Niemand houdt van zijn wekker op maandagochtend. We willen ons dan allemaal het liefst nog eens omdraaien in ons bed. Het begin van een nieuwe werkweek is op dat moment geen prettig vooruitzicht.

Zelfs als we op kantoor zijn aangekomen, hebben we wat extra koffie nodig om terug in ons werkritme te komen.
We vertoeven nog met 1 been in het weekend.

Met de tips en suggesties in dit artikel kan je met (iets) meer motivatie aan je nieuwe werkweek beginnen.

1. Zorg ervoor dat er geen werk blijft liggen

Een belangrijke factor in het vermijden van de maandagochtend-blues is ervoor zorgen dat er geen werk blijft liggen van de vorige week.
Natuurlijk is dit niet altijd mogelijk.

Probeer te vermijden dat je sommige zaken/taken blijft uitstellen. 
Het afwerken van een taak is bevredigend en motiverend, terwijl uitstellen en verder verschuiven van werk echt heel negatief kan zijn.  Een taak die niet afgewerkt wordt, blijft in je gedachten hangen en zorgt onbewust voor stress. Deze stress neem je mee naar het begin van de volgende week.

Als je een taak afwerkt, kan je ze ook uit je gedachten zetten.
Probeer daarom op vrijdag ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk hangende zaken afgewerkt zijn. Dit verlost je een hoop zorgen. Als je merkt dat je regelmatig bepaalde zaken uitstelt of niet kan afwerken, probeer je dan eens te verdiepen in enkele timemanagement technieken.

Een afgewerkte taak geeft je nieuwe energie die je dan weer later goed kan gebruiken.
Met deze ingesteldheid ziet een nieuwe maandagochtend er al helemaal anders uit.

2. Doe sommige van je klusjes al tijdens de week.

Tijdens het weekend hebben we meestal een drukke agenda.
We moeten dan dikwijls een hele lijst met klusjes en boodschappen afwerken.

De zaterdag is soms al voor het grootste deel voorbij voor we eens rustig kunnen gaan zitten. Om dan toch zoveel mogelijk van onze vrije zaterdag willen genieten, blijven we soms te laat op. We willen immers alles uit deze vrije dag halen.

Maak eens een overzicht van alle taken die je moet doen. Misschien kan je sommige al tijdens de week doen ?
Op deze manier krijg je tijdens het weekend meer tijd om echt te ontspannen en te genieten.
Je slaap zal er niet onder lijden en je begint meer uitgerust aan de nieuwe werkweek.

3. Slaap en ontspan voldoende

Dit kwam al ter sprake in de vorige tip.
Om uitgerust en vol goede moed aan de nieuwe werkweek te beginnen is het belangrijk dat je voldoende rust en slaapt.

Na een lange en stresserende werkweek hebben we echt behoefte aan rust.
Zorg voor voldoende slaap tijdens het weekend. Het is erg belangrijk dat je de vermoeidheid van de voorbije week achter je kan laten.
Doe je dit niet, dan sta je de volgende maandag niet 100% fit aan de start.

Neem tijdens het weekend tijd om te ontspannen.
Geniet en rust zodat je op zondagavond zonder zorgen in slaap kan vallen.

Begin maandag met een positieve ingesteldheid

Met de bovenstaande drie tips begin je de nieuwe werkweek met een positieve ingesteldheid : je bent uitgerust en je batterijen zijn weer opgeladen.

Ik hoop dat je deze tips kan gebruiken. Een voorbereid persoon is er 2 waard.

Heb je zelf nog andere tips of goede raad om uitgerust aan de nieuwe werkweek te beginnen, dan mag je ze delen met de andere lezers.
Alvast bedankt.

Soortgelijke artikels: