De Clean Desk policy is een mooi idee: iedereen houdt van een opgeruimde werkplek. Tijdens mijn opdrachten als freelancer merk ik dat dit principe niet dikwijls wordt toegepast bij bedrijven.
Zelfs de gewoonte om een bureau ’s avonds proper achter te laten, blijkt moeilijk vol te houden.

Als je niet goed weet hoe je hier aan moet beginnen, kun je misschien van start gaan met de 6 tips hieronder.

A. Wat kan je al direct weggooien ?

  1. Rommel en prullaria.
  • Lege glazen en bekers
  • Papiertjes van snoep, chocolade, …
  • Lege balpennen
  1. Achterhaald en vervallen materiaal
  • Reclame
  • Kortingsbonnen
  • Brochures voor evenementen, …
  1. Ontwerpen en voorstellen voor projecten die ondertussen al afgekeurd en/of uitgevoerd zijn.

Als een document is afgeleverd of als project volledig klaar is, kan je gerust alle ruwe kladversies ( zowel de papieren als de digitale ) weggooien.
Bijhouden heeft geen zin meer.

  1. Nutteloze gadgets of souvenirs van congressen en bedrijfsbezoeken.

Je beledigt niemand als je deze gratis geschenken niet bijhoudt.
Deze kleine bedrijfsgeschenkjes zijn soms leuke gadgets, maar in de meeste gevallen zijn ze meestal nutteloos.

  1. Overdaad (dit is voor mij elke keer weer een struikelblok)

Het is fijn om een extra exemplaar van je favoriete balpen achter de hand te houden,  maar is het nu echt nodig om daarbij ook nog meerdere stuks te hamsteren van elke bestaande kleur markeerstiften?
Of hoeveel rode en groene balpennen gebruik je nu echt ?

 

B. Wat blijft er dan nog over ?

Meestal staat er op elk bureau een desktop of laptop, een telefoon, een bakje met schrijfmateriaal, je favoriete koffiekop (heel belangrijk !) , …
Afhankelijk van je taken liggen er soms ook nog wat dossiers of ander kantoor- en schrijfmateriaal.

Overloop even wat er nu allemaal op je bureau ligt en wat je hiervan ook elke dag gebruikt?

Hoe dikwijls gebruik je die zware map met lijsten ? Slechts 1 keer per maand ? Ruim deze dan op.
Zo ziet je bureaublad er de komende  dagen minder rommelig uit.

Dingen die je niet dagelijks gebruikt, kan je beter opruimen en een vast plek geven. Zo blijft je werkplek overzichtelijk.

 

Heb je zelf nog tips, dan mag je ze gerust delen met de andere lezers.

Soortgelijke artikels: