‘Work smarter, not harder’ of ‘werk slimmer en niet harder’ is een mooi pakkende lijn  die tegenwoordig nogal dikwijls gebruikt wordt.
Wie slim werkt, wint tijd en dat is een van de meeste luxueuze dingen voor de hedendaagse werkende  mens.

Hieronder wat  ideeën om het “work smarter, not harder” adagio direct toe te passen :

21. Verspil geen tijd aan alle krantenkoppen
Kijk eens met een kritische blik naar al het nieuws dat je leest in de online-krant.
Klik je op alle artikelen ? Het meeste nieuws heeft geen waarde op lange termijn.
Wil jij hieraan tijd verspillen ?

22. Stop met doelloos surfen
Surfen op het internet is één van die zwarte gaten waarin onze tijd onherroepelijk verdwijnt. Het begint heel oprecht  : “Even eens opzoeken welke shortcut ik kan gebruiken” en dan via “Nieuwe vorm van online bewaren van foto’s “ tot aan de “Goedkoopste vluchten in de kerstvakantie”.
Voor je het weet, ben je een uur verder.

23. Zet de teevee af.
Er zijn zeker programma’s die de moeite waard zijn. Maar… heb je als eens gemerkt hoe dikwijls je kijkt naar iets dat eigenlijk geen meerwaarde heeft. Gebruik deze tijd om iets anders te doen : kleine klusjes in huis, een beetje opruimen, wat adminstratie sorteren, een goed boeken lezen, een wandeling maken voor het slapen gaan, …

24. Schrijf alles op in een schriftje
We vergeten allemaal wel eens iets. Maak er een gewoonte van om kleine notities te nemen van dingen die je nog wil opzoeken,  kleine boodschappen die je moet doen, telefoontjes of mails die je moet versturen.
Wat op dat bepaalde moment zo vanzelfsprekend en voor de hand liggend is ( Tuurlijk weet ik dat ik die informatie op die website kan vinden – klinkt logisch toch ?), is soms een paar uur later al een vage herinnering.
Schrijf het op : je wint veel tijd omdat je niet meer moet zoeken naar wat dan ook EN je krijgt er meer innerlijk rust door .

25. Beweeg dagelijks
Het klinkt een beetje tegenstrijdig. Hoe kan je nu tijd winnen als je deze verspilt door te gaan sporten. Onderzoek heeft aangetoond dat wie regelmatig beweegt, zijn hart laat werken en extra zuurstof binnenkrijgt, ook creatiever wordt,  zijn cognitieve vermogen vergroot en productiever wordt.

26. Zeg NEE !
Ja zeggen kan je soms mooie kansen opbrengen maar soms is NEE waardevoller. We hebben allemaal een beperkt aantal uur in onze dag.
Wil jij echt al je uren zomaar weggeven aan alles en iedereen die je tegenkomt ?
Als je geen tijd hebt voor een nieuw project of om iemand een plezier te doen, dan mag je gerust nee zeggen.

27. Concentreer je op 1 ding tegelijk.

Focus je op 1 taak tegelijk.
Wie meerder dingen tegelijk doet, verdeelt zijn aandacht en kan zich niet 100% focussen op die ene taak. Je werkt trager en de kans dat je fouten maakt,wordt groter.
Focus je op 1 taak en werk hier 100% aan.

28. Behandel elke mail in 1 keer
Voor velen is dit een moeilijke , ook voor mij.
We verliezen erg veel tijd door mails te lezen en ze dan niet te behandelen. We doen er niets mee. Een paar uur later lezen we de mail nog eens en weer gebeurt er niets.
Lees de mail en beslis
*  Je kan snel antwoorden en dat doe je dan direct
* De mail bevat enkel informatie; je gooit de mail weg of bewaart de informatie in een aparte folder.
* Je moet de mail beantwoorde maar er is meer actie vereist. Zet deze mail en de actie op je todo-lijst.

29. Schep orde in je inbox.
In je inbox mogen enkel mails zitten die je nog niet gelezen hebt.
Andere mails zijn ofwel gedeleted, verplaatst naar een andere folder om te bewaren of apart gezet om later te behandelen.

30. Maak gebruik van de 80/20 regel
In het algemeen wil de 80/20 regel zeggen dat 80% van de resultaten komen van 20% van de inspaningen en omgekeerd, dat we te veel tijd verspillen aan zaken die onbelangrijk zijn. Probeer eens uit te zoeken wat voor jou de 20% is en focus hierop het grootste deel van je energie.

31. Plan nauwkeurig en bewust
Onderschat de tijd niet die nodig is om bepaalde dingen te doen.
Probeer in te schatten hoe lang iets gaat duren en hou rekening met eventuele vertragingen.

32. Begin nu
Als laatste tip : begin nu. Het is goed dat je deze tips leest, maar als je ze niet toepast, gebeurt er niets.
Met sommige van deze tips kan je direct aan de slag, andere zijn misschien niet toepasbaar voor jou.

Leer deze tips NU te gebruiken.
Zonder de tips toe te passen, blijf je even productief als je was vóór je begon te lezen.

Soortgelijke artikels: