Hieronder vind je een aantal manieren om je aandacht en concentratie niet te verliezen als je bezig bent met iets wat aandacht. Want wat je tegenwoordig ook doet, op elk gebied worden we overspoeld door tonnen informatie en input.

geralt / Pixabay

1. Hou je omgeving op orde – zorg voor overzicht

  • Ruim je bureau op
    Lees hier hoe je je bureau kan opruimen in 5 eenvoudige stappen
  • Ruim elke dag 15 minuten op in 1 kamer van je huis.
    Laat niets rondslingeren.
  • Besteed elk weekend 1 uur tijd aan opruimen en sorteren van iets specifiek.
    Kijk in je kleerkast en breng de kledij die je niet meer aandoet, naar een kringloopwinkel.
    Neem de voorraadkast onder handen en gooi vervallen producten weg.
    Neem je persoonlijk administratie onderhandel en ruim belangrijke papieren op en gooi dingen die je niet nodig hebt ineens weg

2. Je gewoontes en rituelen


‘s Morgens

  • Doe wat lichaamsoefeningen. Op een kwartiertje kan je al een kleine reeks oefeningen afwerken.
  • Geniet van je dagelijkse douche
  • Neem de tijd voor een gezond ontbijt
  • Sta iets vroeger op en lees wat

‘s Avonds

  • Lees een boek voor je gaat slapen
  • Neem de tijd voor ontspanning met vrienden
  • Leg alles klaar voor de volgende dag
  • Eindig je dag met een ontspannende douche

3. Hou je inbox onder controle

 

  • Check je mail 2 of 3 keer per dag
  • Zet je mail alerts af
  • Verwerk je mail op de juist manier

Hier kan je nog meer lezen

4. Neem de tijd voor reflectie en bezinning


(deze woorden klinken serieuzer dan ik eigenlijk bedoel)

‘s Morgens

  • Wat zijn vandaag de 3 belangrijkste dingen die je vandaag moet doen ?
  • Heb je alles goed voorbereid ?

Op het einde van de dag

  • Wat heb je vandaag allemaal gedaan ? Overloop je dag
  • Wat was goed ?
  • Wat kan verbetert worden ?

5. Digitale detox en schoonmaak


Zeg nee  tegen

  • Facebook
  • Twitter
  • je mail
  • je smartphone

Misschien heb je overdag voor je werk wel bepaalde informatie nodig maar probeer eens bewust stil te staan bij de tijd die je online verspilt.

  • Moet je elk kwartier echt je mail checken ?
  • Moet je elke avond een uur op Facebook verliezen ?

Zeg ja tegen

  • Een goed boek lezen
  • Tijd doorbrengen met je vrienden en familie
  • Sporten

6. Kies de juiste werkmethode

 

  • Werk in tijdsblokken : de pomodoro techniek
  • Zet het internet uit als je het niet nodig hebt
  • Verdiep je in een aantal time management technieken
  • Gebruik een goed systeem om al je documenten (zowel elektroisch en papaier) te bewaren.
  • Hou je inbox onder controle.

Heb je zelf nog andere tips ?

Welke methodes (zowel thuis als op kantoor) gebruik je om het overzicht te houden ?

Soortgelijke artikels: