Focus jij op de uitdagingen die je hebt reeds bereikt hebt of op degene die nog voor je liggen ?

Goed Begonnen ?

De weg naar geluk is dan misschien wel bezaaid met goede bedoelingen, het pad naar mislukking is dat zeker.

Kijk eens naar de mensen in je omgeving, naar je collega’s en je zal veel  “Goed Begonnen”-types zien. Dit zijn mensen die willen slagen en veel  belovende ideeën en bedoelingen hebben om dat waar te maken. Ze beginnen elke  uitdaging met enthousiasme en beloven zichzelf dat ze deze uitdaging ook zullen afwerken.

En dan gebeurt er iets. Ergens tijdens het traject verliest men de spirit, de drive om verder te gaan. Ze verzanden en rijden zichzelf vast met andere projecten/uitdagingen. Ze beginnen dingen uit te  stellen, ze missen deadlines. Het lijkt erop dat het eeuwig duurt voor het project zal klaar geraken, als het al ook voltooid geraakt.

Klinkt dit bekend ? Misschien iets TE bekend ?

Als jij ook zo’n “Goed Begonnen”-type bent, maar slecht bent in het afwerken (zowel in je werk als in je persoonlijk leven), dan heb je een zeer veel voorkomend probleem. Daarom is het boek van David Allen “Getting Things Done” ook zo’n bestseller : omdat mensen het moeilijk vinden om het taken/werk/uitdagingen/doelen/….. ook echt te voltooien.

En nu afwerken

Als je je uitdagingen ook echt wil voltooien, dat is het, meer dan wat ook, erg belangrijk dat je van het begin tot het einde van een project gemotiveerd blijft.

Recent onderzoek  heeft de reden waarom dit zo moeilijk is blootgelegd en een simpele en effectieve strategie meegegeven om je motivatie hoog te houden.

In deze studies aan de Universiteit  van Chicago hebben de psychologen Minjung Koo enAyelet Fishbach onderzocht hoe personen bij het nastreven van hun doelen werden beïnvloed door zich te focussen

  • op ofwel wat ze al bereikt hadden op dat moment (to-date denken)
  • op ofwel wat er nog allemaal gedaan moest worden om hun doelen te bereiken (to-go denken)

Meer informatie over dit onderzoek en over het onderzoek van professor Ayelet Fishbach over doelen.

Veel mensen gebruiken deze twee manieren van denken om zichzelf te motiveren.

Iemand die een dieet volgt en 20 kilo wil afvallen kan zeggen “ Oke, ik ben nu al 12 kilo kwijt “ (= to-date denken) of hij kan zeggen “Nog 8 kilo en ik heb mijn doel bereikt” (= to-go denken).

Op het eerste zicht  hebben beide benaderingen hun aantrekkingskracht. Maar, te veel to-date denken, dus focussen op wat je tot nu toe al bereikt hebt, zal uiteindelijk je motivatie om iets te voltooien ondermijnen in plaats van deze te steunen.

De studie van Koo en Fishbach tonen consequent aan, dat wanneer we een uitdaging aangaan en we stilstaan bij hoever we gekomen zijn , dat we dan een voortijdig gevoel van voltooing krijgen en dat we dan lakser worden.

Als we ons focussen op onze vooruitgang, dan proberen we om een gevoel van evenwicht te bereiken door ook op de andere projecten en uitdagingen vooruitgang te maken. Dit is het klassieke “Goed Begonnen”-gedrag :  Veel potten op het fornuis, maar niets is ooit klaar om te eten.

Als we ons in plaats daarvan focussen op wat we nog allemaal moeten doen (het to-go denken), dan houden we onze motivatie niet alleen vol, we vergroten ze nog eens extra.

Dit heeft allemaal te maken  met de manier waarop onze hersenen werken. Onbewust focussen we ons op het verschil waar we nu zijn en waar we naar toe willen. Dit is de trigger.
Als onze hersenen dit verschil opsporen, gooien ze alle middelen in de strijd : aandacht, inspanning, diepere verwerking van informatie en wilskracht.

Eigenlijk is het dit verschil, deze trigger, dat ervoor zorgt dat de zaken vooruitgaan.

Het onderzoek heeft aangetoond dat to-date denken dit verschil verbergt. ..Je voelt je goed over wat je NU hebt bereikt en de motivatie om meer te willen verdwijnt.

Degenen die hun doelen ook echt bereiken zijn degenen die gefocussed blijven op het einddoel. Ze belonen zichzelf niet als het werk half afgewerkt is.

Soortgelijke artikels: