geralt / Pixabay

Je hebt het zelf al wel ondervonden dat je op je werk verschillende soorten stress kan uitlokken. Dit begint met kleine frustraties maar het kan soms ook tot serieuze gezondheidsproblemen leiden.

Heb jij hier soms ook last van  ?

Denk eens na over de volgende vragen :

  • Erger jij je soms aan je collega’s of aan je supervisor ? Ervaar je soms gevoelens van frustratie ?
  • Probeer je soms met een uitvlucht of een leugentje om bestwil later op je werk te komen of om zelfs thuis te blijven ?
  • Heb je op de werkvloer dikwijls last van hoofdpijn of last van je maag ?
  • Vind je het soms moeilijk om je op je werk te concentreren omdat je te emotioneel reageert als er zich een bepaald incident of probleem heeft voorgedaan ?

Als je op één van deze vragen JA hebt geantwoord, heb je misschien wel last van werk-gerelateerde stress.
Als de situatie niet te extreem is, kan je hier wel iets aan doen.

Hieronder een paar manieren om hiermee om te gaan

-1-
“Het is maar werk.”

Hou dit in je achterhoofd. Er zullen altijd situaties zijn waarin je een andere mening hebt dan je collega’s. Bekijk het als een creatief meningsverschil en laat het achter je.

-2-
Weet wat je wel kan controleren
Focus op datgene wat je kan controleren. Pieker niet over wat je niet kan controleren.
De uren zullen veel aangenamer en lichter zijn als je beide feiten aanvaardt.

-3-
Pak je problemen onmiddellijk aan
Laat  kleine problemen en frustraties niet uit de hand lopen. Pak ze direct aan. Je bespaart jezelf zo een hele hoop onnodige frustraties.

-4-
Zoek hulp
Iedereen kan soms wat extra hulp gebruiken. Als het even te veel wordt, vraag dan hulp of begeleiding. Het is zeker geen teken van zwakte als je hulp vraagt.

-5-
Bepaal je prioriteiten
Ken je prioriteiten en weet wat belangrijk is op je werk.
Werk desnoods met takenlijsten. Als je niet echt weet welk van je taken voorrang hebben, vraag dan even raad aan een collega.

-6-
Waarom doe je die bepaalde functie ?
Sta eens even stil bij de redenen waarom je voor je huidige baan gekozen hebt. Wat waren de positieve aspecten waarvoor je gekozen hebt ?
Als we veel stress ervaren tijdens de werkdag, dan durven we deze positieve aspecten wel al eens vergeten.
Kan je geen positieve kanten meer zien in je functie ? Dan is het misschien tijd om nieuwe uitdagingen te zoeken.

-7-
Vermijd drama
Probeer je gevoelens op het werk enigszins onder controle te houden. Je mag natuurlijk af en toe teleurgesteld zijn maar maak er geen opera van. Het moet wel professioneel blijven. Blijf tactvol, neutraal en diplomatisch in het bijzijn van je collega’s als er zich problemen voordoen.

-8-
Maak een korte wandeling voor je naar huis gaat.

Een korte wandeling in frisse lucht doet altijd wonderen aan het einde van een stressvolle dag. Dit is een tip die ik tijdens mijn laatste project toepaste. Ik begon elke dag om 7 uur te werken. Ik reed bijna altijd als eerste de parking op dus ik kon elke parkeerplaats kiezen die ik wou. Ik koos altijd de laatste (eigenlijk de voorlaatste, die plaats was handiger om achteruit te parkeren). Zo moest ik op het einde van de dag een kleine 10 minuten naar m’n auto wandelen. Door rustig en diep te ademen werd ik vanzelf rustiger en meer ontspannen.

-9-
Gebruik je verbeelding
Gebruik je verbeelding om kleine frustraties en ergernissen los te laten. Denk aan een grote rode bal die je stress voorstelt. Gooi deze bal in de zee en zie hoe de bal op de golven wegdrijft. Het klinkt  wat zweverig maar dit helpt echt.

-10-
Leg jezelf in de watten als je thuiskomt.
Geniet van je avond. Lees een boek. Kruip in je zetel met een lekkere tas koffie. Spreek af met een vriend.

-11-
Schrijf in een dagboek
Schrijf je gevoelens en dan vooral je frustraties neer in een dagboek. Als je je ergernissen en stressmomenten opschrijft, dan laat je de negatieve gevoelens die je ervaart beter los.

-12-
Doe aan yoga of mediteer

De oosterse manier van leven met yoga en meditatie kalmeert de geest van miljoenen mensen overal ter wereld. Deze methoden zijn erg effectief in het elimineren van stress en zorgen ervoor dat je meer ontsapnnen blijft.

Stress op het werk hoort jammer genoeg bij onze hedendaagse maatschappij.
We krijgen er allemaal mee te maken. Misschien kan je met de bovenstaande tips iets aan jouw stressmomenten doen.

Heb je zelf nog andere tips en methodes die je toepast als het allemaal wat te veel wordt ?
Deel jouw ervaring met de andere lezers.

Alvast bedankt.

Soortgelijke artikels:

  • geen soortgelijke artikels gevonden!