‘Work smarter, not harder’ of ‘werk slimmer en niet harder’ is een mooi pakkende lijn  die tegenwoordig nogal dikwijls gebruikt wordt.
Wie slim werkt, wint tijd en dat is een van de meeste luxueuze dingen voor de hedendaagse werkende  mens.

Hieronder wat  ideeën om het “work smarter, not harder” adagio direct toe te passen :

1. Doe wat je niet wil doen eerst
Als je de moeilijkste of minst fijne taak eerst doet, is je geest nog fris. Met een frisse en heldere geest zal je een onaangename taak sneller kunnen afronden.

2. Focus op taken met een grote impact
Zoek uit wat vandaag de grootste impact zel hebben.
Werk aan de belangrijkste zaken.

3. Maak een onderscheid tussen druk bezig zijn en productief zijn
Sta even stil en vraag jezelf af of je met iets bezig bent dat de inspanning en de moeite wel echt waard is?
Brengt deze taak je dichter in het bereiken van je doelen ?

4. Aanvaard imperfectie
Perfectionisme is de vijand van afwerking of oplevering.
Verlies het bos niet uit het oog, enkel en alleen voor die ene  boom. Veel kleine foutjes worden dikwijls zelfs niet opgemerkt, dus verspil er niet al te veel tijd aan.

5. Maak een lijstje met je niet-productieve gewoontes
Dit is eenvoudigweg een lijst met dingen die je niet moet doen.
Het klinkt raar maar het kan geen kwaad om eens een lijstje te maken van al je niet-productieve gewoontes , zoals spelletjes spelen, Facebook checken, naar je aandelen kijken, …

6. Gebruik  productieve shortcuts
Er bestaan heel veel shortcuts voor alles wat je doet. Zoek het eens uit en leer deze te gebruiken. Als je elke dag 1 of 2 nieuwe shortcuts leert, ben je op het einde van de maand al een grote stap verder.
* Als je een computer gebruikt, leer dan van een aantal programma’s de meeste gebruikte shortcuts.
* Bekijk je taken eens die regelmatig terug komen. Misschien kan je wat routine klusjes delegeren.
* Maak eens een overzicht van alles wat je dagelijks (of wekelijks ) doet. Waar kan je twee ( of drie) vliegen met 1 klap slaan ?

7. Gebruik je telefoon
We gebruiken voortdurend allerlei vormen van  digitale communicatie (zoals sms, mails versturen, Direct Message via Twitter, …) dat we vergeten dat bepaalde zaken direct afgehandeld of geregeld kunnen worden als we eenvoudigweg de telefoon nemen.

8. Gebruik technologie om taken te automatiseren
Aanmaken van email-filters, automatisch een back-up maken van je hard drive, automatisch bepaalde rekeningen betalen, … dit zijn allemaal taken die je op een automatische manier kan afhandelen.

9. Leer Google op een effectieve manier te gebruiken.
Iedereen kent en gebruikt Google zonder er nog echt bij na te denken.
Gebruik jij Google echt optimaal ?
Lees dit artikel en misschien leer je wel nieuwe dingen.

10. Let op, luister en doe het van de eerste keer juist
Hoe beter je luistert, hoe meer je leert.
Hoe meer je leert, hoe minder vragen je later zal hebben en hoe sneller je de juiste antwoorden en/of oplossingen vindt.
Wie alles van de eerste keer juist doet, verliest geen tijd aan vertragingen.

De komende dagen verschijnt deel 2 en 3 met de andere tips!

Soortgelijke artikels: