Ken jij iemand die steeds maar opschept over hoe druk hij het heeft ?

“Nee, ik heb echt geen tijd voor …”
“Nee, deze week kan ik niet. Te veel vergaderingen…”

Misschien is dit ook zo.
Misschien werken zij langer dan 40 uur per week.

Maar vertaalt zoveel bezigheid en drukte zich ook naar echte productiviteit ?
Misschien is al deze drukte een rookgordijn voor wanordelijkheid en slecht functioneren ?

Ik heb het toch zo druk…

Sinds wanneer is opscheppen over het druk hebben op het werk een soort van eervolle onderscheiding ?
Een soort van medaille  ?

Ik heb te veel te doen om nog…
Ik heb te weinig tijd om…
Ik heb het te druk om…

Deze zinnen worden eindeloos herhaald door sommigen die lange dagen maken en door mensen die je steeds van de ene vergadering naar de andere bijeenkomst ziet lopen.

Nogmaals, zijn deze uitspraken het gevolg van hard werken of zijn het eerder symptomen van desorganisatie ?

 “If you are working 80 hours a week are you really managing your time?
Or are you just ineffective at what you do?”

Ik wil zeker niet iedereen die op kantoor lange dagen werkt over dezelfde kam scheren maar het kan toch geen kwaad dat sommigen eens zouden kijken naar de verhouding tussen het aantal uur dat ze werken en wat ze uiteidenlijk ook presteren. Soms kan het best wel confronterend zijn.

U hebt het druk ? Misschien BENT u te druk….

In het begin van het artikel had ik dit opgesomd

Ik heb te veel te doen om nog…
Ik heb te weinig tijd om…
Ik heb het te druk om…

Misschien ligt het niet aan de omstandigheden ( te veel werk, te weinig werknemers voor bepaalde taken, slecht getimede targets, ..) maar ligt de oorzaak bij je zelf.

Misschien kan je jezelf even afvragen “Waarom heb ik het te druk ? “

Hieronder volgen een aantal belangrijke redenen waarom men soms ZELF druk is

1. Klagen

Klagen is eigenlijk een vermomde vorm van uitstellen. Klagen zorgt er niet voor dat het werk ook echt voltooid geraakt.

Vraag jezelf eens af of je soms niet meer tijd verliest door over je taak en/of opdracht te klagen dan door er ook effectief aan te werken ?

2. Slechte planning

Velen plannen niet.
In plaats daarvan beginnen ze gewoon aan de opdracht zonder na te denken. Ze zien wel waar ze uitkomen. Dit leidt onoverkomelijk tot langer en meer werken dan tot slimmer en efficienter werken.

3. Men kent het gewicht en de hoeveelheid van het werk niet

Niet iedereen is zich bewust van het gewicht van een bepaalde opdracht.
Welke verplichtingen komen er allemaal kijken bij een bepaalde taak ?
Welke extra taken en rollen horen bij die nieuwe uitdaging ?

Het kan geen kwaad om eens stil te staan bij het maken van een lijstje met al je verplkictingen

  • Wat houdt mijn taak in ?
  • Wat wordt van mij verwacht ?
  • Welke rollen moet ik opnemen ?
  • Moet ik buiten kantooruren werken en stand by zijn ?
  • Zijn er bijkomende verantwoordelijkheden  ?

4. Te veel hooi op je vork nemen

Verspil je misschien tijd door taken te doen die je eigenlijk niet moet doen ? Nogmaals, zie ook het lijstje hierboven ; wat wordt er van je verwacht ?

5. Delegeren mag !

Misschien wil je alles wel zelf doen?
Vertrouw op je collega’s en laat iedereen zijn eigen werk doen.

6. Technologie mag geen strop worden.

Technologie is zeker een mooi iets maar je moet altijd onthouden dat de technologie er is om ons te helpen. Om ons te ondersteunen.
Technologie staat ten dienste van ons en zeker niet omgekeerd! Technologie zorgt ervoor dat we flexibler kunnen werken; het mag de flexibiliteit en soepelheid zeker niet wegnemen

Hier zijn enkele tips om de virtuele strop rond je nek losser te maken

  • Stop met steeds je telefoon direct op te nemen. Als je bezig bent, ben je bezig. Het opnemen van onze gsm is bijna een reactie van Pavlov : als de telefoon rinkelt, laten we alles vallen en nemen we op.
  • Stop met het continu checken van je email. Check jij je email nog voor je gaat slapen ? Tijdens het weekend ? Probeer slechts enkele keren per dag tijd vrij te maken om je mails te checken . Neem dit niet te letterlijk. Ik weet ook wel dat er functies zijn waarbij het vereist is dat je je mails kort moet opvolgen.
  • Blijf niet op elke deur  kloppen.
    Als je iemand wil bereiken, doe dit dan op de best mogelijk manier.
    Soms is dit per mail, soms per telfoon.
    Als deze persoon dan niet aanwezig is, laat dan gewoon een boodschap achter maar verspil geen tijd om deze persoon alsnog te bereiken op andere manieren. Dus blijf niet bellen, berichtjes sturen of mailen.

 

Dus…hoe druk heb je het nu eigenlijk?

De volgende keer als iemand nog eens zegt dat hij of zij het te druk heeft, kan je misschien gewoon eens vragen : “Waarom… ? ‘

Heel dikwijls gaat het dus niet over of je nu wel genoeg tijd hebt, maar over hoe je je tijd gebruikt.
Wat doe je met je tijd ?

We hebben allemaal evenveel tijd. Probeer  er zo slim en efficient mee om te gaan.

Jouw feedback

Heb je ook dikwijls het gevoel dat je te weinig tijd hebt ?

Heb je je misschien al eens afgevraagd waarom dit is ? Hebben de redenen waarom  (zie boven ; puntje 1 tot 6 )  je misschien geholpen ?
Ik hoor graag je reactie. Alvast bedankt!

Soortgelijke artikels: