RyanMcGuire / Pixabay

Overkomt het jou wel eens dat je vol goede moed begint aan een aantal taken op je werk en dat je ‘s avonds eigenlijk niets echt iets hebt afgewerkt ?

Of dat je enthousiast een aantal klusjes plant tijdens het weekend en dan op zondagavond merkt dat je nog even ver staat ?

Je begon vol goede moed met een mooi gevuld takenlijstje en toch ben je geen stap verder…
Wat is er allemaal mis gegaan ?

Hieronder een overzicht met eventuele oorzaken…

#1 – Je hebt een slecht plan of zelfs geen plan

Het is belangrijk dat je weet wat belangrijk is. Je tijd is te kostbaar zonder je prioriteiten te kennen, zowel thuis als op je werk. Toch beginnen velen nog aan iets zonder een degelijke planning of met een vage takenlijst.

Wat kan je dan doen ?

Maak op zondagavond een half uurtje vrij voor een weekplanning.

  • Wat is belangrijk de komende week ?
  • Wat moet er zeker gebeuren ?
  • Wat wil je doen ?

Maak elke avond ook een kwartiertje tijd voor een planning voor de volgende dag.
Maak een takenlijst.

Denk na over je planning en schrijf ze eventueel op.
Als je bewust aan je wekelijkse en dagelijkse planning werkt, is het ook gemakkeljker om ze te volgen.

#2 – Je verwachtingen zijn niet realistisch

Je takenlijst is te groot, je hebt niet genoeg tijd.

Wat kan je dan doen ?

Je blijft het beste gemotiveerd als je je takenlijst elke dag mooi kan afwerken. (op een enkele uitzondering na).
Als je merkt dat je op het einde van de dag (of week) elke keer weer met een aantal onafgewerkte taken blijft zitten, dan is het moeilijk om vol te houden.

Dus… probeer in te schatten hoelang elke taak duurt en plan je agenda niet te vol.
Probeer ook eens te bekijken of er taken zijn die je kan delegeren.

#3 – Je laat je nogal gemakkelijk afleiden

Er zijn altijd wel zaken waardoor we ons laten afleiden. Ofwel zijn het de online meldingen van Facebook e.d., ofwel worden we gestoord door collega’s, …. maar aan het einde van de dag merken we dan dat we weer minder hebben gedaan dan we van plan waren.

Wat kan je dan doen ?

  • Zeg af en toe “Nee” : Waarom en hoe je Nee moet zeggen
  • Zet je online nitificaties gewoon uit
  • Delegeer sommige taken

In een eerder artikel had ik een overzicht gemaakt van manieren om de onderbrekingen tijdens je werk te verminderen.

Blijf gefocused en houd je aan je planning. Als je na enkele weken merkt dat je nog steeds niet alles kan doen wat je wil, neem dan je planning onder de loep.
Wat gaat er mis met je planning en waarom ?
Kan je hier iets aan doen ? Hou er dan rekening mee in je planning.

 Tot slot…

Onthoud dat je sommige dingen niet kan plannen of voorzien. Op je werk kan altijd iets onverwacht gebeuren of je verliest soms een aantal uren doordat je in een file terecht komt.
Plan je dag niet te vol en hou ruimte voor het onverwachte.

Maak ook tijd voor ontspanning en bezinning.

Neem regelmatig een pauze.

 

Soortgelijke artikels: