‘Work smarter, not harder’ of ‘werk slimmer en niet harder’ is een mooi pakkende lijn  die tegenwoordig nogal dikwijls gebruikt wordt.
Wie slim werkt, wint tijd en dat is een van de meeste luxueuze dingen voor de hedendaagse werkende  mens.

Hieronder wat  ideeën om het “work smarter, not harder” adagio direct toe te passen :


11. Schakel alle afleidingen uit gedurende een bepaalde tijd.
Overal vind je afleidingen.
Emails, telefoontjes, collega’s die langs je werkplaats komen,…
Als je op korte tijd erg veel moet doen, dan is het aan te raden om deze afleidingen even buiten sluiten.
Sluit je mailprogramma, zet je telefoon stil en doe de deur toe.

12. Plan je dag en begin vroeg
Neem 15 tot 30 minuten de tijd om je volgende dag te plannen.
Dit kan je ’s avonds thuis doen of op het einde van je dag op kantoor.

13. Orde op je werkplek
Heb je er al eens bij stilgestaan hoeveel tijd men soms verspild door het zoeken naar materialen, tools, documenten, … die men verkeerd heeft gelegd ?
Hou je werkplaats op orde en je zal zien dat je werk effectiever verloopt.

14. Gebruik een vaste plaats

Als aanvulling op nr 13 : leg je sleutels en gsm niet zomaar ergens lukraak. Kies een vaste plaats op je bureau om je spullen op te bergen die je niet meer nodig hebt.
Ook als je ’s avonds thuiskomt, is het belangrijk om je spullen op een vaste plaats te leggen. Maak hier een gewoonte van .

15. Gebruik tijd wanneer je moet wachten productief
Wachttijd is niet noodzakelijk verspilde tijd.
Dit kan je allemaal doen als je bijvoorbeeld bij de dokter zit te wachten
Een boek lezen, boodschappenlijstje maken, to-do lijstje maken met taken voor het weekend, een idee of project uitwerken in een notitieboekje, via smartphone of e-reader wat artikelen lezen via RSS-feed, …

16. Stop met over-analyseren en te veel nadenken

Er komt een tijd dat het beter is om te stoppen met analyseren en denken en de knoop resoluut door te hakken.
Nadenken over “doen” is niet “doen”. Er gebeurt niets.

17. Een taak die 2 minuten duurt, doe je direct
“The 2 Minute Rule” is één van de grootste tips die je leest in het boek Getting Things Done van David Allen.
Als een taak (ruw geschat) slecht een tweetal minuten duurt, doe ze dan direct.
Deze regel kan je ook toepassen als je mails beantwoordt. Het is een grote verspilling van tijd en energie als je als deze kleine taken op een todo-lijst gaat zetten.

18. Reserveer
Een telefoontje van 1 minuut kan je later een uur wachten besparen.

19. Stel vragen
Het “trial en error”-proces is een grote verspilling van tijd. Sommige mensen stellen niet graag vragen omdat ze dat een vorm van zwakte en domheid  zien maar ze hebben ongelijk. Als je de juiste vragen stelt, kom je soms tot rake analyses. Door met anderen te praten over een probleem, leer je dingen zien vanuit een ander perspectief.

En de anderen leren soms van jouw vragen.
Win-Win

20. Koop en Kook in grote hoeveelheden
Deze tips is niet echt toepasbaar op de werkvloer maar je bespaart er wel een hele hoop tijd mee. Doe niet elke dag boodschappen. Koop in grote hoeveelheden. Als je kookt, kan je ineens voor 2 of 3 keer klaarmaken. Je voorbereiding neemt een beetje meer tijd in beslag, maar het voordeel is wel dat je een volgende keer enkel nog moet opwarmen.

Overmorgen verschijnt het derde en laatste deel met deze tips om direct actie te nemen.

Soortgelijke artikels: