De karakters van je wachtwoord.

Email paswoorden moeten tenminste 6 karakters lang zijn. 8 karakters wordt aanbevolen. Deze paswoorden zijn hoofdlettergevoelig en kunnen letters, cijfers en de meeste ASCII karakters bevatten zoals “&” or “%”.  
Een algemene regel zegt dat een goed paswoord zowel hoofd- als kleine letters cijfers en ASCII karakters bevat. Het paswoord mag uiteraard niet te raden zijn.
Lees ook even een ouder artikel op MindWell : Tips voor veilige en sterke paswoorden.

Een veelvoorkomende fout is om de bedrijfsnaam te gebruiken in het paswoord.
De IT-helpdesk maakt dikwijls een standaard paswoord op de server en de werknemer vergeet (of is te lui) om dit dan nadien aan te passen.

Verander je paswoord regelmatig

Het wordt aanbevolen om je paswoord ten minste elke 60 dagen te veranderen; zeker als je regelmatig je mail naleest op publieke computers. Het is normaal dat deze computers bevuild zijn met spyware, die elk woord dat men intypt, opnemen.
Daarom is het echt nodig om regelmatig je paswoord te veranderen. Sommige email providers voorzien automatisch een verandering van wachtwoord voor hun gebruikers.

Gebruik anti-virus software     

Zorg ervoor dat je mail account is beveiligd door legale en goede anti-virus technologie. Deze wordt immers erg dikwijls aangepast (soms zelf elk uur! ) aan de nieuwste virussen.
Een goede anti-virus software beschermt ook je USB’s, je CD’s en je DVD’s.
Scan ook altijd alle bijlages voor je gaat iets gaat downloaden; ook als het van iemand komt die je kent.

Gebruik Spam Filters Software

Spam-filters zorgen ervoor dat je geen spam in je inbox krijgt. Het hangt een beetje af van de software en de configuratie maar sommige filters elimineren automatisch junk mail en/of ze blokkeren webbugs die al je activiteiten traceren.

Nooit antwoorden of uitschrijven op spam.

Als het dan toch gebeurt dat er een paar spam mails tussen de mazen van het net glippen, mag je zeker nooit op dit sort mail antwoorden of op de “unsubscribe”-link klikken.
Als je dit doet, weet de afzender dat hij een actief email adres te pakken heeft.
Deze mail moet je gewoon deleten.

Geef geen gevoelige informatie prijs.

Geef nooit persoonlijke of gevoelige informatie aan iemand, tenzij je de authenticiteit van de afzender hebt nagekeken.
Het gebeurt dikwijls dat oplichters via email een aantal valse mails en afzenders gebruiken. Soms gaan ze nog een stap verder en maken ze volledige websites na.

De bedoeling is om je identiteit te stelen zodat deze bad guys fraude kunnen plegen.

Vergeet niet uit te loggen

Of het nu web mail of POP mail is, log altijd uit!
Het is ook aangeraden om uit te loggen als je voor een korte periode niet achter je computer zit.

Gebruik up-to-date software.

Het is veilger om de meest up-to-date versie van je internet software te gebruiken. (zoals de llatste versie van Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Google Chrome of Safari). Deze laatste versies bieden meestal de beste beveiliging aan.

Veilige netwerken

Normaal zijn bedrijfsnetwerken en netwerken van je internet provider beschermd door hun administrators. Zij houden constant de veiligheid van het netwerk in de gaten en zijn op hun hoede voor aanvallen van hackers.

Hierdoor voelen we ons redelijk veilig en gesteund als we onze mail openen. Toch is het steeds nodig op voorzichtig om te gaan met mails van een onbekend netwerk.

Gebruik de automatic reply alleen als het nodig is.

De automatic reply alleen toepassen als je mail krijgt van iemand die je kent.
Als je antwoord op een onbekende afzender, dan weet die dat je emailadres een juist adres is. Je adres wordt zo een nog beter doelwit van spammers.

Jouw ervaring…. 

Ben je zelf al het slachtoffer geweest van oplichters? Hoe heb je dit aangepakt ?
Heb je nog andere tips ivm internet en beveiliding ?
Deel jouw ervaring met de andere lezers.
Alvast bedankt

Soortgelijke artikels: