Zelfs al heb jij de job van je leven, dan ben je nog altijd niet immuun voor stress tijdens de werkuren. Iedereen wordt hier vroeg of laat mee geconfronteerd.

Er bestaat genoeg literatuur waarin je over allerlei manieren kan lezen om op een effectieve manier met stress om te gaan.
Als je zich hierin oefent, kan je niet alleen je stress verminderen maar je kan soms zelf stressvolle situaties herkennen en uit de weg gaan.

Hieronder een aantal strategieën om om te gaan met de stress op je werk.

1. Oefen je in effectieve communicatie !

Als je collega’s ( wat ze zeggen, wat ze doen of wat ze niet doen) verantwoordelijk zijn voor jouw stress, vraag jezelf dan eens af

“Waarom gebeurt dit ? “

“Waarom voel ik me zo ? “

De kans is groot dat jullie alletwee niet echt communiceren.
Dat jullie niet op dezelfde golflengte zitten.

  • Bekijk de situatie eens vanuit het standpunt van je collega ?
  • Sta even stil bij de behoeften van je collega . Misschien kan je hieraan iets doen.
  • Laat ook duidelijk weten wat jouw behoeften, verwachtingen en frustraties zijn.
  • Praat met je collega op een vriendelijke en open manier en sta open voor dialoog.

2. Denk positief

Als het even wat minder gaat op kantoor, dan vervallen we vanzelf in een negatief patroon van denken. We zeggen dat nogal snel “Ik haat dit werk.” en met deze gedachte in het achterhoofd zetten we ons werk verder.

Het is altijd gemakkelijk om te zeggen dat je je werk niet graag doet, maar doe je er ook echt iets aan ?

Zorg voor een positieve houding en je zal zien dat het gemakkelijker wordt om om te gaan met de problemen op je werk.

Waarschijnlijk zal echt niet ALLES op je werk zo slecht zijn als je denkt.
Focus op de dingen die wel goed gaan.

Hier kan je een artikel vinden over ons negatief en positief gedachten patroon.

3. Verzorg jezelf

Soms kan het gebeuren dat je zo in je job opgaat, dat je jezelf een beetje uit het ook verliest.
Het lijkt of je meer tijd op kantoor doorbrengt dan thuis in je luie zetel. Zelfs al ben je thuis, dan nog kunnen de problemen en de uitdagingen op je werk, ’s avonds door je hoofd malen.

  • Als dit je overkomt, neem dan even een stapje terug.
  • Neem regelmatig een pauze en geniet van iets dat niet werk-gerelateerd is.
  • Probeer overuren te vermijden of werk mee naar huis te nemen. Als je natuurlijk tegen een deadline aanloopt, kan je soms niet anders.
    Heb je de indruk dat je dikwijls alles op het laatste moment moet afwerken, dan kan het misschien geen kwaad om je eens in wat timemanagement te verdiepen.
  • Zorg voor je lichaam :
  1. Probeer een paar keer per week wat aan lichaamsbeweging te doen. Laat je niet ontmoedigen door het idee dat je 5 keer per week naar de fitness moet. 3 keer per week een half uurtje wandelen doet meer dan je kan vermoeden.
  2. Eet gezond, zorg dat je regelmatig fruit eet en drink voldoende.
  3. Besteed aandacht aan je slaap. Probeer een regelmatig slaappatroon te handhaven.

4. Iedereen is menselijk. Ook jij.

De drang naar perfectie lokt automatisch stress uit. Maar…. iedereen maakt fouten.

Vertrouw erop dat iedereen zijn werk goed doet.
Vertrouw dat jij en je team goed werk leveren, met af en toe een fout. Met deze gedachte in je hoofd, zal je werk al iets minder stressvol zijn.

5. Sta open voor andere meningen

Als je openstaat voor de meningen en het inzicht van anderen, zal je je anders gedragen in een stressvolle situatie. Als je bijvoorbeeld weet dat je manager bepaalde verwachtingen en targets heeft (die hij uiteindelijk ook maar opgelegd heeft gekregen), en als je hier begrip voor kan opbrengen, dan zal je manier van werken meer open zijn.

6. Organiseer jezelf

Organisatie en planning heeft een grote invloed op je stress-niveau. Als je werkplek een rommeltje is, zorgt dit onbewust ook voor stress in je hoofd. Je aandacht en energie kan niet optimaal benut worden.

7. Neem je verantwoordelijkheid op.

Als je je verantwoordelijkheid opneemt voor je acties, verminder je je stress ook.
Als je weet dat jij verantwoordelijk bent, blijf je gefocused op wat je doet.
Je zal je niet verstoppen achter uitvluchten, leugens of de schuld op iemand anders afschuiven.

Het vergt soms een beetje oefening om bewust tijd te maken om iets aan de stressfactoren op je werk te doen.
Probeer elke week 1 van deze manieren tegen stress toe te passen en je zal zien dat je steeds minder last zal hebben van paniek- en stresssituaties.

Soortgelijke artikels: