Heb je soms ook niet het gevoel dat je in plaats van 24 uur wel 30 uur zou kunnen gebruiken om alles af te werken én om nog wat tijd te vinden voor ontspanning?

Omdat dagen van 30 uur niet bestaan, vind je hier wat tips om meer te halen uit de 24 uur die we wel krijgen.

 

SplitShire / Pixabay

1. Routines en gewoontes 

Hou vast aan je gewoontes en routines. Door bepaalde acties of taken vastberaden aan te pakken, doe je ze na een tijd bijna op automatische piloot en verlies je uiteindelijk geen tijd.

Voorbeelden zijn :

  • Emails beantwoorden op vaste tijdstippen
  • Direct na je werk naar de fitness rijden
  • ‘s Avonds je spullen voor de volgende dag klaarleggen.

2. Zorg voor voldoende slaap.

We durven onze slaap nogal eens uit te stellen. Omdat we overdag te druk bezig zijn om te genieten,willen we s avonds zo veel mogelijk tijd inhalen en dikwijls gaat dit ten koste van onze slaap.

Maar wie onvoldoende slaapt, presteert niet optimaal en maakt meer fouten.

3. Sta wat vroeger op

Uiteraard is het belangrijk om voldoende te slapen (zie vorige tip) maar wie genoeg slaapt, kan na een tijd proberen om een (half) uurtje vroeger op te staan.
Ik sta zelf elke weekdag op om 5 uur. Ik gebruik dat extra uurtje om rustig met een lekkere koffie de krant te lezen.

4. Sluit je inbox

Binnenkomende emails kunnen je aandacht afleiden, zeker als je gebruik maakt van email-alerts.
Soms is het beter om je mailprogramma af te sluiten en je mails op vaste tijdstippen te controleren.

5. Maak elke dag een todo lijst

Werk niet met te lange todo lijsten die je nooit afwerkt. Maak elke dag een realistische takenlijst. (Beter nog is om dit elke avond op voorhand te doen). Als je grote taken of projecten hebt af te werken, is het beter om ze op te splitsen in kleinere taken.

6. Maak een not todo lijst

Maak een overzicht van dingen die je beter niet doet omdat ze je afleiden van je echte werk.
Door deze zaken in een lijst te verzamelen, word je je er bewust van. Maak deze lijst eens in combinatie met tip 15.

  • Facebook
  • Online kranten lezen

7. Multitasken werkt niet

Onze hersenen zijn niet geprogrammeerd om meerdere dingen tegelijk te doen.
We werken trouwens bijna twee keer zo snel als we één ding tegelijk aanpakken.

8. Zet je telefoon uit

Soms werken we beter en sneller als we niet gestoord worden door storende geluiden.
Zet je telefoon uit, de beller kan altijd een boodschap inspreken

9. Denk aan je gezondheid

Een goede gezondheid, je vol energie voelen en productiviteit gaan hand in hand.

  • Eet gezond
  • Beweeg voldoende
  • Slaap en ontspan genoeg.

10. Inbox zero

Doe iets met elke mail die je aanraakt.

  • Beantwoord de mail,
  • Bewaarde mail of
  • Delete de mail.

Een belangrijke sleutel bij productiviteit is het beheren van je inbox.
Open hetzelfde mailtje geen talloze keren per dag zonder ook echt actie te nemen ( ja, ik maak me hier af en toe ook nog schuldig aan)

11. Brainstorm

Neem af en toe eens de tijd om creatieve oplossingen te zoeken voor kleine frustraties.

  • Neem even vrij en ga naar buiten.
  • Stop met piekeren.
  • Neem de tijd om divergent te denken.

Zonder afleidingen kan je door te brainstormen soms tot verrassende ideeën komen.

12. Hou altijd pen en papier in de buurt

Doe zoals Richard Branson en hou altijd iets bij om te schrijven.
Dit kan pen en papier zijn maar evengoed je smartphone of dictafoon.
Experimenteer wat met de verschillende mogelijkheden die er zijn en kom met je eigen methode.

13. Zet alle internet verleidingen af.

Sluit Facebook Twitter, Pinterest, ….
Ongemerkt ben je op Sociale Media erg veel tijd kwijt.

14. “Eat that frog.”

Ik gebruik de erg bekende titel van het boek Eat that frog van Brian Tracy omdat “Slik die kikker” gewoon niet erg cool klinkt.

Er is gewoon niet genoeg tijd om alles te doen wat je moet doen – en dat zal ook nooit anders worden.
Concentreer je op de allerbelangrijkste taken en zorg ervoor dat die gedaan worden.

In dit boek wordt de metafoor van de kikker gebruikt voor die taak van je dag waar je het meeste tegenop kijkt (en die je dus wil uitstellen), maar ook de taak die de grootste positieve impact op je leven kan hebben.

 15. Meet je tijd.

Meet gedurende een dag eens hoeveel tijd je besteed aan mails, lezen op internet, maken van documents, beantwoorden van telefoons, ….

Zo zou veel eens verbaasd kunnen zijn van het resulmtaat.

16. Evalueer jezelf

Sta op het einde van de week even stil bij wat je allemaal gedaan hebt.

  • Wat heb je kunnen afwerken ?
  • Wat heb je allemaal uitgesteld en waarom ?
  • Wat moet je van dicht opvolgen ?

 17. Ruim regelmatig op.

Gooi weg wat je niet nodig hebt en wat je afleidt.

18. Zeg af en toe NEE

Je kan niet altijd ja zeggen.
Leer delegeren en focus op wat voor jou belangrijk is.

 19. Neem regelmatig een pauze

Probeer om elke dag wat tijd voor jezelf te maken en geniet hier bewust van.

  • Luister in de auto naar je favoriet muziek.
  • Maak ’s morgens of ’s avonds wat tijd om de krant te lezen.
  • Maak een korte wandeling voor je gaat slapen

Dit zijn dingen die niet veel tijd in beslag nemen en die je elke dag kan doen.
Probeer toch elke week 1 of twee keer op zoek te gaan naar wat bewuste ontspanning.

20. Vraag hulp.

Als je merkt dat je vastzit en echt niet verder kan, vraag dan hulp.
Je krijgt dan een correcte uitleg van iemand met meer ervaring en de volgende keer verlies je geen tijd meer.

Heb jij zelf nog tips die je gebruikt om je dag te organiseren ?
Deel je ervaring met de andere lezers.

Bedankt!

Soortgelijke artikels: