een burn-out. Ook de lichamelijke klachten die te wijten zijn aan de werksituatie zijn niet de minste: vooral rug- en nekpijn, lage rugpijn, slaapstoornissen, spieren en gewrichten, vermoeidheid, hoofdpijn en migraine.

Wat kan je doen als je te veel werk hebt ?

Als je merkt dat je werk zich blijft opstapelen en dat het je allemaal wat boven het hoofd groeit, dan moet je misschien eens afvragen of er een eventueel onderliggend probleem is.

Als er te veel werk blijft liggen, is dit misschien ….

  1. omdat je niet genoeg delegeert
  2. omdat jet overzicht mist en te veel dingen te snel wil doen
  3. omdat je niet NEE kan zeggen als anderen werk naar je doorschuiven
  4. omdat je je eigenlijk niet goed voelt in je werk. Daarom werk je ongeïntereseerd en dus trager.

Het is belangrijk om in het achterhoofd te houden dat werk niet de basis is van je leven, maar gewoon een deel van je leven.

Als je je gevoel van eigenwaarde laat bepalen door je rol op je werk, dan kan het gebeuren dat je soms te veel hooi op je vork neemt.

Mensen die niet te veel last hebben van stress op het werk, vinden meestal een (beter) evenwicht tussen werk en persoonlijk leven. Ze kennen hun beperkingen en sterktes.

Eenvoudige tips om te veel werk aan te pakken

1. Kies je eigen strategie

Neem eens de tijd om je manier van werken te bestuderen.

  • Hoe pak jij je volle inbox aan ?
  • Hoe bereid je een presentatie voor ?
  • Op welke manier communiceer je

Kan je bepaalde dingen anders aanpakken ?

  • Vereenvoudig je werkmethodes.
  • Wie werkt met een plan, werkt altijd slimmer.

2. Denk niet negatief over je werk

Je bent wat je denkt.
Als je je altijd zorgen maakt over je werk en je takenpakket, kan je ook niet ontspannen werken. Dan sta je altijd onder druk.

Probeer je werk op een positieve manier te benaderen. Je zal merken dat alles aangenamer zal verlopen.

3. Maak je hoofd leeg  

Als je een evenwicht wil vinden tussen werk en je persoonlijke leven is het belangrijk dat je regelmatig je hoofd leeg maakt.

Ontspan, kalmeer je gedachten door af en toe even alleen wat tijd door te brengen, mediteer.

Door je hoofd regelmatig leeg te maken, kan je gemakkelijker sommige vormen van onrust in je leven aan.

4. Gebruik de technologie om je productiviteit te verbeteren.

Hoe meer technologie we kunnen gebruiken, hoe complexer ons leven lijkt te worden.

Probeer technologie en alle voorziene applicaties op de juiste manier te gebruiken.
Omdat we soms een bepaalde functionaliteit van een programma niet begrijpen, kiezen we nogal snel voor een tweede tijdelijke oplossing. Die tijdelijke oplossing wordt uiteindelijk een definitieve keuze en zo gebruiken we dan twee programma’s op een halfslachtige manier.

Neem de tijd om het juiste programma te kiezen en leer het op de goede manier gebruiken.

Als je het geschikte programma op de correcte manier gebruikt, zal je zien dat technologie inderdaad je werk kan vereenvoudigen.

5. Vraag hulp

Misschien heb je te veel werk omdat iedereen ervan uitgaat dat jij alles onder controle hebt.

Misschien heb je ooit eens aangeboden om een collega uit de nood te helpen ? En sindsdien vindt iedereen het normaal dat ze diezelfde taken op je bureau kunnen leggen.

Als je merkt dat er te veel werk op je afkomt, trek dan tijdig aan de bel. Wat veel gebeurt, is dat mensen zich schamen om dit toe te geven. Ze durven het ook niet te laten weten.
Ofwel beginnen ze werk te begraven en blijft het werk liggen.
Ofwel worden ze ziek van de stress en werkdruk.
Ofwel willen ze alles te snel doen en worden er fouten gemaakt.

Laat je verantwoordelijke weten dat je te veel werk krijgt. Dit is niet iets waarover je je hoeft te schamen. Signaleer tijdig je probleem en laat desnoods zien wat je allemaal doet tijdens je dag.

Wat doe jij als je te veel werk hebt ?
Op welke manier pak je dit probleem aan ?
Deel je ervaring met de andere lezers van MindWell Megazine. Dank je wel.

Soortgelijke artikels: