“People often say that motivation doesn’t last. Well, neither does bathing – that’s why we recommend it daily.”
Zig Ziglar


Het is niet altijd gemakkelijk om gemotiveerd te blijven. Om vol te houden en niet op te geven.

Want eerlijk… soms is opgeven erg verleidelijk.

Hieronder een overzicht met een aantal manieren om gemotiveerd te blijven.

Misschien kunnen deze 8  tips je helpen als het wat moeilijker gaat.

1. Wat doe JIJ echt graag ?

Als je met iets bezig bent dat je echt graag doet, dan is het altijd gemakkelijker om gemotiveerd te blijven.
Als het moeilijker wordt, vind je toch steeds de uitdaging om verder te gaan.
Dus… als je voelt dat je je motivatie verliest, vraag jezelf dan eens af of je iets doet dat je echt graag wil  ?
Als dit niet het geval is, dan is het tijd om je uitdagingen en doelen nog eens beter te bekijken. Misschien is het tijd om je op iets anders te focussen.

2. Maak een lijstje met alle voordelen

Maak een overzicht van alle voordelen die je zal hebben als je je doel bereikt.
Als je voelt dat je niet meer 100% gemotiveerd bent, dan is het tijd om dit lijstje te gebruiken. Dit kan een krachtige manier zijn om jezelf terug op het goede spoor te zetten.

3. Maak een lijstje met alle nadelen

Maak een overzicht van alle nadelen die je zal ondervinden als je nu opgeeft. Als je voelt dat je niet meer 100% gemotiveerd bent, dan is het tijd om dit lijstje te gebruiken.

Stel jezelf de vraag : als ik nu opgeef, hoe ziet mijn leven er dan uit binnen 12 maanden. Welke impact heeft het, als ik NU opgeef. Probeer dit te visualiseren.
Het levendig voorstellen van de negatieve impact van je beslissing kan erg motiverend werken.

4. Denk eens 5 minuten na over al je successen.

Als je je motivatie verliest, dan is het heel gemakkelijk om in een negatief denkpatroon te vervallen. Het enige waar je nog aan kan denken zijn je mislukkingen.

Maak 5 minuutjes tijd om eens na te denken over alles wat je al wel tot een goed einde hebt volbracht. Waarin ben je goed ? Hoe heb je dat aangepakt ?
Je zal zien dat je aan het einde van deze reflectie een heel andere mindset zal hebben.

5. Waar ben je begonnen  ?

Als je jezelf met anderen begint te vergelijken (wat kan die collega en wat heeft hij al bereikt ?) dan kan dit echt nefast zijn voor je eigen motivatie.
Er zijn altijd anderen die beter kunnen. Die sneller presteren.

Focus op jezelf. Op je resultaten. Wat kan je allemaal en wat heb je allemaal al bereikt hebt.
Kijk naar jezelf 5 jaar geleden. Wie was je toen en wat kon je allemaal ?
Kijk nu naar waar je staat vandaag.
Dat is wat telt!

6. Gebruik optimisme !

Het maakt een groot verschil hoe jij naar jezelf kijkt.
Wie zichzelf op een optimistische en positieve manier bekijkt, heeft meer energie en doorzettingsvermogen.

Vraag jezelf eens af :

  • Wat maakt deze situatie nu zo fantastisch ?
  • Wat kan ik hiervan leren ?
  • Welke kansen heb ik hier ?

7. Beweeg –sport

Deze tip heeft niet rechtstreeks met je motivatie te maken maar ze heeft wel een grote impact.
Als het allemaal niet gaat zoals jij wil en je voelt je gefrustreerd, probeer dan eens tijd te maken voor wat beweging.
Ga naar de fitnesszaal, ga sporten; zelfs gewoon een stevige wandeling is al voldoende.

Geef je over aan die repetitieve bewegingen die je eentonig en zonder na te denken kan afwerken.
Je lichaam doet dan gewoon zijn werk. Endorfines en andere chemische stoffen worden vrijgemaakt. Stress en spanningen verdwijnen en geven je een beter gevoel.

Je negatieve mindset zal verdwijnen (of minder worden). De nieuwe energie kan je een positieve boost geven.

8. Praat erover

Soms is het nodig dat de hulp of steun van collega’s, familie of vrienden inschakelt.
Praat erover. Praten over je frustraties kan een hele opluchting zijn.
Ook kan de mening en de inzichten van de anderen je soms weer op het juiste spoor zetten.

Hoe dikwijls houden we onze frustraties niet voor onszelf en moeten we dan nadien toegeven dat die  kleine onschuldige frustratie in onze eigen gedachten  een groot gemeen monster is geworden.

Vind jij het soms ook moeilijk om gemotiveerd te blijven ? Hoe pak jij dat aan ?
Je mag je tips en ervaring gerust delen met de andere lezers van MindWell.
Bedankt!

Soortgelijke artikels: