In dit nieuwe jaar zijn er op MindWell al een paar artikels verschenen over Time Management.
Als je ze gemist hebt, kan je ze hier lezen.

3 eenvoudige manieren om je tijd onder controle te houden

In het artikel van vandaag geef ik een overzicht van 12 time management competenties. Misschien kan je dit overzicht gebruiken om even stil te staan bij je eigen ervaring en jezelf af te vragen waar jij nog in kan verbeteren en in kan groeien.

geralt / Pixabay

Analyse.
Weet jij waar al je tijd naar toe gaat ?
Waaraan verspil jij tijd ? En wat kan je daaraan doen ?

Houding en attitude.
Heb jij het gevoel dat JIJ baas bent over je eigen tijd of voel jij je eerder een slachtoffer van je eigen tijd ?
Het is belangrijk dat je een positieve attitude aanleert, waarin jij steeds de controle over je eigen tijd en werk hebt.

Delegeer.
Je moet geen manager zijn om te kunnen delegeren. Ook collega’s of teamleden geven taken aan elkaar door zodat iedereen betrokken is. Maak voor jezelf uit wat je kan delegeren en wie de juiste persoon is.

Doelen stellen.
Ken jij je belangrijkste lange-termijn doelen?
Bepaal wat belangrijk is voor jou en waar je naar toe wil.
Werk dan een stappenplan uit en hou je hieraan. Geef elke stap een deadline. Als je stap of actie een groter project omvat, verdeel dit dan ook weer uit in kleinere overzichtelijk doelen. Op deze manier kan je heel goed je eigen vooruitgang bijhouden en desnoods bijsturen als je wat van je planning afwijkt.

Onderbrekingen.
Word jij constant onderbroken tijdens je werk ?
Vind je het daarom moeilijk om je aan je geplande taken te houden ?

Soms kan het gebeuren dat jij ongewild zelf de oorzaak bent van de onderbrekingen.

  • Zet af en toe je telefoon uit.
  • Sluit je deur of laat merken dat je even ongestoord wil evrder werken.
  • Zet al je online verleidingen af en ga offline.

Meetings.
De ene meeting is de andere niet. Een vergadering is niet zomaar een aantal collega’s die samen wat gaan praten over iets.
Een goede meeting vraagt een goede voorbereiding en heeft een duidelijke agenda. Als je merkt dat vergaderingen niet echt efficient verlopen, probeer daar dan verandering in te brengen.

Plan je werk.
Heb jij elke week (of elke dag) een goede werkplannnig die ervoor zorgt dat jij gefocused blijft op de belangrijkste zaken ? Een goede planning is echt belangrijk. Ze zorgt ervoor dat jij op het juiste spoor blijft.
Onthoud wel dat het nodig is om voldoende “lege” tijd in te plannen voor onverwachte zaken die zich voordoen.

Lees ook
Handleiding om een weekplanning te maken

Prioriteiten.
Op een normale werkdag passeren er 101 verschillende en niet geplande zaken.
Ben jij in staat om die dingen te herkennen die echt belangrijk zijn?

Bepaal wat echt belangrijk niet en niet alleen maar dringend.
Zorg ervoor dat deze zaken op je dagelijkse (of wekelijkse ) planning staan. Maak er een doel van om elke week de drie belangrijkste zaken af te werken.

Uitstelgedrag.
Het is niet gemakkelijk om toe te geven, maar we hebben allemaal wel last van uitstelgedrag.
Als je merkt dat je dingen uitstelt of op de lange baan schuift, is het tijd om actie te ondernemen.

Hoe je dit aanpakt kan je lezen in dit artikel : Uitstellen – deel 4 : Maak er een einde aan.

Plan je uren.
Zorg jij ervoor dat er in je dagplanning ook plaats is voor voor “lege tijd”? Dit hoeft geen groot deel van je dag in beslag te nemen. De bedoeling is dat je zo tijd hebt om alle onverwachte zaken af te handelen en onder controle te houden.

Tijd voor je team.
Ben jij verantwoordelijk voor een aantal medewerkers ? Dan is het erg belangrijk om ook daar tijd voor vrij te maken. Maak tijd voor je teamleden en laat hen weten dat je zoveel mogelijk aanspreekbaar bent.

Papierwerk.
Kijk je aan tegen een stapel papierwerk en mails ? Heb je het gevoel dat je de controle over je papieren verliest ?
Zorg ervoor dat je alle binnenkomende communicatie van in het begin opvolgt.
Lees, klasseer op de juiste plaats en gooi direct weg indien nodig.

Lees ook
8 tips om je folders slim te gebruiken

Dit was een overzicht van 12 time management competenties. Er zijn er ongetwijfeld nog meer. Misschien heb je door het lezen van dit artikel wat ideeën gekregen om zelf aan de slag te gaan om nog beter met je tijd om te gaan.

Je mag je ervaring altijd met de andere lezers van MindWell delen.
Bedankt!

Soortgelijke artikels: