Je kan veel literatuur met tips en tricks vinden om van een goede nachtrust te genieten, maar wat ikzelf nog belangrijker vind is om op een goede manier in slaap te vallen. Om je ogen te sluiten en je geest tot rust te brengen.

Met deze insteek in het hoofd, heb ik wat tips opgeschreven om tot rust te komen en zachtjes in slaap te vallen.

Probeer alleen te slapen als je echt moe bent.

Dit is eigenlijk niet zo voor de hand liggend als het klinkt. Veel mensen gaan naar bed omdat het tijd is. Niet omdat ze moe zijn. Er zijn genoeg redenen waarom ze dit doen:

  • “Als je niet op tijd gaat slapen, kom je slaap te kort”
  • “Iedereen moet nu eenmaal op een bepaald uur naar bed.”

Toch is een eerste voorwaarde om in slaap te vallen, dat je ook echt moe bent.
Wat doe je dan als je niet moe bent? Je begint na te denken (100.000 voorbeelden genoeg), je begint te woelen en uiteindelijk ben je nog wakkerder dan je daarvoor was.

Dus..als je nog niet echt moe bent, doe dan iets rustig. Ga niet achter de computer zitten of wat tv kijken. De beelden zorgen ervoor dat je hersenen in ACTIE-modus blijven.
Lees in plaats daarvan een boek of luister naar mooie, rustige muziek.

Een beetje moe zijn kan geen kwaad

Een goede nachtrust is erg belangrijk, iedereen weet dat. Het zorgt ervoor dat je vrolijk, vol energie, evenwichtig en gezond blijft.
Toch zijn we allemaal zo gefocused op onze 8 uur slaap per nacht, dat we uit het oog verliezen dat af en toe een paar uurtjes minder echt geen kwaad kan. Oke, je zal misschien iets meer moe zijn, als je wat slaap tekort komt, maar zoalng dit niet dikwijls gebeurt, is het ook weer niet zo erg.

Vroege vogel of nachtuil?

Ga je graag vroeg naar bed om dan weer vroeg op te staan ?
Of voel jij je beter als je het ’s avond laat maakt ? En dan ’s morgens nog wat langer in bed blijft liggen ?

Het maakt voor iedereen echt uit : een vroege vogel voelt zich onwennig bij avonden na elkaar te laat gaan slapen.
Onze huidige wereld discrimineert de nachtuil (alhoewel dit stilletjes aan verandert), het is niet altijd gemakkelijk om dit ritme te rijmen men een drukke baan overdag. Toch, probeer in de mate van het mogelijke je eigen ritme te vinden en toe te passen.

Probeer een (ruwe) slaap routine te handhaven.

Ik bedoel niet dat je strikt op specifieke tijden moet opstaan en naar bed moet gaan. ( zie ook mijn eerste manier).
Toch is het belangrijk om een bepaalde routine te hebben. Als je regelmatig op hetzelfde uur gaat slapen en wakker wordt – met een speling van ongeveer 1 uur- dan wordt je lichaam hieraan gewoon. Op deze manier zal je ook ontvankelijker worden om in slaap te vallen als je naar bed gaat. Als je gedurende de week erg vroeg opstaat en dan tijdens de weekend lang uitslaapt, dan zal je het elke maandag opnieuw moelijk hebben.

Vind jij het moelijk om ’s avonds rustig in slaap te vallen ? Of lig je soms nog een uur te woelen ?
Wat doe jij hieraan ? Goede tips zijn altijd welkom!

Alvast bedankt.

Soortgelijke artikels: